Senaste Kommentarer

  • Embla on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Men gud vad spännande! Visste inte detta. Ja alla dokumentärer borde sluta som Jinx egentligen, men för de som inte...
    Posted 12 juni, 2018
  • Lindman1 on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Körde precis igenom denna på Netflix och redan par avsnitt in kände jag igen storyn men kunde först inte riktigt...
    Posted 11 juni, 2018
  • Embla on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Eh, hur fasen kunde jag skriva fel? 2 ggr dessutom. Skäms som en HUND. :D
    Posted 10 juni, 2018
  • Daniel S on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Finns på Netflix också! Och han heter ”Peterson”. :)
    Posted 8 juni, 2018
  • Lindman1 on Deep Blue Sea 2 – Hajar som pajar

    En helt rimlig frågeställning. Jag har alltid plats för hajar, dinosaurier, seriemördare och rymdvarelser. En härlig blandning men tyvärr också...
    Posted 4 juni, 2018

Top Commenters

Nomineringar, favoriter och spekulationer – Allt du behöver inför Oscarsgalan!

Inlägg av Ingrid Forsberg den 2 mars 2018 i

Onyanserat

Det är dags för galornas gala, crescendot på den låånga awardssäsongen i amerikanska filmbranschen – Oscarsgalan! The Shape of water leder med 13 nomineringar, därefter kommer Dunkirk med åtta nomineringar och Three Billboards Outside Ebbing, Missouri med fem.

Vilka är nominerade, och vilka bör och kommer att vinna? Cissi och Ingrid har satt sig ner för att spekulera och diskutera om favoriter, förhoppningar och farhågor. Vi börjar med prisernas pris – Bästa Film –  och grottar sen ner oss i kategorierna för skådespeleri, manus, regi, musik och foto (klicka på länkarna i titlarna för att läsa våra recensioner). Må bäste man/kvinna/film vinna!

 

Call me by your name och Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Bästa Film

Ingrid: Jag tror det här är första året som jag verkligen har sett alla filmer innan själva galan, och det är slående hur många olika genrer som representeras! Det är verkligen flera riktigt bra filmer, men det är också tydligt vilka jag absolut inte tycker ska vinna: The Post, en ooriginell och ytligt berättad Spielbergfilm om viktiga händelser, som ändå inte säger något mer än bara det den visar. Darkest Hour dras med liknande problem, även om den har lite mer konstnärliga kvaliteter i allafall. Ändå överskattad och inte så värst engagerande, trots ämnet. The shape of water tycker jag också är överskattad, jag är faktiskt förvånad över hur himla hyllad den har blivit. Den är för sentimental och seg tycker jag, om den vinner så blir jag inte glad…

Cissi: Jag har svårt att vara objektiv (som en av våra härliga läsare uttryckte det) när det gäller Guillermo del Toro och tycker att The shape of water är en fin liten historia. Däremot håller jag med din recension av filmen då man inte fick svar på vad som gjorde att hon föll så handlöst och framförallt snabbt för fiskmannen. Det drog ju ned betyget avsevärt.

Ingrid: För mig är Call me by your name solklart den bästa filmen, den är ett litet underbart konstverk! En film som verkligen är filmisk, har fantastiskt skådespeleri och ett oerhört välskrivet manus. Men jag tror inte att den vinner. Jag tror på Three Billboards…, eller så kanske vi blir överraskade över att priset går till underbara Lady Bird. Det hade varit en härlig överraskning ändå, om en livsbejakande dramakomedi om en tonårstjej vinner en Oscar för bästa film!

Cissi: Jag kan inte hålla med dig om Lady Bird, Ingrid. Det är en handling som har gjorts så många gånger förut och är uttjatad. Tycker det är en överskattad film (förlåt!) om jag skall vara brutalt ärlig. 

Nu när man har kommit fram till prisernas pris Oscar har ju ribban lagts hyfsat högt, och den enda filmen jag inte har sett är Get Out. Det är en bunt med några fantastiska filmer man vaskat fram, men mina pengar ligger på Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. För det första eftersom den har vunnit denna kategori på tidigare galor. Brukar ju vara förrätten innan varmrätten, The Oscars. Den är min personliga favorit för det var längesedan jag upplevde så många olika känslor under de två timmar den varade. Call me by your name tog fram den inre, olyckligt kära tonåringen i mig (tack till en högre makt att man inte är tonåring längre). Känner mig generös idag och skulle faktiskt vilja dela Oscarn på dessa.

 

Timothée Chalamet och Gary Oldman

Bästa manliga huvudroll

  • Timothée Chalamet – Call Me by Your Name
  • Daniel Day-Lewis – Phantom Thread 
  • Daniel Kaluuya – Get Out
  • Gary Oldman – Darkest Hour
  • Denzel Washington – Roman J. Israel, Esq.

Ingrid: Om Gary Oldman inte vinner den här så är det en verklig skräll. Han har håvat in priser, bland annat de tunga Golden Globes och Bafta, och det förebådar ju ofta en Oscar. Och ja, han var väldigt skicklig i rollen som Winston Churchill, men jag tycker samtidigt att det är tråkigt och förutsägbart att man ska få alla såna här priser när man gör just den typen av roll. Priset borde gå till någon som gjort en djupare mer subtil roll, ett riktigt starkt porträtt av en karaktär som ger ett känslomässigt avtryck hos tittaren. Det vill säga, Timothée Chalamet borde få priset.

Cissi: Känns ju givet att Oldman får priset men efter att jag har sett unge herr Chalamets prestation i Call me by your name hoppas jag hellre på honom. Det är ju alltid roligare när en ung förmåga vinner än en person som redan har vunnit allt som går att vinna. Alla gillar ju en underdog (förutom när det är val i USA…). Sedan ska man aldrig räkna bort Daniel Day-Lewis som kan komma starkt på upploppet. Han hävdar ju att det är hans sista filmroll så vem vet hur detta blir. Något jag tycker är anmärkningsvärt är att Gary Oldman blivit anklagad av två ex (Ingrid Bergmans dotter Isabella är en av dem) för misshandel och ändå klarar han sig så här långt. Dessa anklagelser kom redan under 90-talet så inget nytt under den solen. Kevin Spacey fick ju sparken snabbare än Lucky Luke hinner dra sina pickadoller från filmen All the money in the world. Personligen tycker jag Oldman är en fantastisk skådespelare men man blir ju kluven när man hör såpass allvarliga anklagelser.

 

Frances McDormand och Saoirse Ronan

Bästa kvinnliga huvudroll

  • Sally Hawkins – The Shape of Water
  • Frances McDormand – Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • Margot Robbie – I, Tonya
  • Saoirse Ronan – Lady Bird
  • Meryl Streep – The Post

Ingrid: Meryl Streep känns närmast nominerad per automatik här. Jag slutade ärligt talat aldrig tänka att det var just Meryl Streep jag såg i The Post, jag såg inte karaktären hon spelade. Och det är ju inte Oscars-worthy direkt. Men det står väl närmast Frances McDormand skrivet på det här priset? Hon var ju riktigt mäktig i Three Billboards. Men jag skulle också bli glad om Saoirse Ronan vann, hon är så jävla härlig och bra i allt hon gör. Det här är dessutom redan tredje gången hon, som alltså bara är 24 år, är Oscarsnominerad!

Cissi: Jag kommer sluta se Oscarsgalan om det inte står Frances på den statyetten. Hon har vunnit varenda pris för sin roll och fasiken om det inte ska hålla hela vägen in i mål. Det kommer göra lika ont hos mig som när skidåkaren Per Elofsson krossades av en dopad tysk med spanskt pass i OS 2002, om hon inte vinner. Jag tycker även väldigt mycket om Sally Hawkins men i år kan jag inte se någon annan vinnare än Frances.

 

Sam Rockwell

Bästa manliga biroll

  • Willem Dafoe – The Florida Project
  • Woody Harrelson – Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
  • Richard Jenkins – The Shape of Water
  • Christopher Plummer – All the Money in the World 
  • Sam Rockwell – Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Cissi: Rockwell har kammat hem vartenda pris i denna kategorin och jag kommer bli lika knäckt om inte han vinner som om inte McDormand vinner. Blev faktiskt förvånad att Woody är nominerad. Hans prestation var bra men absolut inte Oscarsnivå som de andra två.

Ingrid: Jag tycker inte heller att Woody Harrelson hör hemma här. Den nomineringen borde ha gått till Armie Hammer i Call me by your name istället. Eller varför inte till Michael Stuhlbarg! Han har gjort två biroller i år som lätt borde ha kunnat ge en nominering: den underbara pappan i Call me by your name, som gör en av filmens starkaste scener, och en godhjärtad vetenskapsman i The Shape of water. Ju mer jag tänker på det, ju mer upprörd blir jag över att han inte är nominerad!

Cissi: Huvudet på spiken Ingrid! Vad i självaste hände med Michael Stuhlbargs nominering?! Jag var inte speciellt imponerad av Arnie Hammer men Stuhlbarg blev rånad på en nominering kan vi nog irriterat konstatera.

Ingrid: För övrigt funderar jag på om nomineringen till Christopher Plummer i All the money in the world beror mest på att hans skådespeleri var en av få bra grejer med filmen, än att det var en sån exceptionell insats… Det var verkligen en rätt katastrofal film.

 

Allison Janney och Laurie Metcalf

Bästa kvinnliga biroll

  • Mary J. Blige – Mudbound
  • Allison Janney – I, Tonya
  • Lesley Manville – Phantom Thread
  • Laurie Metcalf – Lady Bird
  • Octavia Spencer – The Shape of Water

Ingrid: Mudbound, som Mary J.Blige är nominerad för, är ju en Netflix-film, och det är första gången en sån blir nominerad till tunga Oscars. Helt klart ett tecken i tiden, att saker och ting håller på att förändras när det gäller distribution av filmer. Här tror jag att Allison Janney har en stor chans att vinna, men själv hejar jag på Laurie Metcalf som spelade Lady Birds mamma otroligt bra, så att man hatälskade henne precis som Lady Bird själv gör.

Cissi: Allison Janney har sopat fullständigt, steriliserat rent på alla galor i vinter för sin roll som mamma (Satan känns som en rättvisare benämning) till Tonya Harding i I, Tonya. Janney är även omåttligt populär både på duken och som privatperson i drömfabriken så kan faktiskt satsa en kroppsdel på att hon vinner. Hon är väldigt rolig i serien Mom om ni som jag inte kan få nog av henne.

 

Jordan Peele och Greta Gerwig

Bästa regissör

  • Dunkirk – Christopher Nolan
  • Get Out – Jordan Peele
  • Lady Bird – Greta Gerwig
  • Phantom Thread – Paul Thomas Anderson
  • The Shape of Water – Guillermo del Toro

Ingrid: Överraskande att Martin McDonagh inte är nominerad här. Kan det möjligtvis tyda på att Three Billboards chanser att vinna bästa film är lite mindre än man tror? Det är visserligen inte alltid (men väldigt ofta) samma film som vinner för bästa regi och bästa film, men de senaste 15 åren har regissören till filmen som vunnit för bästa film i alla fall alltid varit nominerad. Det skulle vara mäktigt om Jordan Peele eller Greta Gerwig vann här tycker jag! Både Get Out och Lady Bird är riktigt bra filmer, i genrer som inte brukar vara så prisade på Oscarsgalan. Och om man bryr sig om statistik och representation, så kan vi konstatera att Peele är den femte svarta personen någonsin som nomineras för bästa regi, och Gerwig är den femte kvinnan någonsin. Båda har dessutom både skrivit och regisserat sina filmer.

Cissi: Här har ju Guillermo del Toro tagit hem de flesta priser i årets race och att McDonagh inte är nominerad gör mig grinig. Men om man ska lägga sårade känslor åt sidan och vara lite objektiv tror jag faktiskt att Gerwig har en chans. Det är ju inte så lätt att regissera någon som ska vara tonåring plus att hon har rott hela projektet i hamn även som manusförfattare. Det är fina grejer det! Att inte Luca Guadagnino är nominerad för Call me by your name är bara dumt. Så förbannat dumt! Jag är ju väldigt förtjust i Christopher Nolan och han gör ett väldigt bra jobb med casten i Dunkirk. Utan att spoila för mycket så är det ju inte så mycket dialog men ändå lyckas skådespelarna leverera ett kammarspel som gör att man sitter som på nålar. Bra regi vill jag kalla det.

 

James Ivory

Bästa manus efter förlaga

  • Call Me by Your Name – James Ivory
  • The Disaster Artist –  Scott Neustadter & Michael H. Weber
  • Logan – Scott Frank & James Mangold and Michael Green
  • Molly’s Game – Aaron Sorkin
  • Mudbound – Virgil Williams and Dee Rees

Ingrid: Intressant att Aaron Sorkin är nominerad för en film som i övrigt inte har fått särskilt bra kritik. Kan verkligen manuset vara så bra, om slutresultatet blev så halvdant?

Cissi: Sorkin är nominerad bara för att han har rätt efternamn och att det är hans regidebut tror jag. Han är ju en förbaskat duktig manusförfattare men han platsar inte i denna kategorin i år. Det är en halvdan film, mer är det inte tyvärr. Jag tyckte att manuset till Call me by your name var underbart fint. Speciellt samtalet mellan far och son… herregud vad fint det var. Heja James Ivory!

Ingrid: Föga oväntat håller jag helt med dig där. Förutom att det är ett fantastiskt manus i sig, så är romanen (av André Acimain) som den är baserad på skriven på ett sätt som inte känns särskilt lättfilmatiserat, så det är ett väldigt bra jobb av den snart 90-årige legendaren James Ivory.  Här tror jag faktiskt också att Call me by your name vinner, det är inte bara min starka förhoppning. Ivory har redan kammat hem ett antal priser för den, bland annat en Bafta.

 

Martin McDonagh både skrev och regisserade Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Bästa originalmanus

  • The Big Sick – Emily V. Gordon & Kumail Nanjiani
  • Get Out – Jordan Peele
  • Lady Bird – Greta Gerwig
  • The Shape of Water – Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
  • Three Billboards Outside Ebbing, Missouri – Martin McDonagh

Ingrid: Här tror jag igen på Jordan Peele eller Greta Gerwig. Kanske särskilt Greta Gerwig, som verkligen lyfte genren tonårsfilm (eller coming-of-age, hur man nu säger det på svenska) till en annan nivå, med sitt manus där händelser och beteenden inte får samma förutsägbara, överdrivet dramatiska, konsekvenser som i nästan alla andra filmer som handlar om tonåringar på high-school.

Cissi: Här har Martin McDonagh vunnit flest priser för Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Mycket välförtjänt om du frågar mig. Han lyckades berätta en historia mellan gott och ont som till slut gav mig lite hopp om mänskligheten. Tycker Guillermo del Toro och Vanessa Taylor skapat en fin saga med ord som värmer ett fruset hjärta. Speciellt Richard Jenkins karaktär som var så fin och genomgod. Vänskapen mellan honom och Sally Hawkins karaktär har dröjt kvar hos mig. The Big Sick är ju baserat på manusförfattarnas liv om hur de träffades (de är gifta för den som inte visste) och den var lite smårolig men ingenting man inte har sett förut. Nä, jag hoppas på McDonagh!

 

Roger Deakins

Bästa foto

  • Blade Runner 2049 – Roger Deakins
  • Darkest Hour – Bruno Delbonnel
  • Dunkirk – Hoyte van Hoytema
  • Mudbound – Rachel Morrison
  • The Shape of Water – Dan Laustsen

Ingrid: Rachel Morrison (som just nu är bioaktuell som fotograf till Black Panther) är den första kvinnan någonsin att bli nominerad för bästa foto! Det är ju helt sjukt egentligen, att det sker först 2017. Här tror jag dock att det är Roger Deakins tur att vinna, för det mäktiga och suggestiva fotot i Blade Runner 2049. Det är ju 14:e gången han är nominerad, ge karln en staty nurå.

Cissi: Man blir ju så jäkla less… Nu tror jag inte på könskvotering eftersom det skall vara rätt person på rätt plats, inte på grund av hur man ser ut i bara skinnet. Men ibland vill man ju göra något drastiskt när man hör en sån här absurd sak. Tror inte att det blir en kvinna som skriver sig in i historien den här gången utan det kommer stå mellan Hoyte van Hoytema eller Roger Deakins i år. Deakins borde få ett pris enbart för alla gånger han har varit nominerad!

 

The Square

Bästa icke-engelskspråkiga film

  • A Fantastic Woman (Chile)
  • The Insult (Libanon)
  • Loveless (Ryssland)
  • On Body and Soul (Ungern)
  • The Square (Sverige)

Cissi: Utan nåd (Tyskland) som snuvade Ruben på priset vid Golden Globe-galan är INTE nominerad! Jädra skräll faktiskt. Den filmen handlar om en kvinna som jagar nazister och sådant älskar man i Hollywood. Jag hoppas innerligt på The Square för det är en väldigt bra och framförallt speciell film som träffar rätt på alla punkter. Sedan att Ruben växte upp på ön bredvid min barndoms ö och att hans fina mamma var min lärare i grundskolan gör ju mig lite smått partisk. Claes Bang hoppas jag verkligen vi får se mer av!

Ingrid: Jag måste erkänna att jag inte blev lika såld på The Square som du, och väldigt många med dig. Gillade den, tyckte Claes Bang var skitbra i huvudrollen, men blev liksom inte blown away. Det kan kanske bero på att Ruben redan har analyserat färdigt filmen i olika intervjuer, så det finns inte så mycket kvar att tolka själv… Men, det är klart att jag hejar på The Square här ändå!

 

Jonny Greenwood har skrivit musiken till Phantom Thread

Bästa originalmusik

  • Dunkirk – Hans Zimmer
  • Phantom Thread – Jonny Greenwood
  • The Shape of Water – Alexandre Desplat
  • Star Wars: The Last Jedi – John Williams
  • Three Billboards Outside Ebbing, Missouri – Carter Burwell

Ingrid: Hur kan musiken till Three Billboards vara nominerad här, jag tyckte den var närmast dålig… Smöriga akustiska gitarr-slingor och menlös stämning. Om Carter Burwell vinner blir jag provocerad. Jag tror att det är Paul Thomas Andersons huskompositör, Radiohead-geniet Jonny Greenwood, som får priset. Han har fått väldigt  fin kritik för det här vackra och suggestiva soundtracket, som också spelats med livemusiker på specialvisningar av filmen, vilket tyder på att det är något utöver det vanliga. Det hade jag verkligen velat uppleva!

Cissi: Jag är ju ett stort fan av Radiohead så hade ju inte blivit ledsen om Jonny Greenwood vinner. Är även ett stort fan av Hans Zimmer och musiken till Dunkirk är spot-on. Hjälpte verkligen till att skapa en obehaglig stämning som gjorde att man var fast i biostolen. Musiken till Three Billboards Outside Ebbing, Missouri kommer jag faktiskt inte ihåg, haha! Så stort intryck gjorde den på mig. Jag tror att Alexandre Desplat vinner med sin vackra och vemodiga musik som passar perfekt i en saga som The Shape of Water. Riktig svår kategori att sia om.

 

Sufjan Stevens och Mary J Blige

Bästa originalsång

  • “Mighty River” från Mudbound – Mary J. Blige
  • “Mystery of Love” från Call Me by Your Name – Sufjan Stevens
  • “Remember Me” från Coco – Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez
  • ”Stand Up for Something” från Marshall – Diane Warren, Common
  • “This Is Me” från The Greatest Showman – Benj Pasek, Justin Paul

Ingrid: Underbara Sufjan Stevens, jag blev så glad när han blev nominerad. Den andra låten han specialskrivit för Call me by your name, ”Visions of Gideon”, är snäppet ännu starkare tycker jag, men ”Mystery of Love” är verkligen en otroligt fin låt, som både i stämning och text uttrycker precis det som filmen handlar om. De andra låtarna har jag inte så bra koll på tyvärr, men kan i alla fall konstatera att Mary J Blige är den första person som nominerats för både bästa sång och bästa skådespelarinsats samma år!

Cissi: Du har verkligen rätt här Ingrid, Stevens har verkligen lyckats. Det är ju verkligen låtar som man vill lyssna på när man är kär. Var pricken över i! ”This is me” har ju även blivit något av en dänga men jag tycker den är så där trökigt American idol-poppig som inte alls griper tag i mig. Mary J. Blige är en duktig sångerska och kompositör som röjt stora framgångar och det hade ju varit lite häftigt om hon tog priset bara för att det är första gången en person lyckas med den där bedriften i Oscars-sammanhang.

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg