Timberlake har det lite småstressigt i framtidsrullen In Time – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 28 oktober 2011 i

Välkommen till en värld där ingen blir över 25. En nära framtid där tid är hårdvaluta. Tid som kan användas för att köpa nödvändigheter, lyx eller om du är godhjärtad, dela med dig till bättre behövande. Det är en dystopi där de fattiga bara har minuter kvar innan hjärtat stannar och livet raderas. En värld där de rika vältrar sig i eoner av tid och utan att tveka satsar hundratals år vid pokerbordet. Just i denna värld lever Will Salas (Justin Timberlake). Han bor i zon 8, den fattiga zonen, även kallad ghettot. Will lever en dag i taget och lyckas precis hanka sig fram med ett par ynka minuter kvar på sin livsklocka.

Dåligt

En dag stöter Will ihop med en snorrik främling på den lokala baren. Främlingen flashar öppet med sin livsklocka och bjuder laget runt. Detta beteende är inget som rekommenderas då flera olika scenarier kan inträffa. Antingen blir du rånmördad av tidsjägare som mjölkar dig på varenda sekund eller så kommer polisen och beslagtar din tid. Balansen får inte rubbas. Du får helt enkelt inte springa omkring i fattigkvarteren med massor av tid. Vi får lära oss att denna balans är nödvändig för att inte jorden skall överbefolkas. De fattiga måste dö medan de rika lever drömlivet i sin zon, separerade från den övriga pöbeln. Hur som helst är mannen trött på livet. Han väljer därför att föra över sina kvarvarande hundra år till Will och tar därmed sitt eget liv. Med hundra år på livsklockan försöker Will rädda sin mor (Olivia Wilde) men kommer sekunden försent och utan någonting som binder honom kvar i ghettot flyttar han in i rikemanszonen där han som en modern Robin Hood stjäl från de rika för att kunna ge åt de fattiga. I denna veva träffar han också den uttråkade och bortskämda dottern till en finansmagnat. Sylvia Weis (Amanda Seyfried) är en kicksökande ung dam som har tröttnat på champagne, stela middagar och rosa nagellack. Hon blir snart Wills partner in crime och vi går nu från Robin Hood till Bonnie and Clyde. Paret rånar tidsbank efter tidsbank och retar gallfeber på överste tidspolis Leon (Cillian Murphy) som har dammat av Keanu Reeves gamla outfit från Matrix och ungefär här tappar filmen sin drivkraft.

Bra

Regissören Andrew Niccol visar sin hand alldeles för tidigt och det finns inga direkta överraskningar i filmen, inget behov att tänka själv. Som biobesökare blir man ledd genom hela filmen. Det finns inga nyanser av grått här. De rika är rika och de fattiga är fattiga. En viktig detalj är att staten ständigt lurar invånarna genom att ständigt öka levnadskostnaderna. Så fort man tjänar mer tid går priserna upp. Känns det bekant?
Elaka konspirerande tungor vill faktiskt gärna göra gällande att In Time profiterar på USAs djupa förakt till kommunismen men det känns lite väl långsökt om man frågar mig.

In Time börjar lovande och upplägget är nytt och fräscht men man lyckas inte riktigt förvalta potentialen filmen igenom. Det är högst osäkert vilket ben man vill stå på. Filmen är en salig blandning av Sci-Fi, roadmovie, film noir och politisk thriller. Fotot är mörkt och karaktärerna snygga och skådespelarinsatserna är helt ok även om ingen direkt står ut från mängden. In Time är värd biobiljetten men lär inte att hamna på någon topplista när filmåret skall summeras.

In Time har svensk biopremiär den 28:e oktober.

Väldigt avslöjande trailer

• Ellemir