Wall Street: Money Never Sleeps – Recension

Inlägg av cpanov den 24 september 2010 i

"Kan inte du snacka med Oliver om slutscenen?"

Filmens första scen försätter mig i en stämning som säger: ” Det här kan bli riktigt bra”. Gordon Gekko kommer ut ur fängelset där han suttit en herrans massa år för insiderbrott. Han hämtar ut sina personliga saker som legat i ett fängelsefack, klocka, plånbok och en tegelsten till mobil. Vi får se en sliten, orakad Gordon. När fängelseportarna stängs bakom honom, kör en vit limo fram. En 50 cent-kopia som även han just har blivit frigiven skuttar fram till limon, hoppar in och kör iväg. Ensam står Gordon kvar. Hans ögon säger: ”Det var bättre förr.”

Historien i stora drag är som följer: Gekko är hämndlysten och ska tillbaka till finanstoppen. Hans dotter (Carey Mulligan) som inte pratar med honom är tillsammans med en ”god” finansmäklare (Shia Labeouf) som blir riktigt sugen på att lära känna sin svärfar, få en mentor och tillslut röja en ännu elakare finansmäklare (Josh Brolin) ur vägen som hämnd för att Brolin drivit Shias gamle mentor till självmord i och med börskraschen. Samtidigt försöker Shia låna pengar till sin mamma (Susan Sarandon) som inte vill jobba på sjukhuset utan ägna sig åt fastigheter, något som går sådär i depressionens Amerika.

Låter det rörigt? För mycket trådar?

Det är det också.

Lite som om du börjat sticka en halsduk till din mormor som ska vara randig och i åtta olika färger. Halvvägs inser du att du inte orkar sticka med alla färger och det får ”bli lite som det blir”. Mormor kommer ju ändå vilja ha den. Hon har ju väntat så länge.

Precis så gjorde Oliver Stone, filmens regissör. Skillnaden är att han stickar inte en halsduk utan har gjort en film och hans mormor är vi i publiken som väntat i 22 år.

Filmen känns som ett hafsverk. Han vill berätta så mycket men lyckas inte. Något måste också ha skett när det kommer till personregin. Det var längesen jag sett ett sådant fantastiskt galleri av överspel. Visst huvudkaraktärerna funkar (Carey Mulligan är grym), men resterande skådespelare? Ojojoj. Jag vet inte om Hugo Chavez eller Fidel Castro ringt varenda gång Oliver ska ge övriga skådespelare regi för Stones koncentration måste ha varit någon helt annanstans.

Förmodligen på samma ställe som manusförfattarna som skrivit en av dom sämsta slutscener jag sett. Att ingen, INGEN, höjde ett finger och sa – ”Vänta lite! Det här funkar inte.”

Efter två timmar säger mina ögon samma sak som Gordon Gekkos gjorde i början av filmen – ”Det var bättre förr.”

Wall Street: Money Never Sleeps har premiär 24 september