Hej, måste bara säga att du skriver mkt bra! Beskrivande, metaforiskt, inlevelsefullt. Vi skribenter (Kulturbloggen) måste stötta varandra. Och håller...
    Posted 19 juli, 2017

Transformers 4: Age of Extinction – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 9 juli 2014 i

movies-transformers-age-of-extinction-poster-grimlock

SPOILER! Dinobots!

Det har gått tre år sedan Sentinel Primes förräderi och decepticons ödeläggelse av Chicago. Trots att autobots hindrat att jorden ödelagts räknas de redan som överflödiga av världens regeringar. Det är när bilmecken Cade upptäcker att långtradaren han ska slakta för delar är en autobot, den legendariske Optimus Prime, som det blir uppenbart att det finns krafter som gör allt för att autobots inte ska återaktiveras. Samtidigt uppmärksammas hela världen på ett nytt hot. Något världen aldrig skådat förr.

Lindman: Något världen aldrig skådat förr? Ja, det kan man väl hålla med om, på gott och ont. När Michael Bay släpper loss varenda våt dröm han någonsin haft på repertoaren och presenterar resultatet som en tre timmar lång orgie i CGI-action så undrar jag om världen verkligen är värd att rädda. Jag menar, Bay är sannerligen inte känd för att hålla tillbaka men det här är svulstigt och absurt även med hans mått mätt. Det är the Michael Bay way och check i varenda box. Robotar, check. Explosioner, check. Dinosaurier, check. Rymdskepp, check. Sportbilar, check. Kärnvapen, check. Fotomodell, check. Och i mitten av allting står en Mark Wahlberg och är ömsom förvånad, ömsom förbannad. Precis som vanligt alltså.

Cade Yeager (Wahlberg) är en luspank uppfinnare som ligger bakom en mängd olika projekt, alla med något litet fel. Han lyckas aldrig riktigt slutföra något, förmodligen är det också just därför han är luspank. Han hotas av vräkning men vem bryr sig, right? Det är bara att köra på. Snart löser det väl sig för honom och dottern Tessa (Nicola Peltz). Han skall bara lyckas hitta det där rätta projektet först. Under tiden gäller det att hålla Tessa borta från killar. Det är det absolut viktigaste. Den här 17-åringen får nämligen inte komma i närheten av en man. Hon får dock ha både läpp -och bröstimplantat men prata med snubbar, that’s a big no no. Jag kan väl redan nu flagga för att halva rullen handlar om barnuppfostran. Slår man upp ordet ”överbeskyddande” så är det en bild på Cade Yeager. Det innebär dock inte att actionscenerna utgår, nej Bay ”lyckas” kombinera dessa filmen igenom.

Det här med att de är i Texas, lyckades du fånga upp det Måns, eller gick det dig förbi?

Trans1

”Här har du din jävla miljöbil!”

Lindén: Jo, jag snappade upp det där med Texas tack vare ett av Bays ”roliga” skämt. Cade var ju som sagt en smula överbeskyddande gällande sin dotter, och när han påpekade det olämpliga i att hon som 17-åring hänger med en 21-årig pojkvän drog pojkvännen fram ett laminerat kort där det stod att enligt de lokala lagarna fick de idka umgänge. Borderline pedofili! Festligt! Ännu mer stinkande var skämtet i början av filmen då Cade besökte en gammal biograf för att köpa loss lite skrot. Där raljerade den gamle biografägaren om att det nuförtiden bara visades fantasilösa uppföljare i stället för kvalitetsfilm. Han lyckades också nämna IMAX i en helt meningslös dialogväxling.

För det ska sägas: sällan har produktplaceringen varit så cynisk och flagrant som i Transformers 4. Och det är just den totala cynismen från Bay som gör mig så förbannad. Transformers 2 spelades ju in utan ett manus på grund av att det var strejk just då. Den här filmen har ett manus, men det är så förvirrat, ologiskt och stenkorkat att man faktiskt tvivlar. Samtliga karaktärer beter sig som idioter och att sätta Marky Mark som förvirrad uppfinnare är den största felcastingen sen Keanu Reeves spelade Jonathan Harker i Coppolas Dracula. Bara det faktum att filmen är nästan tre timmar lång gör mig helt matt. Det finns verkligen inget som motiverar den speltiden, bortsett från Bays egen hybris. Det fanns en tid när Jerry Bruckheimer producerade Bays filmer och då var det bitvis rätt bra. Men i takt med att Bays makt har vuxit har nej-sägarna i form av starka producenter försvunnit. Någon måste sätta stopp för den här mannens hejdlösa excesser.

Vi behöver kanske inte prata så mycket om handlingen, för ingen som tänker se den här filmen bryr sig om det. Låt oss prata om effekterna. För tidigare har jag ändå varit grymt imponerad av det visuella spektaklet. Varje film har höjt ribban och innehållit scener som man aldrig tidigare sett, men den här har ingenting sånt. Dinobots liksom. Dinobots!!?!

Trans2

Marky Mark och en snackande lastbil hänger i ladan och bygger lite prylar

Lindman: Jag slängde den passningen till dig eftersom Cade och hans pårökta surfarpolare ständigt påpekar att de är i Texas och att de minsann är amerikaner med amerikanska rättigheter. Effekter ja. Jo, det finns ju några att välja på och visst håller jag med dig om att Dinobots är vansinnigt töntigt, om man nu inte är 10 år gammal förstås men å andra sidan så tycker jag inte att Autobots är jättehäftigt heller. Nej, jag ställer mig ytterst tveksam till hela konceptet, vilket jag alltid har gjort men det är som du säger. Tidigare rullar har åtminstone haft någon bakgrundshistoria att vila på, hur tunn den än må varit. Här gick jag ut efter tre timmar utan att ha en aning om vad skiten handlade om. Det var bara CGI och varumärken rakt igenom. Som när den där lastbilen med bira välter mitt på gatan och en inte så förvånad men desto mer förbannad Marky går fram och knäcker en kall och i förbifarten knäcker han dessutom en riktigt torr one-liner och samtidigt mina nerver. Dock måste jag säga att 3D funkade riktigt bra. Kanske inte främst i de otaliga robotslagsmålen där det blir för mycket av det goda efter ett tag men t.ex. i scenen där man går balansgång mellan skraporna. Jag kände mig nästan höjdrädd ett tag.

Men vad säger du om skådespeleriet då? Jag håller med om att Wahlberg som Uppfinnar-Jocke med gymkort är en felcasting av episka proportioner och visst vill jag att han med sitt påklistrade American Dad-manér skall få rejält med robotbonk från sin nya polare Optimus Prime men likt förbannat är han ändå lättare att stå ut med än Shia LeBouf som ju var med och förstörde tidigare filmer. Stanley Tucci har ju ringt in sin roll så där finns det väl inte mycket att säga men Evil Frasier då? Vad säger du om hans insats?

Trans3

SPOILER 2! Saker sprängs!

Lindén: Frasier var ju fullständigt bisarr! Och hans karaktärs drivkrafter var i svår konkurrens de mest obegripliga. Om jag fattade rätt så hade han lierat sig med någon typ av ond Transformer som jagade Autobots. Exakt vad den alliansen skulle mynna ut i och hur det skulle gagna Frasier, som hela tiden gick runt och muttrade om att han var ouppskattad regeringstjänsteman, är och förblir oklart. Stanley Tucci är väl den enda som kommer undan med hedern i behåll, i rollen som någon form av skruvad Steve Jobs-karaktär. Visste du förresten att The Rock var tilltänkt för rollen som Cade Yeager? Det uppstod en schemakonflikt och jobbet gick istället till Marky. Pest eller kolera i min bok.

Fast det är ju så här; skådespelarna gör ju var de kan utifrån manus och regi och när nivån på båda är så låg blir det ju inte bättre än så här. I gyttret av spekulativa scener finns det en som faktiskt säger något viktigt. I början, när Marky besöker den här biografen, hittar han Optimus Prime. Lastbilen har alltså kraschlandat rätt in i biosalongen. Förstört den vackra inredningen och allt runt omkring.

Den symboliken är lika ondskefull som sann.

Trans4

”Knock knock” ”Who’s there?” ”’Ond robot med skjutvapen i snoken!”

Lindman: Jag håller med dig. Att släppa loss Michael Bay under så lång tid och med en sådan hög budget i spenderbyxorna resulterar alltid i ett totalt kaos, det vet man sedan gammalt men den här gången har han gått för långt. Age of Extinction tillför absolut ingenting till den här franchisen. Trots att det alltså är check i varenda box så finns det ingenting här. Det finns ingenting nytt överhuvudtaget, ja förutom Dinobots då. Ingenting att lära, inga karaktärer att bry sig om, ingen spänning. Ingenting. Inte ens Autobotsen ser ut som Autobots längre och de har blivit både religiösa och djupsinniga på gamla dar. Om du tittar upp på natthimlen och ser en stjärna så kan det vara Optimus Primes själ. Alltså, give me a break! Och vad var det med den där lilla irriterande Jar-Jar Binks wannabeen som aldrig kunde hålla truten?

Nej, det är som ett stort svart hål som långsamt, under 2 timmar och 45 jävla minuter för att vara exakt, sluter sig runt biosalongen och när klockan äntligen har räknat ner så är allt bara tomt. Det enda jag kommer ihåg är explosioner i fjärran och tyvärr tror jag att den här utvecklingen kommer att fortsätta ända tills Michael Bay slutligen tar det hela ett steg för långt och faktiskt lyckas få vårt universum att implodera på riktigt. Han skulle må då Bay-man.

Att Transformers 4: Age of Extinction suger robotröv är dock ingenting som kommer att hindra Bay från att skratta hela vägen till banken. Filmen har redan efter en vecka spelat in sin budget i bara USA och Kina och folk lär fortsätta att köpa biljetter. Så tänk på det gott folk, varje såld biljett bidrar till att den här mannen kan fortsätta utveckla sin galenskap.

Nej, det är som du säger Måns. Någon måste sätta stopp för excesserna, men vem? Kanske borde man låta någon annan reboota hela Transformerkonceptet eller ännu hellre, slänga skiten på skrotupplaget och kasta bort nyckeln.

Inte i något universum kan vi i alla fall ge den här filmen något annat än en etta och samtidigt behålla vårt ansikte så vi enas där.

Transformers 4: Age of Extinction har biopremiär 10 juli

betyg1