The Idiot – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 30 januari 2012 i

GIFF2012 Recensioner

Det här skulle kunna bli en väldigt kort recension då jag faktiskt äntligen kan ha lyckats att hitta ett effektivt botemedel mot min  sömnlöshet för The Idiot är i sanning ett sömnpiller av episka mått.

Det är långt ifrån första gången som någon dramatiserar eller tolkar Fjodor Dostojevskijs mästerverk och jag är själv en beundrare av Mr. D’s största litterära verk men att tolka en bok där inte särskilt mycket händer är av ganska självklara skäl väldigt svårt. Den stora behållningen i boken är trots allt författarens fantastiska språkbruk och miljöskildringar.

När den Estländske regissören Rainer Sarnet nu ger sig på en egen tolkning av denna värld blir det extremt långrandigt och platt. Furst Mysjkin (Risto Kübar) återvänder till S:t Petersburg efter att ha spenderat fyra år på ett mentalsjukhus i Schweiz p.g.a. sin epilepsi som på den tiden ansågs vara en sinnessjukdom. Vi får sedan följa hans kamp mot stadens invånare som ser honom som en idiot. Mysjkin lever dock efter den falska devisen att varje människa i grund och botten är god och låter sig inte påverkas trots att han gång efter annan blir både gjord till åtlöje och utnyttjad. Han faller snart handlöst för landets vackraste kvinna, Nastasia Filippovna (Katariina Unt) och tvingas nu slåss för hennes kärlek då det är många sökande till just den platsen, där främsta konkurrenten är socitetsskurken Rogozjin (Tambet Tuisk), i Sarnets tolkning en hårdtatuerad, kajalprydd hårding med urban mohikanfrisyr.

Om man skall analysera The Idiot med Dostojevskijs egna ord så finns det knappt en enda hederlig människa kvar i Ryssland men den ovanlige fursten förkroppsligar godheten och givmildheten mitt i detta förfall. Han lyser upp tillvaron för alla genom sin ständiga vänlighet och med sitt säkra sätt får han karaktärisera Dostojevskijs idealmänniska, en människa med en orubblig tro på det rena och på Guds absoluta moral.

Sarnet har tydligen kämpat i 15 år för att få göra den här filmen, inte helt väl spenderad tid kan jag tycka.

En tjej, ett jättestort kattdjur och en transvestit. En helt vanlig kväll i S:t Petersburg

Inte mycket nämns om Furst Mysjkins bakgrund som spelmissbrukare och hans arv som son till en utarmad adelsman och en köpmansdotter. Vi får dock veta att han har en mycket vacker handstil, vilket, utåt sett egentligen är hans enda tillgång. I boken beskrivs huvudpersonen som ett barn, vilket är förutsättningen för hans tro och godhet. I filmen är han förvisso rätt naiv men Sarnet har snarare velat framhäva en naiv Jesusgestalt som inte kan hantera kvinnor och deras skönhet.

Halvvägs in i filmen var det så förbannat segt att även huvudrollsinnehavaren somnade

Konceptet är intressant men de långdragna scenerna och påtvingade dialogerna gör att The Idiot faller ihop som ett korthus. Trots närmare två och en halv timme lämnas alltför många, för historien, viktiga delar utanför. Har man läst boken vet man hur huvudpersonen lyckas att slå sig in i den S:t Petersburgska societeten men här får vi helt köpa att han mer eller mindre går in genom en dörr i en scen och i nästa står han och skålar i vodka med den fina samhällsklassen. När det gäller den svåra kärlekshistorien mellan Mysjkin och hans två kvinnor, den odrägliga Filippovna och den godhjärtade Aglaja (Ragne Veensalu) beskrivs denna på ett trovärdigt sätt som följer sin litterära förlaga rätt väl men det blir aldrig riktigt gripande när regissören går vilse i alldeles för många körsånger med små pojkar och långa eleganta klänningar.

Kübar är riktigt bra i sin roll som Furst Mysjkin och Juhan Ulfsak gör en liten men imponerande insats som den dödsjuke och suicidala poeten Ippolit. Som helhet saknar filmen alltför många vitala delar, tempot gör sig inte på vita duken och det som förmodligen var tänkt att vara pampigt och storslaget blir mest utdraget och tröttsamt.

The Idiot kommer förmodligen aldrig att ha någon riktig premiär på en svensk biograf men den visas just nu på Filmfestivalen för den som har sömnproblem.

The Idiot TREILER / dir.Rainer Sarnet from Homeless Bob on Vimeo.