Star Trek Into Darkness – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 9 maj 2013 i

stark-trek-into-darkness-banner

Star Trek Into Darkness

Jag har en kompis som är trollkarl. Eller förlåt, ”illusionist” ska det ju vara. Han är hur som helst väldigt bra på det han gör. Ett trick som han har gjort på mig vid flera tillfällen går ut på att han trollar fram sin egen sko från bakom mitt öra. Och trots att jag vet exakt vad som ska hända går jag lik förbannat på det varje gång. Vad i har det med Star Trek Into Darkness att göra? Jo, i båda fallen handlar det om avledande manövrar.

När trailern till Star Trek Into Darkness kom gick jag, trots att jag inte är någon trekkie, bokstavligt talat upp i brygga. Det kändes som att JJ Abrams byggt vidare på allt det han gjorde bra i den förra filmen –  men nu större, bättre och mörkare. Titeln är ju om inte annat än ganska tydlig fingervisning.

movies_star-trek-into-darkness

En rymdtorped

Men som den trollkarl han är lurade han mig. Det finns inte mycket mörker i den här historien. Tvärtom. JJ Abrams har istället löpt fullständigt amok med sina lens flares och gjort ännu ett fenomenalt rymdäventyr med svårt smittande berättarglädje. Och precis som när min kompis lurar mig med skon blir jag bara glad.

Filmen inleds i rasande tempo på en främmande planet där McCoy och Kirk jagas av ett gäng oklara infödingar som liknar krigsmålade aboriginer. Planetens existens står på spel. Uppdraget är att få stopp på en vulkan med hjälp av en apparat som fryser magman till is. Jakten får en dramatisk upplösning och etablerar snabbt ett välbekant Star Trek-tema; Kaptens Kirks impulsiva mänsklighet kontra Spocks logik. Det är ett tema som löper genom hela filmen och utan avslöja något kan man säga att båda får anledning att omvärdera sina ståndpunkter.

76251355166072-hh-27766r-2

Umgänge i rymden

En sådan här film är ingenting utan en färgstark skurk, och det får man besked. En fullständigt formidabel Benedict Cumberbatch tar med sig de sociopatiska drag han förfinat i Sherlock och skruvar upp volymen ett snäpp. Hans uttryckslösa ansikte och ondskefulla närvaro utgör också en nödvändig motvikt till den humor som kunde fått filmen att kantra. Efter några bataljer uppe i rymden anländer han till Jorden och ställer till ett rejält kaos. Så pass mycket att hela Starfleets existens står på spel. Han är en mästerlig manipulatör och lyckas lura alla, inklusive publiken, så vi vet aldrig riktigt vet var hans lojalitet ligger. Är han skurk eller offer? Kanske någonstans mitt emellan.

Men det som verkligen lyfter den här filmen är Kirk och Spock. Det är dynamiken dom emellan som är filmen bränsle och det är också dom som har mest att bevisa. Kirk är ifrågasatt både som kapten och ledare och Spocks paragrafrytteri får nästan ödesdigra konsekvenser. Det är ett tecken på bra regi att deras relation lyckas lysa starkast i denna kaskad av visuella tricks. Filmen är nämligen en ren fröjd att titta på och tempot är bitvis svindlande. Och i vanlig ordning är explosionerna som starkast när de utlöses i rymden.

VIDEO-First-official-Star-Trek-Into-Darkness-clip

The Life Aquatic of Captain Kirk

Jag är som sagt inte helt invigd i mytologin, men av applåderna att döma från bakre bänk där ett gäng uniformerade trekkies satt, verkar JJ Abrams ha hittat en gyllene medelväg. Star Trek Into Darkness är en fantastisk underhållande film med brett anslag men likväl respekterar den sitt tunga arv. Det är skickligt att både visa vördnad för det gamla och samtidigt fortsätta att återuppfinna och förfina det som har blivit det nya Star Trek. När han i mitten av filmen, då vi minst anar det, slänger in en välkänd karaktär från förr, i en helt ny kontext, visar han hur väl det fungerar.

Star Trek Into Darkness har biopremiär 10 maj