Before snowfall – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 3 februari 2013 i

Film GIFF2013 Recensioner

På lördagen var det prisutdelning på Göteborgs filmfestival, och det största och finaste priset – Dragon Award Best Nordic film – gick till norskproducerade Before Snowfall. Det är regissören Hisham Zamans långfilmsdebut och är en både spännande och gripande film.

Before Snowfall inleds med en obehagligt stark scen, där en ung kille med simglasögon viras in i plast och sänks ner i oljetanken på en lastbil som kör honom över gränsen mellan Irak och Turkiet. Krampaktigt klamrar han sig fast vid kedjan som håller honom ovanför ytan i den tjocka, kladdiga sörjan. Andetagen är ansträngda, och det är mästerligt filmat så att det känns som att man som tittare är med inne i det klaustrofobiska utrymmet. Pojken är 16-åriga Siyar på väg för att leta upp systern Nermin som flytt från deras hemby i irakiska Kurdistan, när hon skulle bli bortgift med en annan man än den hon älskar. Syskonens far är död, nu är det Siyar som är överhuvud och han ser det som sin uppgift att återupprätta familjens heder.

Han når Istanbul, där han av en slump möter Evin, en tjej som klär sig som pojke och jobbar på gatan med att putsa skor. Deras inledande dispyt leder efter ett tag till en djup vänskap och de slår följe västerut, utan att Evin vet vad Siyars mål med resan egentligen är. Siyar har ett uppdrag som han är fast besluten att genomföra, men han förändras under resans gång genom andra delar av världen än hans lilla hemby. Kommer den traditionsbundna kultur han vuxit upp i att väga tyngst eller kommer han tänka om?

Siyar är en komplex karaktär, man vill att det ska gå bra för honom, men samtidigt – anledningen till att han reser genom halva Europa för att hitta sin syster är ju att ta tillbaka familjens heder och helt enkelt utföra ett fruktansvärt hedersmord. Men saker och ting är inte helt svarta eller vita, och Siyar framställs inte som en ond person, utan han är formad av det sammanhang han kommer ifrån, där detta är vad som förväntas av honom. Det framställs inte som att detta skulle ursäkta hedersmord på något sätt, men regissören Hisham Zaman har på ett väldigt skickligt sätt skildrat karaktären och den process han går igenom på sin resa genom Europas utkanter. Siyar är ju bara en tonåring, och när han själv börjar känna förälskelse för en tjej som inte alls följer mönstret från hans traditionella hemby är det som att´han börjar vackla i vad han tror på. Man kan lite klyschigt säga att det är det klassiska upplägget med att någon genom en yttre resa samtidigt upplever en inre resa.

Skådespelarna i Before snofwall är utan tidigare filmerfarenheter, och hittades på olika platser i världen. Taher Abdulah Taher som spelar Siyar hittades till exempel där han arbetade i en blomsteraffär i Kurdistan, bara fem dagar innan inspelningen skulle börja. Skådespeleriet är överlag bra och övertygande, inte minst med tanke just på att de inte har tidigare erfarenheter, men ibland blir det tyvärr lite stelt. Mest i början av filmen faktiskt, när vi fortfarande är kvar i Kurdistan, men sen tar det sig och blir mer övertygande. Fotot är jättefint, med helt fantastiska bilder och vyer från det kurdiska landskapet, och senare också från de myllrande skitiga gränderna och taken i Istanbul.

Before Snowfall är en rörande, annorlunda roadmovie som inte skriver publiken på näsan med vad man ska känna för karaktärerna eller hur det ska sluta. Och samtidigt en påminnelse om den väg som många varit tvungna att ta för att i slutändan hamna här uppe i norra Europa.

Before Snowfall visades på Göteborg International Film Festival