Taken 3 – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 8 januari 2015 i

Taken_3

It ends here? Really??

Efter Taken 2 gick Liam Neeson ut i pressen och sa att nu fick det räcka. Enligt honom gick det inte att ta det längre. I den första filmen blev hans dotter kidnappad, i den andra hans fru, och fler släktingar har han inte. Så varför han bestämde sig för att Taken 3 var en bra idé är något av en gåta. Den känns mer som en generisk actionfilm som liksom råkat fått titeln Taken 3. Den har inget av den frenetiska charm och våldsamhet som ettan hade och den har väldigt lite gemensamt med den avsevärt sämre uppföljaren. Förutom att den är sämre. Betydligt mycket sämre.

Trots att filmen heter Taken är det ingen som blir kidnappad. Det är knappt att Mills ens behöver använda sina ”particular set of skills”. Det som gjorde att ettan och tvåan fungerade var den ständiga framåtrörelsen. Det gavs aldrig möjlighet att stanna upp och analysera absurditeterna och Liam Neesons tyngd och allvar skänkte filmerna en stjärnglans de egentligen inte förtjänade. I Taken 3 blir Bryan Mills oskyldigt anklagad för mord och filmen är en jakt i dubbel bemärkelse: Mills jagar den riktiga mördaren och polisen jagar Mills. Polisen leds av Forest Whitaker som enligt Mills är ”väldigt klyftig”. Det förstår man eftersom han går och fingrar på en schackpjäs. Ett annat tecken på hur smart han är att han med jämna mellanrum sitter med blicken i fjärran och tankfullt mumsar på en bagel. Ibland kombineras dessa två handlingar: bagel i ena handen och schackpjäs i den andra.

trailer-taken-3-liam-nesson-Forest-Whitaker

”Nu tar vi en paus grabbar, min bagel svalnar”

Filmen är märkligt strukturerad. Så fort det byggs upp lite frenesi och action stannar det upp. Antingen för att Mills av någon outgrundlig anledning ska träffa sin dotter och läsa lite dialog eller för att Forest Whitaker ska äta bagel och visa upp schackpjäsen i närbild. Tanken är att vi som publik ska tycka att Mills har mött sin jämlike i Whitaker. Men eftersom polisen hela tiden befinner sig minst tre steg efter Mills och att Whitaker mest verkar imponerad av den han jagar upplevs aldrig kampen som särskilt spännande. Lägg till en parodisk rysk skurk på det, ett manus kliniskt befriat på överraskningar och en Liam Neeson som inte ens orkar dölja hur uselt han tycker det är. Då finns det inte mycket kvar att hänga upp hoppet på. Men det är väl våldsamt i alla fall? Nja, inte ens lite härligt ultravåld bjuds vi på. Till skillnad från den första filmen är Taken 3 nämligen inte barnförbjuden. Därför får vi inte se något blod, inga benpipor och kameran panorerar alltid bort från det mest grafiska. Detta är givetvis ett medvetet val från den cyniska producenten Luc Besson för att maximera publikunderlaget. Affischen lovar att ”It ends here”, men tillåt mig tvivla. I slutet av filmen är nämligen Mills dotter Kim gravid…

Taken 3 har biopremiär 8 januari

betyg1