Senaste Kommentarer

Top Commenters

Nu börjar Stockholm Filmfestival! Här är några av höjdpunkterna

Inlägg av Ingrid Forsberg den 7 november 2018 i

Nyheter

Idag börjar årets upplaga av Stockholms filmfestival! Dags att gotta sig i filmmörkret med amerikanska indiefilmer, dokumentärer, obskyra asiatiska filmer och storfilmer som har förhandspremiär.

En filmfestival är ett perfekt tillfälle att komma iväg och se lite oväntade filmer. Att trotsa det slentrianmässiga väljandet av amerikansk storfilm när det vankas filmkväll (ja jag talar av egen erfarenhet). Se någon film man inte vet något om, på ett språk man inte kan, men som kanske visar sig vara fantastisk. Eller i alla fall intressant. En film som inte är riktigt så bekväm som det lätt blir när man slänger på något därhemma på TV:n.

Årets invigningsfilm är Anna Odells X&Y. Hon delar på huvudrollen med Mikael Persbrandt,  i ett gränslöst experiment där de ska utforska varandras identitet, manlighet och kvinnlighet. Det går inte att föreställa sig hur detta faktiskt blir på film, men jag törs nästan lova att detta kommer bli en mycket omtalad film. 

Stockholms filmfestival är ju i ärlighetens namn också väldigt bra på att förhandsvisa filmer som kommer att få vanlig svensk biopremiär inom en snar framtid. Det är kanske inte så exklusivt, men ändå ett sätt att sätta fokus på massa bra (förhoppningsvis) filmer som man kanske skulle ha missat annars. Och det är något visst med att se filmer på en festival, det tycker jag verkligen. Bara det att publiken ofta applåderar när filmen är slut, och inte rusar ut ur salongen två sekunder efter att eftertexterna börjat rulla – det är underbart.

Bland de här förhandsvisningarna finns bland andra Yorgos Lanthimos absurda kostymdrama The Favourite (uppföljare till de än mer absurda The Lobster och The killing of a sacred deer),  Luca Guadagninos nytolkning av skräckfilmen Suspiria (uppföljare till mästerverket Call me by your name), Felix van Groeningens missbrukar-familjedrama Beautiful Boy (med Steve Carell och Timothée Chalamet som far och son) och Joel Edgertons drama om en ung gaykille som försöker “bli frisk” från sin homosexualitet – Boy Erased. Man kan också se den japanska Guldpalmsvinnaren Shoplifters, och filmen som invigde Cannes filmfestival – spanska Alla vet. Som är regisserad av iranska Asghar Farhadi, som vunnit två Oscars för bästa utländska film tidigare.

Både Rachel Weisz och Olivia Colman är helt magnifika i Yorgos Lanthimos The Favourite

Asghar Farhadi är också en av festivalens mest celebra gäster i år. Han kommer för att ta emot en av Stockholm Filmfestivals tre utmärkelser, Stockholm Visionary Award. En utmärkelse för ”att uppmärksamma visionärerna inom den moderna filmen”, som det så fint heter. Om du skyndar dig hinner du knipa en biljett till visningen av hans nya film Alla vet den 9 november, där Farhadi själv är på plats för att prata om filmen efteråt.

Förutom de tre stora priser som delas ut – Bronshästen till bästa långfilm, Bronshästen till bästa dokumentär  och Stockholm Impact Award till en film som vill förändra samhället – så delas alltså festivalen ut tre speciella utmärkelser. Och de är ärligt talat lite luddiga. Men så klart ett bra sätt att få celebra gäster till festivalen.

Stockholm Visionary Award till Asghar Farhadi, okej det känns rimligt. Han är ändå en av filmvärldens största regissörer utanför den amerikanska Hollywood-mittfåran. Sedan delas Stockholm Achievement Award ut till skådespelaren Gunnel Lindblom, som har verkat sedan tidigt 1950-tal. Jag förstår fortfarande inte riktigt innebörden av den här utmärkelsen (som funnits sedan 2012), och vad som skiljer den från den tredje utmärkelsen Stockholm Lifetime Achievement Award. Som i år tilldelas den amerikanska regissören Mary Harron. Som jag ärligt talat inte kände till alls tidigare. Jag har visserligen sett hennes film American Psycho, men visst är hon inte ett särskilt känt namn? Det hade känts mer logiskt att det var Gunnel Lindblom som fick Lifetime Achievement Award. När filmfestivalprogrammet skriver att Mary Harron är “här för att hyllas för sitt enastående bidrag till filmens utveckling” känns det minst sagt som en lite överdriven formulering… Nej, nu ska jag inte vara så negativ. Men, Mary Harrons nya film Charlie Says som visas på festivalen, är inte en superupphetsande upplevelse. En ganska konventionellt berättad film om Manson-familjen och vägen fram till morden, förvisso berättad utifrån tre av kvinnornas synvinkel.

Årets huvudfokus på Stockholms Filmfestival är Democracy in danger, ett sorgligt aktuellt ämne. Här lyfts bland andra Michael Moores nya dokumentär Fahrenheit 11/9 och den ukrainska fake news-satiren Donbass upp. Sedan finns det ett antal andra sektioner med filmer, som Twilight zone med de mest skruvade filmerna (bland annat lågbudget-zombiekomedin One cut of the dead som tydligen tagit Japan med storm, och Jonas Åkerlunds skräckfilm om det norska black metalbandet Mayhem – Lords of Chaos), och sektionen som är lite av Stockholms filmfestivals specialitet, nämligen American Independents. Och sektionen Icons, där de största stjärnorna syns.

Jonas Åkerlunds film Lords of Chaos, om norska black metalbandet Mayhem

Ett tips, om du ska gå på en av festivalens så kallade red carpet-visningar med mingel med dryck och snacks innan filmen – se till att verkligen vara där i god tid och börja köa. Det börjar 30 minuter innan filmstart, men eftersom biografen Skandias vackra foajé inte är logistiskt optimal går tyvärr en stor del av den tiden lätt åt till att överhuvudtaget ta sig in. Och det blir ju inte riktigt samma goa mingelkänsla av att hälla i sig den där gratis (nåja, red carpet-visningarna är ju dyrare än de vanliga) whiskydrinken eller bubbelglaset innan man hastar in i salongen.

Tyvärr är det rätt dyrt att gå på festivalen, det är väldigt synd. Hade det bara varit något billigare hade det ju varit mer upplagt för att verkligen gå all in på festivalstämningen. För just det saknar jag lite här faktiskt. Ett festivalpass av något slag, där man kunde gå på flera filmer för ett billigare pris, hade varit grymt.

Stockholm Filmfestival pågår 7-18 november. Här kan du se hela programmet. 

 

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg