Senaste Kommentarer

Top Commenters

Hallå Hollywood hur mår du?

Inlägg av Måns Lindman den 1 augusti 2014 i

Onyanserat

Hollywood1

Filmindustrins högkvarter men för hur länge?

Efter att ha stapplat ut från Michael Bay’s senaste hybriseskapad Transformers 4 så började jag fundera lite. Vart är Hollywood på väg år 2014? Och kanske ännu mer intressant, hur ser framtiden ut för filmens Mecka? Hollywood har visserligen aldrig haft några problem med att vara både korkat, sjaskigt och våldsamt. Det har varit grundstenarna i detta skrytbygge under flera decennier men då har man varit ensam herre på täppan med egna talanger och egna kassakistor. Visst, USA är fortfarande officiellt det globala huvudkontoret för underhållning men fler och fler stora projekt filmas utanför gränserna, finansieras med utländska pengar och, det här smärtar, de är avsedda för den utländska marknaden. Vad de amerikanska företagen tar med sig till förhandlingsborden är de immateriella rättigheterna till sina klassiska varumärken. Allt är till salu.

OP

Hur många robotar vill du se per år?

Kommer Hollywood att dö innan årets julfilmer hinner ha premiär då? Nej, så illa är det givetvis inte. I alla fall inte om man ser det ur ett kortsiktigt perspektiv, filmindustrin är större än någonsin men tittar man längre in i kristallkulan så bör man nog oroa sig. Utvecklingen är oroande. Som sagt, filmindustrin växer så det knakar men det vi ser nu är en viss desperation och en förändring i hur vi skapar film. För att fortfarande kunna locka ungdomarna till biograferna trots att de har nära på likvärdig teknisk utrustning hemma och i princip oändlig tillgång till film genom alla tänkbara medier så måste man ge dem något extra.

Detta extra stavas häftigare effekter. Det skall vara i 3D, minst och det spelar egentligen ingen större roll vilka skådespelare man stoppar in så länge de är unga, kända och snygga. Skådespeleriet är sekundärt. Titta på vilka som toppar inkomstlistan. Robert Downey Jr, Dwayne Johnson och Chris Hemsworth. Det säger en del om vad som går bra på film just nu. Fullpackat actionröj med CGI i huvudrollen. En kvarts miljard dollar kan i dag läggas på enbart specialeffekter. Filmen görs mot en grön bakgrund och redigeras sedan i Photoshop och 3D-renderas och mallen kan användas om och om igen. Hollywoods hemligheter är avslöjade och det finns få WOW-faktorer kvar. Nej, då är utvecklingen inom TV-spel betydligt mer imponerande och det är ingen slump att ungdomarna väljer att köpa nya Uncharted eller Tomb Raider som räcker i månader framför en i sammanhanget ganska dyr biobiljett, glöm inte att det fortfarande är en svajig världsekonomi och många ungdomar står utan jobb men när man väl går, då är det superhjältar som gäller.

DW3

Så här glad blir Robban när han får veta att han drar in mest deg i branschen

Detta har jättarna givetvis snappat upp och snart är väl Hollywood ett och samma företag. Titta på uppköpen de senaste åren och säg inte att det inte följer ett mönster. Disney har samlat Star Wars, Musse Pigg och Marvelhjältarna under samma tak. Ekonomiskt är det givetvis ett genidrag men vad händer med kreativiteten i denna typ av konglomerat? I längden blir det ju bara en enda lång intern tävling om hur mycket man kan mjölka ur respektive varumärke. Filmerna är i princip desamma, något som har blivit smärtsamt tydligt i Marvels fall.

Matinéefilmerna blir ett minne blott. Glöm gamla goa familjeäventyr som Indiana Jones, De Tre Musketörerna och Robin Hood. Och då syftar jag givetvis på Errol Flynn’s Robin Hood, med den rätta fräckheten och de snyggaste benen. Den moderna blockbustern är sömlös och utan själ. I takt med att prislappen stiger så stiger givetvis också risken. Filmen måste dra in sin budget och här har vi sett att fler och fler påkostade blockbusters som först drar rejält över budget och sedan floppar. Därför ser vi nu pengar pumpas in från andra delar av världen och framför allt då Kina. Ni som har sett Transformers 4 lär inte har missat hur kinesiska storbolag har finansierat stora delar av filmen och den utspelas mycket riktigt också i Kina under den sista en och en halv timmen och vad vill ungdomarna i Kina se när de går på bio? Jo, skyskrapor som kollapsar, feta explosioner och coola skådisar som de känner igen. De vill ha samma sak som de amerikanska ungdomarna. Skit i dialog och story.

Test

Lenovo presenterar stolt Michael Bay’s ”Love Story part. 3”

I framtiden kommer det viktigaste vara att filmen slår utomlands. Hur filmen går i Boston eller t.o.m. i L.A. kommer inte att spela lika stor roll som hur den tas emot i Moskva och Beijing och Hollywood kommer sakta men säkert att spela ut sin roll. Förutom just Transformers 4 som just nu slår alla möjliga rekord i Kina så har vi redan sett Battleship, Pacific Rim och Wolverine floppa i väst men göra succé i öst och så småningom kommer vi att få se historien upprepas. Precis som när engelsmännen en gång i tiden vällde in i Hollywood kommer nästa generation att tala mandarin. Förmögenheter kommer att byta ägare och storfilmerna kommer att spelas in i Asien. De kommer inte att handla om någonting och varenda film kommer att vara likadan som sin föregångare, precis som nu med andra ord. En blockbuster anno 2020 kommer att innehålla aliens, robotar och explosioner och det kommer att stå ”made in China” redan i introt.

oscar3

Guldgubbe i riskzonen

Samtidigt gråter man i Hollywood för vad skall hända med Oscarsgalan? Amerikanernas egna uppvisning där man en gång per år visar resten av världen att man äger. Där man stolt slår sig för bröstet och vrålar ut till alla blåbärsnationer att skådespelarna, regissörerna och filmerna minsann är amerikanska. Den uppmärksamme har sett att pendeln redan har börjat svänga rejält. Fler och fler icke-amerikaner vinner de prestigefyllda priserna men än så länge är Oscarsgalan en amerikansk företeelse och filmerna som vinner har starka nationella budskap. Det är hjältar, människoöden och viktiga händelser i amerikansk historia som kammar hem priserna men hur blir det när alla filmer är byggda på CGI-teknik? Vad händer när berättelsen får stå åt sidan för en påkostad actionrulle tillverkad i Kina? Skall Vin Diesel, Gerard Butler, Jason Statham och Keanu Reeves föräras med ”Best actor”? Skall Michael Bay, Roland Emmerich och Renny Harlin vinna statyetter för sina insatser bakom kameran? Kommer vi att få nya kategorier? ”Best explosion”, ”Best one-liner” och ”Best bang for the buck”.

Om, eller snarare när Hollywood som koncept dör så lämnar man efter sig en skattkammare fylld av fantastisk film, de flesta med många år på nacken men man måste också fråga sig om det ändå inte är det bästa som kan hända. Med de senaste årens oändliga mängder remakes, reboots och nya varianter på gamla klassiker så kanske det är hög tid att reboota Hollywood.

Skrivet av Måns Lindman

Missförstådd kverulant, född i fel århundrade. Det finns inga gråzoner, allt är svart eller vitt, fast mest svart. Njuter av lidelse, yta och syntpop. Den vackraste komplimang jag fått är "subtilt hämndlysten och underbar."

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg