What we do in the shadows – Recension

Inlägg av Embla Sue Panova den 11 december 2014 i

what we do

Hur är vardagen för en vampyr egentligen, kanske du går runt och undrar ibland? Och nu pratar jag inte om töntiga tonårsvampar i Twilight eller överdrivna True Blood-figurer. Nej, jag menar alltså riktiga vampyrer – den sorten som bor i kollektiv i slitna gamla hus på Nya Zeeland. Från och med fredag kan du bege dig till biografen för att få veta allt om det i briljanta What we do in the shadows.

Har du sett Flight of the conchords känner du igen Jemaine Clement (han av dem vars samtliga ansiktsdrag unisont skriker efter uppmärksamhet på ett helt fantastiskt sätt) som tillsammans med Taika Waititi både skrivit, regisserat och spelar en av huvudrollerna. Bara det borde göra att du redan nu googlar efter biobiljetter. I filmen får vi träffa honom (Vladislav) som bor tillsammans med vännerna Viago, Petyr och Deacon. Med i filmen är också Rhys Darby, som här spelar varulv – i Flight of the conchords är vi ju vana vid att se honom som den ganska usla managern.

Filmen är gjord som en mockumentär, ett format vi för all del har sett en hel del men som funkar ypperligt när det förpackats med vampyrromantik! För vem vill inte veta hur man egentligen gör när man ska gå på lokal och inte kan se sin spegelbild när man fixar sig? Eller hur man löser problemet med kläder som måste kemtvättas från blod efter en ”vild” middag?

Förväntningarna på den här filmen var givetvis helt enorma från min sida och visst kan jag hitta saker jag hade önskat mig som inte riktigt slår in, typ att det kanske hade blivit lite roligare om de pratat Nya Zeeländska och inte brutit à la Dracula, men det är verkligen bara småsaker. Det här är en riktigt rolig film som jag njöt av från första till sista bildrutan. Och gillade du också den torra humorn i Flight of the conchords kommer du garanterat gå igång på What we do in the shadows.

What we do in the shadows har Sverigepremiär i morgon på utvalda biografer landet över. Filmen kommer även på DVD den 26 januari för den som kan hålla sig.

Skrivet av Embla Sue Panova

Copywriter som älskar zombiefilm, superhjältar och nästan vad som helst från det brittiska imperiet. Är i princip uppvuxen på en biograf, men har inte fått särskilt förfinat smak av det. Här blir det alltså inga texter om svåra smalfilmer – om de inte kommer från britannien, förstås!