Thor: The Dark World – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 30 oktober 2013 i

TTDW1

Ibland önskar att jag var yngre. Det har ingenting med åldernoja att göra. Nej, det är absolut inte så att jag går och grämer mig över att åren passerar och ungdomen väl anses få vara förbi men hade jag varit säg 20 år yngre så hade jag kanske uppskattat Thor: The Dark World och kunnat ge den ett högre betyg. Just nu sitter jag bara och undrar vad det var som hände? Gick jag på fel film? Hade Disney stormat in och köpt rättigheterna i sista stund? Jag menar, det här skulle ju bli så bra. Förutsättningarna var grymma. Första filmen var fin, eller ja, det var fin underhållning i alla fall. Superhjältarna dominerar biograferna. Budgetkassan är smockfull. Alan Taylor har anslutit och vi vet nu efter Game of Thrones att han kan bygga låtsasvärldar som får oss att häpna. Listan över skådespelare är intakt och det finns en solid bas av Marvelfans därute som man inte gärna vill göra besviken. Så hur blev resultatet då en oskön blandning av komedi och bolibompa? Det skall jag försöka redovisa för alla som vill lyssna.

Detaljerna i texten hör till ramberättelsen och jag skulle inte klassa dem som spoilers men har man redan bestämt sig för att gå och vill komma helt oförberedd till bion så kom tillbaka och läs recensionen efteråt.

TTDW4

Thor och farsan

Alfheim, hemvist för de elaka Svartalverna. Här smids onda planer om att lägga nio världar i mörker. Till sin hjälp har man uppfunnit någon form av flytande, skrikande materia som kallas Eter. En substans så full av energi att den kan slå ut planeter och får man den i sig är det som att ha tryckt i sig en hel lastpall med energidryck. Odens farfar Bor ser faran och kommer för att röja upp bland patrasket. Materian göms undan på ett supersäkert ställe där ingen någonsin kommer att kunna hitta den och Svartalverna de dog ut. Eller gjorde de verkligen det?

Nu fortsätter storyn mer eller mindre där Avengers slutade, med en Loki (Tom Hiddleston) bojad och klar för fängelsehålan för sitt förräderi. Han spenderar dygnen i sin stilrena men spartanskt inredda cell med att läsa böcker och fälla spydiga kommentarer till sin styvmor Frigga (Rene Russo).

I en annan del av världen mosar Thor (Chris Hemsworth) och hans tappra manskap otyg så att kroppar flyger till höger och vänster. Inget alltför våldsamt dock. Vid sin sida har han Sif (Jaimie Alexander) med en sminkning värdig Top Model och de hinner skämta över den rådande situationen och skratta åt varandras torra skämt innan fienden, och som i enlighet med alla episka slag har man väntat tills sista man, slänger fram sitt trumfkort. En bjässe av sten! Thor drar ett skämt och sedan är det hammer time!

TTDW5

Thor och kärleken

Eftersom bron mellan Asgard och Jorden förstördes i ett tidigare skede som ni säkert minns så har Thor inte haft möjlighet att åka och hälsa på Jane Foster (Natalie Portman). Ni kommer väl ihåg henne? De hade en fling i första rullen men hon nämndes knappt i Avengers. Hur som helst, Jane och hennes BFF Darcy (Kat Dennings) flamsar omkring i London. I sitt försök att komma över det faktum att hon faktiskt hade en tvättäkta superhjälte på tråden dejtar hon nu Richard som är raka motsatsen till Thor. En dag hittar hon ett konstigt fenomen som kan ta henne till andra sidan där hon får i sig Eter och vips dyker Thor upp och efter ett par hårda lavetter kan de vara tillsammans igen, i både Asgard och i London. Oh happy day! Erik Selvig (Stellan Skarsgård) har förklarats galen och sitter på hispan i lusekofta och lattjar med skor. En annan mentalpatient säger ”kan jag få tillbaka min sko?” några skrattar, inte jag. Darcy som är praktikant har i sin tur skaffat en egen praktikant. De drar ett skämt om hur dåligt betalt det är att vara praktikant. Erik tömmer en pillerburk och berättar hur det egentligen ligger till.

När planeterna hamnar i linje då är det kört, då kommer Svartalverna tillbaka med både rymdbazookas och eter. Det blir till att åka runt i en gammal Volvo 745 och leta lösningar. Det finns ett sätt men det tänker jag givetvis inte avslöja här.

TTDW2

Thor och brorsan

Det spelar ingen roll hur djup röst Chris Hemsworth talar med eller hur hårt han svingar hammaren. Loki är och förblir attraktionen även i uppföljaren. Det är hans intrigerande och sarkasm som ger syre åt den här andefattiga historien. Sir Anthony Hopkins gör inte bort sig som den buttre Oden och Portman är som vanligt säker i sitt skådespeleri men hon har ju ingenting att arbeta med. I manus stod det väl att hon skulle vara ett gnälligt våp och då fick det bli så. Bredvid namnet Kat Dennings står det att hon skall berömma Hemsworths muskler i tid och otid och eftersom det också står att hon måste stanna upp och spontanhångla med någon mitt i ett brinnande inferno när planeten håller på att gå under så är det väl så det skall vara.

Visuellt är Thor: The Dark World ömsom vin, ömsom vatten. Asgard är förtrollande vackert och mörkret i Alvheim är smått klaustrofobiskt men vissa varelser ser ju bara för töntiga ut. En blandning mellan Trolltyg i Tomteskogen och en pantomimteater på rymmen. Någonstans verkar stålarna har tagit slut för tidigt också för då och då ser kulisserna ut att vara av papier-maché. Det är 3D också men det kunde lika gärna kvitta. Några scener rockar i flerdimensionellt utförande men det mesta är rätt platt.

Föga överraskande bjuds det också på en slutfight och här skiljer sig Thor: The Dark World från sina kollegor i branschen. Där det oftast brukar spåra ur i slutet så lyfter filmen här. Visst pulvriseras fina byggnader, här är det anrika Royal Naval College som jämnas med marken, även i denna superhjältefilm men samtidigt lyckas man äntligen hitta den där balansen mellan bombastiskt dönande och fyndiga one-liners som gjorde första filmen så bra. Man lyckas visserligen inte nå samma höga nivå som när Thor stegar in i djuraffären och kräver en häst men det råder ändå ingen tvekan om att den avslutande halvtimmen räddar filmen från motorsågen. Synd bara att resten av storyn verkar ha skrivits ihop av ett gäng halvalkade manusförfattare från SNL som dränkt sina sorger i billig tequila.

Ja, det är antingen det eller så är jag helt enkelt bara för gammal för sånt här.

Thor: The Dark World har biopremiär 30 oktober

• Vertorix

Disney äger ju Marvel comics numera, så det där med rättigheterna har du ju rätt i.

• Lindman1

Då var jag ju inte helt ute och cyklade den här gången. Jag var tvungen att googla upp detta och tydligen blev trion Marvel, Disney och Paramount verklighet i somras. Tack för upplysningen! Man lär sig något nytt varje dag.