Spring Breakers – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 20 juni 2013 i

Den här recensionen publicerade vi första gången den 26 mars, innan det var klart med svensk biopremiär.

Harmony Korine är inte en regissör som lägger sig i mittfåran direkt. Han inledde sin karriär med att som 19-åring skriva manuset till Larry Clarks kontroversiella film Kids, och har sen gjort filmer som Gummo och Trash humpers, om ”white trash”-kids respektive ett gäng gamlingar som vandaliserar och juckar mot soptunnor. Not your average rom com, som sagt. Nu har han gjort Spring Breakers, en hallucinatorisk skildring av ett springbreak gone wrong, där ungdomsstjärnorna Selena Gomez och Vanessa Hudgens spelar helt andra roller än vad vi är vana att se dem i, och där James Franco är näst intill oigenkännlig i sin gangsterlook komplett med corn rows, taueringar och grillz.

Kompisgänget Brit, Candy, Cotty, och Faith, den lite präktigare kristna tjejen som hänger med på ett hörn, vill åka på spring break-resa till Florida, dit ungdomar varje vårlov åker för att i stort sett supa, knulla och knarka ohämmat. Tjejerna är superuttråkade på sin hemstad och vill bara bort, och för att komma iväg på resan bestämmer de sig för att helt enkelt råna en diner. Saker och ting eskalerar, och som av en slump korsas deras vägar med gangstern/rapparen Alien (James Franco). Allt spännande och farligt som tjejerna suktat efter ligger nu framför deras fötter, men frågan är ju hur långt de är beredda att gå för sina kickar.

En vän som såg Spring Breakers samtidigt med mig kommenterade den efteråt med att ”regissören gjorde bara den här filmen för att han ville kolla på bröst i tre månader”. Jag ville inte riktigt tro att han hade rätt i det, jag tror ändå att Harmony Korine vill säga något annat – men vad? Den kvarvarande känslan av filmen är trots allt tits and ass, tits and ass, tits and ass, vapen, knark, och lite mer tits and ass. Hela filmen inleds faktiskt med just väldigt mycket tits and ass i slow motion, ackompanjerat av Skrillex, så man behöver ju inte sitta länge och undra vad som väntar i alla fall.

jamesfranco

”Look at all my shit”

Oavsett helhetsintrycket av Spring Breakers så går det inte att komma ifrån att James Franco är fantastisk i rollen som Alien. Fantastisk som i knäpp och obehaglig men samtidigt konstigt charmig och rolig. Och i en helt obetalbar look såklart – James Franco är verkligen en kameleont på många sätt, i de helt olika roller och filmer han gör. Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Ashley Benson och Rachel Korine (regissörens fru, för övrigt) gör också bra ifrån sig, med resultatet att jag stör mig rätt rejält på deras karaktärer, vilket antagligen är planen.

Men det är ändå en rätt konstig och exploaterande film  med ett oklart ärende. Visst är det obehagligt underhållande i stunder, som i scenen där Alien visar upp sitt överdåd av prylar och uppprepar frasen ”look at all my shit” in absurdum, eller när han spelar Britney Spears Everytime på flygel medan tjejerna iklädda rosa rånarluvor och bikini dansar runt med vapen i händerna.  Spring Breakers är som en obehaglig feberdröm om sex, droger och våld, där man verkligen får sin beskärda del av unga tjejkroppar i minimala bikinis (vilket ju känns fräscht). Det är knäppt och utmanande, men räcker det verkligen?

Spring Breakers har biopremiär 22 juni

betyg1_5

• Breakingfree.se

Det senaste är att SF Film planerar att släppa filmen på DVD i början av september.

SF Film har sagt förut att de ville invänta och se hur bra den går i Norge när den har premiär där den 12 april. Som det ser ut nu tror jag inte chansen är så stor att den kommer gå upp på bio, eftersom det inte finns mycket plats kvar på de svenska biograferna att visa den.

• Pingback: Filmrecension och analys – Spring Breakers (2013) Girls Gone Guns | Genusdebatten()