Senaste Kommentarer

Top Commenters

Fruntimmersveckan – Hayao Miyazakis kvinnliga karaktärer

Inlägg av Therese Wåtz den 20 juli 2016 i

Onyanserat

testa

När vi nu är inne i fruntimmersveckan kommer jag osökt att tänka på filmer med starka kvinnliga karaktärer. För mig finns det tre regissörer som sticker ut lite extra i den här kategorin. Det är Joss Whedon, Quentin Tarantino och min stora favorit Hayao Miyazaki.

Miyazaki var med och startade animerings- och filmstudion Studio Ghibli i mitten av 80-talet, och de har sedan dess släppt det ena mästerverket efter det andra. Av alla Ghibli-filmer föredrar jag absolut Hayao Miyazakis filmer över de andra regissörernas och förutom att hans filmer är visuellt tilltalande, så skriver han också karaktärer som ingen annan. De har allt det där och lite till, och i nästan alla hans filmer finns det minst en stark kvinnlig karaktär med utom i ett fåtal undantag.

Hayao Miyazaki - Mästarnas mästare!

Hayao Miyazaki – Mästarnas mästare!

Jag tänkte börja med att nämna Nausicaä från vindarnas dal (en av mina absoluta favoritfilmer). Filmen är lika gammal som jag, men lika aktuell idag, om inte mer, än den var då. Den här filmen kom ut innan Miyazaki startade Studio Ghibli, men den brukar räknas med där ändå. Det är en gripande historia som utspelar sig i en post-apokalyptisk värld där jordens ekosystem helt förändrats. Nausicaä är en prinsessa i ett litet fridfullt samhälle och hon är älskad och vördad av alla, hon försöker upprätthålla freden mellan människorna och hon är även en naturens kämpe. Hela den här produktionen är så fantastisk och rörande att jag kan se den om och om igen.

Nausicaä från vindarnas dal

Nausicaä från vindarnas dal

Från det fredsälskande till något lite mer våldsamt. I Prinsessan Mononoke har Miyazaki hittat ännu en naturens kämpe, men här är hon hämndlysten och har mord i sinne. Till hennes försvar är hon som en trängd hund av människorna som vill bränna ner hennes skog, och för att spä på liknelsen lite extra är hon en del av en naturguds-trio som porträtteras av en vargmoder och hennes två valpar. Mononoke adopterades av vargmodern som spädbarn och hyser nu samma brinnande hat mot den erövrande mänskligheten som sin adoptivmor. Filmen följer en fredsälskande pojke som tvingas lämna sin by efter att en demon rört honom och han nu hotas med att konsumeras av hatet den lämnat efter sig. Han är en otrolig slagskämpe men vill helst av allt undvika våld. Han blir fascinerad av Mononoke från första ögonkast men deras vänskap är svärtad av hennes hat mot människor och det krävs mycket av de båda för att komma över det.

Den här filmen är fullproppad med starka kvinnliga karaktärer, både mänskliga och icke-mänskliga. I den engelska dubbningen finner vi även en fantastisk rollsättning med Gillian Anderson, Claire Danes och Minnie Driver för att nämna några.

Prinsessan Mononoke

Prinsessan Mononoke

Natur och mystik har alltid en central roll i Miyazakis filmer och i Spirited Away tar han det steget längre. Här får vi följa en ung flicka vid namn Chihiro, som råkar över ett hotell för gudar. Hennes glupna föräldrar föräter sig och blir straffade att vara kvar vid hotellet om inte hon kan rädda dem. Hon tar en tjänst som städerska och blir av med sitt namn och sin identitet. För att rädda sina föräldrar måste hon finna sig själv och minnas verkligheten hon en gång kom ifrån. Chihiro är ung och oerfaren men trotsar sin egen rädsla och oro för att nå sitt mål. Spirited Away öppnade världens ögon mot Studio Ghibli när den vann en Oscar för bästa animerade film och vi har inte blundat sedan dess.

Spirited Away

Spirited Away

I Levande slottet får vi följa Sophie, som efter att ha blivit förvandlad till en gammal gumma, ger sig av från hemmets trygga vrå, mitt i brinnande krig, till en mystisk trollkarls slott för att återfå sin ungdom. Till en början är hon en blyg flicka som håller sig mest i bakgrunden, men som trotsar sig själv och sin åldrande kropp för att bryta förtrollningen. Hon tacklar allt hon ställs emot och hon räddar inte bara sig själv, utan även trollkarlen och alla andra inblandade. Hon visar att man varken behöver vara prinsessa, ung eller vacker för att klara sig här i livet. Och hon gör det med bravur.

Sophies ålder varierar under filmens gång

Sophies ålder varierar under filmens gång

Jag skulle kunna nämna många fler karaktärer i den här artikeln än jag redan gjort. Men jag tänkte avsluta med att nämna Kiki, i Kikis expressbud. Hon är en ung häxa som ger sig av på egen hand för att pröva lyckan i en ny stad. Staden är faktiskt Stockholm, vilket gör den här filmen lite extra rolig. Miyazaki ska ha sett huvudstaden och fascinerats så mycket att han inkorporerade den i filmen, komplett med svenska butiksskyltar och allt. Den här filmen är inte så händelserik, men den är en riktig feel-good och du kan se den med hela familjen.

Kiki i Stockholm

Kiki i Stockholm

Jag tänkte avsluta med ett engelskt citat från herr Miyazaki själv:

”Many of my movies have strong female leads – brave, self-sufficient girls that don’t think twice about fighting for what they believe in with all their heart. They’ll need a friend, or a supporter, but never a savior. Any woman is just as capable of being a hero as any man.”

Skrivet av Therese Wåtz

En biolog som vill känna sig invigd och därför alltid letar efter detaljer och dolda budskap. Älskar riktigt bra karaktärsbeskrivningar men hatar övertydlighet. Har även en förkärlek till Will Ferrell och tecknat.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg