Senaste Kommentarer

Top Commenters

Viaplay och Sony vill ha alla dina pengar.

Inlägg av Måns Lindén den 15 november 2012 i

Nyheter Onyanserat

Bästa lunchen

Efter långt sökande hittar du din favoritrestaurang. En restaurang som är så bra att du bestämmer dig för att äta lunch där varje dag. Således köper du en lunchhäfte. Du är lojal mot krögaren och i gengäld får du en smula rabatt. Bra upplägg liksom. En dag är det fint väder och du bestämmer dig för att sätta dig på uteserveringen och avnjuta din måltid. Då kommer krögaren springande med fradga i mungiporna och vild blick och vrålar:

”Här kan du inte sitta! Det kostar extra!!!”

Du vänder dig mot honom med frågande blick.

”Dina kuponger gäller bara på speciellt utvalda bord. Men om du betalar en månatlig avgift så kan du sitta var du vill i restaurangen.”

Givetvis gör du det enda rätta. Du river kupongerna och svär att aldrig mer återvända till krogen.

Viaplay och Playstation 3

Det här låter kanske som ett konstigt upplägg. Och det är det ju. Men inte för Playstation och Viaplay!

I dag släpps nämligen Viaplay på Playstation 3 och det är ju en bra nyhet för oss som har Viaplay-appen och Playstation uppkopplat till både TV och projektor. Men riktigt så enkelt är det inte. För att få tillgång till Viaplay, alltså den tjänst du redan betalar för, måste du även ha ett Playstation Plus-konto som kostar 549 kr om året. I USA kostar för övrigt Plus-tjänsten 49 dollar och borde således kosta ca 350 kr om året för svenskar, men eftersom Sony utgår från att deras kunder är idioter som inte kollar växelkursen skapar de en egen ekonomisk ekvation.

Jag är uppriktigt intresserad hur tankarna har gått i mötesrummen när Sony och Viaplay bestämde sig för att det här var den bästa lösningen för deras kunder. För kundernas upplevelse måste ändå vara det viktigaste? Eller?

Innehållet och användarupplevelsen måste alltid sättas i första rummet. Har man betalt för en tjänst en gång ska man kunna ta del av den när man vill, hur man vill och var man vill.

 

Skrivet av Måns Lindén

Gillar rockmusik, konfetti och kulörta lyktor. Tittar gärna på premiumkanalernas serieutbud, skräckfilm och amerikansk independent. Medverkar med jämna mellanrum i Sveriges Radios PP3 med den föga blygsamma titeln "filmexpert".

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
  • Ungefär lika smart som när Netflix köper David Finchers tv-serie för att få fler människor att använda tjänsten och sedan släpper trailern endast för betalande kunder.

  • Måns Lindén

    Betala för reklam alltså. Rimligt!

  • Viasat Support

    Hej!

    Det är väldigt tråkigt att du tycker så. 
    Då Viaplay.se inte är något vi bestämmer över, eftersom det inte är vår tjänst, rekommenderar jag dig att ta det här direkt till Viaplay för mer information. Hoppas du får en trevlig kväll!Mvh EmelieViasat Support

  • Måns Lindén

    Så Viaplay är en tjänst som inte har något med Viasat att göra? Den finns ju länkar till Viaplay-erbjudandet på Viasats hemsida så något samband måste väl finnas, inte minst eftersom utbudet är det samma som på Viasats linjära kanaler. 

  • vems tjänst är det då, Sony´s?nää det är Modern Times Group MTG AB som lanserats av Viasat, att sen Viaplay är ett eget bolag inom MTG numera är tydligen nått alla kunder skall hålla redan så man kan ge feedback till rätt kundtjänst istället för att ni tex tog emot den och förmedla den vidare till rätt ansvarig… via hit, via dit.. suck

  • Mats Janson

    Jag hoppas att Emilie på Viasat Supports kommentar endast ska läsas som ett meddelande från en medarbetare som råkade läsa det här inlägget på sin fritid och ville ge tips om vem man egentligen ska klaga på. För om det är ett officiellt meddelande från Viasat måste det vara något slags rekord i bisarr kundhantering.

Fler onyanserade inlägg