Senaste Kommentarer

  • Embla on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Men gud vad spännande! Visste inte detta. Ja alla dokumentärer borde sluta som Jinx egentligen, men för de som inte...
    Posted 12 juni, 2018
  • Lindman1 on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Körde precis igenom denna på Netflix och redan par avsnitt in kände jag igen storyn men kunde först inte riktigt...
    Posted 11 juni, 2018
  • Embla on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Eh, hur fasen kunde jag skriva fel? 2 ggr dessutom. Skäms som en HUND. :D
    Posted 10 juni, 2018
  • Daniel S on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Finns på Netflix också! Och han heter ”Peterson”. :)
    Posted 8 juni, 2018
  • Lindman1 on Deep Blue Sea 2 – Hajar som pajar

    En helt rimlig frågeställning. Jag har alltid plats för hajar, dinosaurier, seriemördare och rymdvarelser. En härlig blandning men tyvärr också...
    Posted 4 juni, 2018

Top Commenters

Aronofsky försvarar Portmans dansinsats

Inlägg av Ingrid Forsberg den 29 mars 2011 i

Film Nyheter

Hur mycket dansade hon egentligen?

Nu försvarar Darren Aronofsky sin skådis Natalie Portmans dansinsatser i Black Swan.

Sarah Lane, den professionella dansaren som var Portmans stand-in under en del dansscener, säger att Portman ljuger om hur mycket hon själv dansade i filmen, och hävdar att det i själva verket var hon som gjorde 95 procent av Portmans ballerinascener i filmen.

Lane menar att bilden av Portman som något slags underbarn som lärde sig dansa balett på ett och ett halvt år är anpassad för att få skådespelarprestationen att framstå som Oscars-värdig. I själva verket var inte denna prestation så imponerande som den framställts för publiken, menar Sarah Lane.

Filmbolaget Fox Searchlight har ställt sig på Natalie Portmans sida i bråket, och även koreografen och dansläraren till Black Swan, Benjamin Millepied – som också är Portmans pojkvän – försvarar henne, och säger att det är hon som dansar i 85 procent av scenerna.

Och nu har regissören Darren Aronofsky uttalat sig i frågan, och han nöjer sig inte med att försvara Natalie Portmans prestationer enbart med ord, utan gör det även med statistik. För han har låtit sin klippare räkna de dansscener som är med i filmen.

”Det finns 139 dansscener i filmen. I 111av dem är det enbart Natalie Portman. 28 är hennes stand-in Sarah Lane. Om du då räknar är det 80 procent Natalie Portman. Hur långa är scenerna? Scenerna med Sarah Lane är svepande scener, och pågår sällan mer än en sekund. Det finns två komplicerade längre danssekvenser där vi ersatte Lanes ansikte med Portmans. Trots det, om vi utgår från tidsandel av filmen, skulle över 90 procent vara Natalie Portman.
Och för att vara tydlig så dansar Natalie verkligen i tåspetsskor. Om man tittar på den sista scenen i öppnings-prologen, som varar 85 sekunder och dansades helt av Natalie, så lämnar hon scenen i tåspetsskor. Det är helt hennes prestation, utan digital magi. Jag svarar här för att få detta att vila och för att försvara min skådespelare. Natalie svettades länge och hårt för att leverera en bra fysisk och känslomässig prestation. Och jag vill inte att någon ska tro att det inte är henne man tittar på. Det är det.”
, säger Darren Aronofsky till The Hollywood Reporter.

Natalie Portman och Darren Aronofsky

För Sarah Lane kommer det nu vara svårt att inte framstå som en missunsam, gnällig typ, men jag tänker att det kanske ändå mest handlar om en känsla av att ens professionella arbete inte fått den bekräftelse det förtjänar. Till Entertainment Weekly säger Lane att hon efter sina sex veckors arbete med filmen blev besviken när hon bara fick cred som “Hand Model”, “Stunt Double,” och “Lady in the Lane”.

Nånstans kan jag förstå att det måste kännas som ett hårt slag, när man som professionell dansare har hållit på med detta i 22 år och sen kommer en Hollywood-stjärna och får det att framstå som att man kan bli balettproffs på ett och ett halvt år.

Hur som helst, Aronofskys statistiska försvar talar sitt eget språk, eller vad säger ni?

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
  • Npreben

    svår fråga, men man blir ju inte direkt mer sugen på att se filmen efter detta ordkrig.

  • Sister Sledge

    Om man baserar hennes Oscars beroende på bra spel och trovärdighet av sin rollkaraktär så visst strålande. Tiden hon la på att träna balett, omformande av sin kropp är tufft det också men det är ju förberedande for en specifik period där det bästa hamnar på duken. Men det är ju inte det som ger dig priset. Jag störde mig på att se halvbilder oftast. Tror jag på att det är Natalie som dansare de längre delarna samt det svåraste? Nej. Men jag kan förstå att det bli svårt att argumenter emot regi och klippet som har en film att sälja.
    Nu tycker jag dock inte att priset borde gått till henne alls. Tåspetskor eller inte.

Fler onyanserade inlägg