The Man From U.N.C.L.E. – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 13 augusti 2015 i

man-from-uncle

Retro is a GO!

Med det kalla kriget som bakgrund ser vi CIA-agenten Napoleon Solo och KGB-agenten Illya Kuryakin som tvingas samarbeta för att förhindra en global kärnvapenkatastrof. Till sin hjälp har de dottern till en försvunnen tysk vetenskapsman och nu börjar en gemensam kamp mot klockan.

Från början var det mycket som kändes kittlande med det här projektet. Steven Soderbergh skulle regissera Tom Cruise i en historia om kalla kriget, svekfulla spioner och stormaktspolitik. Allt kändes riktigt mysigt. Sen blev det bråk om budget så Cruise ledsnade och gick vidare till Mission Impossible 5 istället. När sedan the super lad Guy Ritchie klev ombord som regissör sjönk förhoppningarna som en gråsten. Hur skulle hans yviga regi rimma med en 60-talsinramning som måste vara både suave och krispig för att fungera? Mot all förmodan gick det alldeles utmärkt.

The Man From U.N.C.L.E. är baserad på en tv-serie som sändes i USA mellan 1964-1968. En av upphovsmännen var ingen mindre än Ian Fleming. Hans tanke var att Napoleon Solo skulle vara en sorts tv-version av James Bond, och Robert Vaughn spelade huvudrollen med den äran. När Tompa tackade för sig skickades manuset i princip till varenda manlig skådis i Hollywood. Både Alexander Skarsgård och Joel Kinnaman var påtänkta men rollen gick slutligen till Henry Cavill vilket visade sig vara ett alldeles utmärkt val.

Cavill_Face

Henry Cavill

Filmen är en origin story så vi för följa uppkomsten av U.N.C.L.E. (United Network Command for Law and Enforcement). Storyn inleds i ett isande CGI-snyggt Östberlin där Napoleon ska föra ut bilmekanikern Gaby (Alicia Vikander) så att hon kan leda honom till den försvunna tyska vetenskapsman som händelsevis även är Gabys pappa. I samband med flykten blir de jagade av den robotliknande KGB-agenten Illya Kuryakin (Armie Hammer). Dessa tre blir sedan motvilligt sammanförda för att rädda världen från en kärnvapenkatastrof.

Guy Richie lyckas balansera det här bygget på pastischens knivsegg. Filmen är charmigt oförarglig på ett sätt som starkt påminner om Roger Moores tidiga Bond-rullar. Vi bjuds på glamourösa miljöer, svinskarpa kläder och avväpnande humor. Kemin mellan de tre skådespelarna funkar på grund av att alla har synkat tonaliteten. Det är glimten i ögat, klacksparksfest och ring-a-ding-ding hela vägen till banken. Allt till tonerna av ett magnifikt 60-talsinspirerat soundtrack. Vi möter nazister, italienska playboys, snabba bilar och ännu snabbare båtar. Alla lurar varandra både två och tre gånger och det strösslas generöst med spionage-gadgets som känns lika överdrivna som rimliga. Och i min bok kan man aldrig får för många splitscreen-montage.

UNCLE

Mad Men from U.N.C.L.E.

På många sätt känns det som att den här filmen är producerad i ett parallellt universum. Där 9/11 aldrig har inträffat och där spionfilmer faktiskt tillåts vara roliga och charmiga. Jason Bourne och James Bond har ju onekligen sina kvalitéer, men några skrattfester har de sannerligen inte bjudit på. Filmen är tveklöst ett försök att starta upp en franchise och om det inte går vägen hoppas jag innerligt att Bond-producenterna tar en titt på Henry Cavill när det är dags att reboota Bond och släppa gravallvaret.

Guy Richie har med lätt hand och visuell styrka gjort en film jag inte visste att jag saknade. Skamlös underhållning med lättbegriplig intrig och lite snygga kostymer – ibland räcker det gott.

The Man From U.N.C.L.E. har biopremiär 14 augusti