Senaste Kommentarer

Top Commenters

Nomineringar, favoriter och spekulationer – Allt du behöver inför Oscarsgalan 2019!

Inlägg av Ingrid Forsberg den 21 februari 2019 i

Onyanserat

Det är dags för crescendot på den långa awards-säsongen i den amerikanska filmbranschen, galornas gala – Oscarsgalan 2019! På söndag den 24 februari går den av stapeln.

I år är det (mycket) ovanligt nog en mexikansk film bland filmerna med flest nomineringar. Roma är den första Netflixfilmen någonsin som är Oscarsnominerad för bästa film. Den leder tillsammans med The Favourite, med 10 nomineringar var. Och båda har alla nomineringar i de största kategorierna bästa film, regi, manus, foto och skådespeleri.

Därefter kommer Vice och A Star is Born med 8 nomineringar var. Och Black Panther kommer sedan, med 7 nomineringar. Den är historisk som första superhjältefilm någonsin som har nominerats till bästa film. Förutom den tunga kategorin så är den dock bara nominerad i tekniska och hantverkskategorier.

Så, vilka är nominerade, vilka bör och vilka kommer att vinna på Oscarsgalan i år? Cissi, Anette och Ingrid är redaktionens Oscarsnördar och har sett den absoluta majoriteten av de nominerade filmerna. Så varsågod, här kommer våra spekulationer och diskussioner om favoriter, förhoppningar och farhågor. Vi börjar med prisernas pris – Bästa Film –  och grottar sedan ner oss i resten av de största kategorierna.

Klicka på länkarna för att komma till våra recensioner och texter om filmerna!

I Sverige streamas Oscarsgalan live på Aftonbladet Plus. Sändningen börjar kl. 21:30 söndag 24 februari, och håller på till ca 06:00. Läs mer här.

 

The Favourite & Bohemian Rhapsody

Bästa film

Anette: Hur sjutton kan Black Panther ha hamnat i denna kategori? Letitia Wright är karismatisk och det var en helt okej film, men…nej! Att övriga filmer är med här kan jag ändå förstå, även om jag saknar Boy Erased, Leave No Trace och Ben is Back. Varför är det bara 8 bidrag? Tycker att det borde vara 10 som det har varit vissa tidigare år. Black Panther borde hursomhelst ändå inte vara med. Kul att en superhjältefilm blir nominerad, men inte just denna.

Ingrid: Jag är också lite tveksam till Black Panthers nominering. Den har ju inga nomineringar i de andra stora kategorierna, som regi, skådespeleri och manus, så då kan den ju knappast vara årets bästa film. Men, om någon superhjältefilm ska nomineras så är det den. Den har ändå bättre djup i historien än någon annan superhjältefilm, tycker jag. Och intressantare scenografi, kostymdesign och filmmusik. Den har ju haft en enorm kulturell betydelse när det gäller representation, men det borde väl inte påverka bedömningen när det gäller Oscars egentligen, vilket det nog har gjort i år.

Anette: Ja, kanske är det så. Jag tippar hursomhelst att Roma vinner, men hoppas att jag har fel. Ser hellre att The Favourite, Green Book eller BlacKkKlansman tar hem statyetten. Absolut inte Vice!

Får jag bestämma vill jag egentligen allra helst ge Oscarn till Bohemian Rhapsody, som är den film jag hade allra störst behållning av – men en vinst till den känns tyvärr inte sannolik. A Star is Born vore också kul som vinnare, men det känns inte heller troligt. Jag gillade Roma, men håller INTE med om alla tokhyllningar. Så himla fantastisk och unik tycker jag inte att den är. Det vore i och för sig roligt om Netflix skulle kamma hem vinsten.

Ingrid: Let’s agree to disagree, för Bohemian Rhapsody borde absolut inte vara nominerad till bästa film enligt mig. Jag hade en kul biostund när jag såg den, konsertscenerna är bra, men filmen för övrigt är alldeles för tillrättalagd och klyschig. Det stör mig hur mycket av händelserna i filmen som inte stämmer med verkligheten heller –  alltså de stora händelserna som är dramaturgiska vändningar i filmen – som om verkligheten inte hade varit intressant nog. Rami Malek är dock jättebra, men det återkommer vi mer till sen!

Anette: Haha. Jag gillar faktiskt att Bohemian Rhapsody ÄR tillrättalagd. Filmen hade kunnat göras helt annorlunda, tagit ut svängarna mer och följt historien mer sanningsenligt, men jag gillar sättet den berättas på – och tror att Freddie också hade gjort det. Det här är ingen dokumentär utan en väldigt vacker tolkning. Jag skrattade högt flera gånger och blev väldigt berörd. Jag ser filmen som en fin hyllning till denna karismatiska och fascinerande artist. Förstår att den inte faller alla i smaken, så jag hade inte räknat med denna nominering. Sen vann den otippat en Golden Globe för Bästa dramafilm och då kändes en Oscarsnominering plötsligt logisk. Jag blir glad om Oscarn ges till vilken film som helst förutom Vice, Black Panther och Roma – är dock van att bli besviken i denna kategori.

Cissi: Här ligger mitt hjärta hos A Star is Born då den tar upp ämnet missbruk och psykisk ohälsa på ett sätt som kan nå ut till alla via en fenomenal casting.

Black Panther tror jag är med i denna kategorin för att det är den första filmen med en svart superhjälte. Sedan är filmen bra och tar upp viktiga ämnen som Ingrid redan påpekat. Green Book tyckte jag väldigt mycket om med det mycket fina samspelet mellan Mortensen och Ali. Håller även med Ingrid här om att Bohemian Rhapsody inte har i denna kategorin att göra då filmen inte varit någonting utan Rami Maleks prestation. Precis likadant som att Vice inte hade varit med i denna kategorin utan Christian Bales insats. Kan inte förstå storheten med BlacKkKlansman då jag blev besviken, hade väl för höga förväntningar antar jag. Roma var ett sömnpiller som heter duga, The Favourite likaså även om jag tyckte om Rachel Weisz och Olivia Colman. Tror dock att det blir en av dessa sömnpiller som lyckas knipa en Oscar i denna kategori i år.

Ingrid: The Favourite, sömnpiller?! Det är härligt att vi har så olika åsikter här! Jag tycker det är en underbart avig take på den klassiska kostymfilmsgenren, både rolig och sorglig. Alla beståndsdelar lyser – skådespeleri, regi, manus, kostym, och scenografi. The Favourite är min absoluta favorit (!) till Oscarn för bästa film i år.

Cissi: Håller med dig Ingrid om att det speciella utförandet av The Favourite var häftig och ovanlig, men kunde tyvärr inte känna något engagemang. Brukar hålla med dig i det mesta och försökte verkligen med denna film men tyvärr föll den mig inte i smaken. För höga förväntningar är skurken misstänker jag…

 

Yorgos Lanthimos & Alfonso Cuarón

Bästa regi

  • BlacKkKlansman – Spike Lee
  • Cold War – Paweł Pawlikowski
  • The Favourite – Yorgos Lanthimos
  • Roma – Alfonso Cuarón
  • Vice – Adam McKay

Ingrid: Det här årets absolut största nobbning bland nomineringarna är ju att Bradley Cooper inte är nominerad för bästa regi! Helt obegripligt. Den har nomineringar för bästa huvudroller, bästa biroll och bästa film – och hur skulle allt det ha kunnat bli så bra om det inte var för regin? Jag vet, det är olika grupper som utser nomineringarna i de olika kategorierna (det är ju akademimedlemmar från respektive yrkesgrupp som utser dem), men det är ändå märkligt. Och jag var så himla imponerad av Bradley Coopers jobb när jag såg A Star is Born.

Anette: Håller helt med! I denna kategori var det nog väldigt svårt att endast välja ut fem bidrag. Det finns många bra. En annan regissör som också borde ha varit med är Debra Granik. Hon gjorde ett fantastiskt jobb med Leave No Trace, som mycket välförtjänt har hyllats världen över. Filmen har i skrivande stund fortfarande 100% på Rotten Tomatoes, vilket till och med är högre än tokhyllade Roma… Jag hoppas på Spike Lee, men misstänker att Oscarn går till Cuarón. Finns stor risk att årets gala blir supertråkig och att Roma tar hem allt.

Cissi: Är så förbannad att inte Cooper var nominerad, hjärnsläpp hos juryn eller vad? Som du säger Ingrid, den är ju nominerad i flera tunga klasser men inte här. Hade ju hellre sett att Cooper fick en nominering för bästa regi istället för bästa huvudroll då jobbet han lade ned på regin måste varit svårare än att gå runt och spela full hela tiden. Jag tycker i och för sig mycket om Cuarón som regissör och han lyckas bra med regin i Roma (även om filmen fyller en ypperlig funktion som insomningstablett). Tror dessvärre som du Anette, Roma tar nog hem det mesta i år.

Ingrid: Jag tycker ju mycket om Roma, och tror också att Alfonso Cuarón ligger mycket bra till. Inte minst för att han vann Directors Guild of America award. Statistiken visar att den som vinner det priset får nästan alltid också Oscarn för bästa regi, och för bästa film. Men, jag tycker att Yorgos Lanthimos borde få priset!

 

Glenn Close & Olivia Colman

Bästa kvinnliga huvudroll

Cissi: Glenn Close SKA ha priset, inget snack om den saken. Detta är hennes sjunde Oscarsnominering och därmed är hon den nu levande skådespelare med flest nomineringar utan en vinst.

Anette: Håller med dig Cissi! Glenn Close var fantastisk i rollen och har som sagt aldrig belönats med en Oscar så nu är det hennes tur. Lady Gaga och Olivia Colman var också lysande. Har tyvärr inte sett filmen med Melissa McCarthy så jag kan inte bedöma henne. Yalitza Aparicio (Roma) var bra, men borde definitivt INTE ha nominerats. Nicole Kidman (Destroyer) var så mycket bättre, Julia Roberts (Ben is Back) likaså. Tröttsamt att Roma nominerades i denna kategori!

Ingrid: Jag är glad att Yalitza Aparicio blev nominerad, att akademin uppmärksammade den typen av lågmälda och naturliga skådespeleri, från en helt okänd skådespelare. Utan henne hade ju inte Roma blivit vad den blev, och med tanke på hur hyllad filmen är så hade det varit lite konstigt att inte uppmärksamma hennes betydelse.

Det är ju en fantastisk samling nominerade skådisar här, jag tycker att alla var väldigt bra, men i helt olika typer av roller. Jag hejar allra mest på underbara Olivia Colman, men tror att Glenn Close ligger snäppet bättre till.

Cissi: Jag gillar skådespelare som kan spela alla typer av roller och kan inte se att Yalitza Aparicio är en av dem som kommer lyckas ute i den stora filmvärlden tyvärr. Colman och Close däremot kan spela vad som helst och ändå göra intryck på publiken. Tänk er dessa två i en film, oh la la!

 

Rami Malek & Christian Bale

Bästa manliga huvudroll

Anette: Detta är den kategori som engagerar mig absolut mest i år. RAMI MALEK är min STORFAVORIT. De andra skådespelarna gör också fantastiska insatser, men det här ÄR Maleks Oscar. Han är helt fantastisk i rollen som Freddie Mercury. Jag hejar typ alltid på Christian Bale, men vinner han just detta år blir jag verkligen TOKSUR. På riktigt! Tycker INTE att han är värd statyetten i år.

Cissi: Oerhört starkt startfält här i år, inte ett dugg avundsjuk på juryn. Kan inte hålla med dig där Anette gällande Bale för han ÄR Cheney lika mycket som Malek ÄR Mercury. Två lika proffsiga rolltolkningar så för mig blir jag lika glad vem av dem som än får den, men tror ändå att Malek vinner då han lyfte en beige film till att ens vara nominerad i några andra klasser än denna i år.

Anette: Bales lägstanivå är högre än de flestas, så han är såklart jättebra även i Vice. Men tycker faktiskt inte att han kommer i närheten av Malek. Vice borde dock få priset för bästa makeup, för Bale är oigenkännlig. Hårt motstånd från Gräns där dock.

Ingrid: Jag tycker ju att det är rätt tråkigt att porträtt av verkliga personer alltid automatiskt ska hyllas och älskas på sådana här prisgalor. Och i år gestaltar fyra av fem nominerade en verklig person – Bradley Cooper är den enda som inte gör det. Sedan är det ju helt olika typer av roller. 63-åriga Willem Dafoe gör en 37-årig Vincent van Gogh i Vid evighetens port, utan en gnutta mask, den totala motsatsen till Bales Dick Cheney kan man kanske säga. Om inte konkurrensen var så himla hård så kunde detta ha varit Dafoes stund, att äntligen få en Oscar! Han gör en väldigt stark insats i den annorlunda och poetiska filmen. Men med det sagt, jag håller med om Rami Malek, han var lysande och den som gjorde hela Bohemian Rhapsody.

 

Rachel Weisz & Amy Adams

Bästa kvinnliga biroll

Anette: Har sett alla och för mig är valet lätt. Statyetten bör gå till Rachel Weisz. Så fort hon var i bild var det helt omöjligt att titta på något annat!

Ingrid: Är helt med dig, Rachel Weisz är underbar. Så otroligt karismatisk, man blir hänförd av hennes skådespeleri. Lite kul förresten att hon och Emma Stone får vara rivaler IRL också, nu när de konkurrerar om Oscarn.

Cissi: Rachel Weisz är trollbindande i sin roll så henne hoppas jag innerligt på. Emma Stone däremot tycker jag blivit lite väl överskattad, hon bleknar i jämförelse med Weisz och Colman i The Favourite. Måste även slå ett slag för Amy Adams som var riktigt bra som Bales vidriga sidekick i Vice.

Anette: Regina King belönades på Golden Globe-galan. Visst är hon bra, Adams ännu bättre, men jag tycker att Weisz var bäst. Spännande kategori!

 

Richard E Grant & Sam Elliott

Bästa manliga biroll

  • Mahershala Ali – Green Book
  • Adam Driver – BlacKkKlansman
  • Sam Elliott – A Star Is Born
  • Richard E. Grant i – Can You Ever Forgive Me?
  • Sam Rockwell i – Vice

Anette: Jag tycker inte att Mahershala Ali platsar i denna kategori. Enligt mig hade han, liksom Viggo Mortensen, en huvudroll – och de var båda otroligt bra. Tror hursomhelst att det kommer att stå mellan honom och Sam Elliott. Det vore roligt om Elliott fick sin första Oscar. Tycker annars att Sam Rockwell var väldigt bra i Vice. Även detta en svårtippad kategori.

Ingrid: Nja, Sam Rockwells insats som George W Bush i Vice var förglömlig tycker jag. Han var underhållande i de få scener han var med i, men det var ju ingen storslagen rollinsats. Men, att porträttera verkliga personer älskas ju som sagt på sådana här prisgalor (snark), så inte förvånande. Hans nominering, och kanske Adam Drivers också, hade dock kunnat bytas ut mot Timothée Chalamet i Beautiful Boy, en rollinsats han blivit nominerad för i typ alla andra prisgalor, som Golden Globes, Bafta och SAG Awards.

Anette: Tycker också att Timothée Chalamet borde ha varit med i denna kategori. Hans fantastiska talang och spännande klädval är vad varje gala behöver. Han kan konsten att förgylla en röd matta.

Ingrid: Jag tror Mahershala Ali vinner, men vill slå ett slag för Richard E. Grant. Hans insats i Can you ever Forgive Me? (som inte ens får svensk biopremiär, dåligt! Digital premiär blir först 9 juli) var otroligt bra. Både rolig och rörande – så kan man beskriva både filmen och hans insats.

Cissi: Var ens Sam Rockwell med i Vice? Så kändes det för mig då han aldrig varit mer osynlig i en roll och ändå är han en av mina favoriter på skådishimlen. Många tunga namn här men skulle verkligen bli glad om Sam Elliott fick guldgubben. Tycker att Elliott gav den sörjande brodern i A star is born en otrolig tyngd som gick rakt in i mitt hjärta. Tyckte även som du Ingrid, Richard E. Grant var strålande i Can you ever forgive me? Ali är alltid bra i vad han än gör men hans roll i Green Book var ingenting man inte har sett förut. Dags för någon ny att vinna den här gången tycker jag, heja Elliott!

Anette: Håller med. Heja Sam Elliott! Vinn den där Oscarn nu.

 

Brian Currie och Peter Farrelly, två av manusförfattarna till Green Book. Och Tony McNamara, en av manusförfattarna till The Favourite.

Bästa originalmanus

  • The Favourite – Deborah Davis and Tony McNamara
  • First Reformed – Paul Schrader
  • Green Book – Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly
  • Roma – Alfonso Cuarón
  • Vice – Adam McKay

Cissi: Här tror jag faktiskt på The Favourite då den stack ut mer än de andra nominerade.

Anette: Instämmer! Jag hejar på The Favourite. Väldigt uppfriskande svart komedi som inte liknar något annat.

Ingrid: Märkligt nog vann ju Green Book för bästa manus på Golden Globe-galan. Jag är inte riktigt med på alla hyllningar och nomineringar för den filmen. Absolut en bra film, men inte så outstanding. Så jag hoppas inte den får Oscarn för bästa originalmanus – jag håller med er om att Deborah Davis and Tony McNamara borde få den för The Favourite.

Anette: Jag är väldigt förtjust i Green Book och har inget alls emot om den kammar hem detta pris.

Cissi: Blev riktigt förvånad att Green Book vann denna kategori på Golden Globe. Finns ingenting som utmärker manuset i sig även om filmen var fin.

 

David Rabinowitz och Charlie Wachtel, två av manusförfattarna till BlacKkKlansman & Bradley Cooper, en av manusförfattarna till A Star is Born

Bästa manus efter förlaga

  • The Ballad of Buster Scruggs – Joel & Ethan Coen
  • BlacKkKlansman – Charlie Wachtel & David Rabinowitz and Kevin Willmott & Spike Lee
  • Can You Ever Forgive Me? – Nicole Holofcener and Jeff Whitty
  • If Beale Street Could Talk – Barry Jenkins
  • A Star Is Born – Eric Roth and Bradley Cooper & Will Fetters

Ingrid: Svårt, jag har ingen specifik koll på någon av förlagorna här. Jag älskar Barry Jenkins, men tyckte inte att If Beale Street Could Talk funkade helt tyvärr, bland annat på grund av berättarrösten som gjorde att det var så uppenbart att filmen var gjord efter en bok (jag blev däremot väldigt sugen på att läsa boken).

Anette: Vet inte riktigt vad jag tycker eller tippar i denna kategori. Håller hursomhelst med dig om Beale Street. Kanske BlacKKKlansman eller A Star is Born då? Eller så går Oscarn till bröderna Coen. Hoppas inte.

Cissi: Har inte sett Coen-brödernas film då jag inte är så värst förtjust i deras arbete. Tror faktiskt att BlacKkKlansman tar hem denna kategorin då det var ett bra manus. Men jag skulle bli väldigt glad om det var A Star Is Born som tog hem priset då Cooper och de andra författarna lyckades med konststycket att göra en 4:e (!) remake på 3 tidigare förglömliga filmer.

 

Alfonso Cuarón & Robbie Ryan

Bästa foto

Ingrid: Två svartvita filmer, och inte mindre än tre “utländska” filmer, bland de nominerade för bästa foto i år. Och det är ju nåt visst med svartvitt…om man inte bara lägger på det för sakens skull, för att få en film att se lite “intellektuell” ut. Men fotot i Roma, som regissören Alfonso Cuarón själv står för, är en av de bästa sakerna med den filmen. Och också en av anledningarna till att det känns lite deppigt att de allra flesta bara kommer se filmen på en liten skärm hemma, och inte en bioduk. Otroligt vackert foto, där han verkligen utnyttjar kontrasterna, ljuset och alla nyanser som finns i en gråskala.

Anette: I The Favourite använder filmfotografen fiskögelins och vidvinkelobjektiv och filmar endast i dagsljus eller i skenet från levande ljus. Väldigt effektfullt. Det svartvita fotot i Roma och Cold War var otroligt vackert, men hejar ändå på The Favourite då det känns som att fotot där sticker ut mer, fyller en större funktion.

Cissi: Är en sucker för svartvitt, blir mer “artsy” men samtidigt mer skrämmande som i  Schindlers List där det fyllde en viktig funktion med den röda kappan… Tror att Roma tar hem priset då precis som du säger Ingrid, fotot är det bästa med hela filmen. Tyckte att The Favourite var häftigt filmad för att vara en kostymfilm, det sticker ut som du säger Anette.

 

Never Look Away & Shoplifters

 Bästa icke-engelskspråkiga film

  • Cold War, Polen
  • Kapernaum, Libanon
  • Never Look Away, Tyskland
  • Roma, Mexiko
  • Shoplifters, Japan

Anette: Jag saknar Girl i denna kategori. Men det spelar ingen roll, statyetten lär gå till till Roma. Inga tvivel.

Ingrid: Men är det inte konstigt att en film kan vara nominerad både till bästa film och bästa utländska film? Tanken med den här kategorin borde ju vara att lyfta fram andra filmer än de som redan är stora i den amerikanska filmvärlden. Jag tycker den ena nomineringen borde utesluta den andra.

Anette: Instämmer till 100%.

Ingrid: Jag vill passa på att uppmärksamma tyska Never Look Away, av Florian Henckel van Donnersmarck som gjorde hyllade De andras liv 2006. Jag såg Never Look Away på Göteborgs Filmfestival, och det var en sjukt bra och mäktig film. Den var väl lite av en överraskning bland nomineringarna – dessutom med en bästa foto-nominering också –  och har inte fått så mycket uppmärksamhet tror jag. Men jag håller på den, även om jag tror Roma vinner.

Cissi: Håller med er gällande Roma, känns lite orättvist. Tror Roma tar hem denna kategorin också även om det har snackats en del om Shoplifters. Jag har tyvärr inte sett Never Look Away men läst mycket bra om den.

 

Nicholas Britell & Ludwig Göransson

Bästa originalmusik

  • Black Panther – Ludwig Göransson
  • BlacKkKlansman – Terence Blanchard
  • If Beale Street Could Talk – Nicholas Britell
  • Isle of Dogs – Alexandre Desplat
  • Mary Poppins kommer tillbaka – Marc Shaiman

Cissi: Heja Sverige! Det hade varit väldigt häftigt om Göransson vann. Här har vi en tungviktare i form av Alexandre Desplat som har en imponerande samling nomineringar och två Oscars redan. Senast förra året för The Shape of Water så tror han kan ta hem det även detta år.

Anette: Jag tyckte mycket om musiken i If Beale Street Could Talk. I de andra filmerna noterade jag inte musiken nämnvärt, Mary Poppins undantagen. Hejar på Beale Street, även fast det såklart vore kul med en svensk vinst för Black Panther. Hm, får väl heja på den också. Och jag tror att den vinner.

Ingrid: Nicholas Britells musik till If Beale Street Could Talk var OTROLIG tycker jag, så himla vacker. Jag tycker dock att själva filmen är lite för vacker för sitt eget bästa, så kanske motsägelsefullt att hylla den musiken då… Men otroligt starkt och stämningsfullt soundtrack.
Ludwig Göranssons soundtrack till Black Panther är coolt, hur han förenar traditionell afrikansk musik med klassisk filmmusik, och det är väl dessutom det enda soundtracket till en Marvelfilm som överhuvudtaget är säreget och tillför något tydligt till filmens identitet? Han har stor chans att vinna tror jag.

 

Anthony Rossomando, Andrew Wyatt, Lady Gaga och Mark Ronson

 Bästa originallåt

  • “All The Stars” från Black Panther – Kendrick Lamar, SZA, Mark “Sounwave” Spears and Anthony “Top Dawg”
  • “I’ll Fight” från RBG – Diane Warren
  • “The Place Where Lost Things Go” från Mary Poppins kommer tillbaka – Marc Shaiman, Scott Wittman
  • “Shallow” från A Star Is Born – Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando and Andrew Wyatt
  • “When A Cowboy Trades His Spurs For Wings” från The Ballad of Buster Scruggs – David Rawlings and Gillian Welch

Ingrid: Jag funderade på exakt vad det är man bedömer när man utser Bästa originallåt. Är det bara låten i sig eller låten och dess betydelse och funktion i filmen? Jag tycker ju att en låt som har en funktion i filmen är så mycket starkare än en låt som bara används i sluttexterna till exempel. I år måste ju priset gå till “Shallow” från A Star is Born, något annat känns otänkbart. Den har ju båda delar, är både en urstark låt och har en väldigt stark funktion i filmen.
Dock är jag rädd för att detta kommer bli den enda statyetten som A Star is Born får gå hem med den här kvällen! Så stark konkurrens i år.

Anette: Håller med i ditt resonemang. Blir chockerad och väldigt upprörd om någon snuvar Bradley & Gaga på deras Oscar. Ingen av de andra är värda en vinst. Shallow är en väldigt stor del av A Star is Borns framgångssaga och allt annat än en vinst känns faktiskt otänkbart.

Cissi: Kan bara instämma i hyllningskören av Shallow här. För mig är den perfekta filmlåten något som förhöjer upplevelsen av filmen, vilket Shallow verkligen gör i en nyckelscen. Däremot är jag förvånad att inte Sade blev nominerad för fina The Big Unknown från filmen Widows.

Anette: Och jag saknar Troye Sivans Revelation från Boy Erased. Fantastisk låt som passar så bra i filmen.

Rockgruppen Queen kommer att inviga årets Oscarsgala och Lady Gaga & Bradley Cooper kommer under natten att framföra låten ”Shallow”. Vi är SÅ laddade!

 

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg