Senaste Kommentarer

Top Commenters

Michael Winterbottom tog emot hedersutmärkelse på Göteborgs Filmfestival

Inlägg av Ingrid Forsberg den 3 februari 2012 i

GIFF2012 Nyheter

Michael Winterbottom mötte publiken. Foto: Gabriella Duraffourd/GIFF

För andra året i rad delade Göteborgs Filmfestival ut sitt ”Honorary Dragon Award” till en filmarbetare  vars hela karriär man vill uppmärksamma och hedra lite extra. Förra året gick utmärkelsen till amerikanske manusförfattaren Charlie Kaufman, och i år var det den brittiske regissören Michael Winterbottom som fick äran.

Han tog emot priset igår i samband med en ”master class” på filmfestivalen, det vill säga en slags liveintervju inför publik, där både moderatorn och publiken fick ställa frågor. Även om det kanske inte kändes som en jättestorslagen prisceremoni så sa Michael Winterbottom i alla fall att han var ärad av att följa i Charlie Kaufmans fotspår.

Michael Winterbottom är extremt produktiv, minst en film om året blir det. Någon i publiken frågade hur han orkar, han måste ju knappt hinna avsluta en film innan han påbörjar en ny? Men Michael Winterbottom gillar just det där, att ha flera projekt på gång samtidigt, i olika stadier, berättade han. På det sättet kan han till exempel lämna manusarbetet för en stund, jobba med post production på en annan film, och sen komma tillbaka till manuset med ”nya ögon”. Hans senaste film innan Trishna, som har premiär på festivalen, var The Trip, vilket tydligt visar den enorma bredden i hans filmskapande. Han har samarbetat med komikern Steve Coogan i 24 Hour Party People, Tristram Shandy och The Trip, han har gjort dokumentärer som The Road to Guantanamo och The Shock Doctrine och krigsreporter-historien Welcome to Sarajevo, bara för att nämna några. Han gör helt enkelt historier som intresserar honom, oavsett vad det handlar om, berättade han.

Trots de till synes diametralt olika typer av filmer Michael Winterbottom gör är en dokumentär känsla, och improvisation, något som återkommer ofta. Eller att skådisarna spelar en version av sig själva, som Steve Coogan och Rob Brydon i Tristram Shandy och The Trip. Han berättade också att han gillar tanken på att stoppa in skådisar i situationer där vanliga människor spelar sig själva.

Prisutdelning i all ära, Michael Winterbottom är nog främst på festivalen för att visa sin senaste film Trishna, en moderniserad filmatisering av Thomas Hardys roman Tess av D’Urberville , en historia om mötet mellan kvinnan av folket och mannen av börd. Romanen utspelar sig i 1800-talets England, men när Michael Winterbottom var och filmade i Rajasthan i Indien för några år sedan insåg han att det indiska samhället på flera sätt har likheter med det brittiska samhället då, och bestämde sig för att placera historien om Tess (Trishna) i en indisk kontext. Thomas Hardy var hans favoritförfattare som tonåring berättade han, och han har nu filmatiserat tre av hans romaner: Tess D’Urberville, Tristram Shandy och Jude. Och här har han gjort precis det han gillar, att placera skådisar i situationer med ”vanliga människor”. Freida Pintos karaktär har nämligen placerats i en riktig indisk familj, som spelar sig själva.

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg