Senaste Kommentarer

Top Commenters

Onyanserats kommentarer inför Oscarsgalan

Inlägg av Ingrid Forsberg den 2 mars 2014 i

Onyanserat oscar 2014

 

oscarz

Ikväll är det dags för den gyllene mannen på filmrullen att delas ut till välförtjänta, och kanske mindre välförtjänta, prestationer. Vi har ju redan fått en försmak på vilka filmer som gått hem i Golden Globe, men blir det samma alster som kammar hem även på Oscarsgalan? Onyanserats redaktion summerar förväntningarna och förhoppningarna inför kvällen.

NOMINERADE FÖR BÄSTA FILM: American Hustle, Captain Phillips, Dallas Buyers Club, Gravity, Her, Nebraska, Philomena, 12 Years a Slave, The Wolf of Wall Street

Kommer vinna:

Lindén: Ett bra urval från ett osedvanligt bra filmår. I vanlig ordning är drama-genren överrepresenterad eftersom det anses vara den viktigaste typen av film. Årets ”Argo” är Captain Phillips; ett verklighetsbaserat drama med nerverna i skottlinjen. American Hustle kan bli en dark horse; det är en konventionellt berättad historia, välspelad och snygg. Men den givna vinnare är så klart 12 Years a Slave. Steve McQueen tar sig an slaveriet på ett obönhörligt sätt och jag kan inte se att juryn förbiser den här filmen. Det är helt enkelt årets viktigaste film.

Eduardo: 12 Years a Slave känns som det uppenbara valet. Det säkra valet. Det rätta valet? Det är otvivelaktigt den film som har det starkaste buskapet och efter alla träffar så förtjänar Steve McQueen en Oscar. American Hustle vet jag inte ens vad den gör på den här listan. Närmast ligger väl Gravity och sniffar på Oscarn men den kommer inte nå ända fram för att det helt enkelt är fel typ av film. Skulle utan tvekan byta ut American Hustle emot Rush helt enkelt för att den senare är en bra film. Den första är bara en ansamling med bra grejer som blir ett stort antiklimax. Som en gräddtårta med köttfärs. Gott separat – men tillsammans? Nja.

Embla: 12 Years a Slave. Det känns nästan omöjligt att på Oscarsgalan inte välja en ”viktig” film om det finns.

Ingrid: Som ni säger, 12 Years a Slave känns som en riktig Oscarsvinnare. Sjukt stark och välgjord. För övrigt tycker jag det känns lite menlöst att det är så många nominerade – varför inte koka ner det till fem filmer redan på nomineringsnivån, precis som i de andra kategorierna?

Christopher: Det här var enkelt. Det blir helt klart 12 Years a Slave.

Emil: Jepp, jag tänker inte vara sämre jag, 12 Years a Slave vinner. Resten är helt klart bra filmer, men denna film lyfter en problematik vars efterverkningar fortfarande påverkar det amerikanska samhället i allra högsta grad. Dessutom är det en ytterligt välgjord film med lysande skådespelarinsatser. Och, utan att ta något från ämnets viktighet eller filmens kvalitet, Oscarsjuryn brukar ha en förkärlek för, ja, tunga teman av detta slag.

Lindman: 12 Years a Slave har visserligen inte svept undan fötterna på folk på samma sätt som tidigare vinnare men den har ändå kammat hem de viktiga priserna, Golden Globe och Critics Choice Aware. Det är också en film som juryn brukar gilla. Intensiv, viktig och minnesvärd. Ingen solklar vinnare men jag sätter också mina pengar på Steve McQueen.

12 Years A Slave 3

Fassbender och Ejiofor i 12 Years a Slave.

Borde vinna:

Eduardo: För mig skulle Gravity vinna. Visst skådespelarinsatserna ligger lika långt ifrån 12 Years a Slave som Sandra Bullock ligger ifrån jorden men Gravity fångade mig mer, jag satt på nåldynor under hela filmen och ljudbilden i samarbete med kameraarbetet gjorde att detta var den starkaste bioupplevelsen för mig 2013. Men den kommer inte vinna. Det vet jag.

Lindén: Om man definierar om en hel genre, skapar ett helt nytt formspråk och dessutom skriver om regelboken för hur man använder sig av 3D har man naturligtvis gjort något utöver det vanliga. Science fiction brukar inte vara en genre som faller juryn i smaken så jag tror inte den når hela vägen, men Gravity förtjänar verkligen att vinna.

Embla: American Hustle vill jag säga – den var fantastisk! Men samtidigt önskar jag att en liten film som Philomena kunde ta’t. Det behöver inte alltid vara stora livsöden som storslammar, tycker jag.

Ingrid: 12 Years a Slave skulle självklart vara en värdig vinnare, men om Gravity vann skulle jag bli minst lika nöjd. Om inte annat för att det  skulle vara kul med en film som inte har alla de klassiska Oscars-attributen, och såklart för att den är en så mäktig upplevelse, och så oerhört välgjord. Och – inte minst, den lyckas vara det på endast en och en halv timme! Kudos till Alfonso Cuarón för detta, filmer är alldeles för långa nuförtiden.

Christopher: Jag har sagt det förut och säger det gärna igen. Årets bästa film för mig var utan tvekan Philomena. Hemma hos mig i Sumpan delar jag själv ut den lilla statyetten inatt.

Emil: 12 Years a Slave. Kommentarer överflödiga.

Lindman: Om Gravity hade varit mer än bara ytlig prålighet så hade jag gärna sett den som vinnare. Tyvärr tycker jag inte att tidernas mäktigaste 3D-effekter klarar av att hålla upp hela filmen. Ett tunt manus och Clooneys patenterade charmörjargong sänker rymdeposet. Nej, jag får nog hålla mig till mitt tips och säga 12 Years a Slave.

Gravity 2

”This is major Tom to ground control…”

NOMINERADE FÖR BÄSTA REGI: Alfonso Cuarón (Gravity), Steve McQueen (12 Years a Slave), Alexander Payne (Nebraska), David O Russell (American Hustle), Martin Scorsese (The Wolf of Wall Street)

Kommer vinna:

Lindén: Jag tycker att bästa film/bästa regi hänger ihop. Och i det här fallet kommer juryn tycka likadant. Steve McQueen har regimässigt tagit ett jättesteg från sina mer experimentella filmer och tillhör nu eliten i Hollywood. 12 Years a Slave är habilt regisserad och en helt rimlig vinnare.

Embla: Jag tror att The Wolf of Wall Street kommer vinna och tycker nog att det är den som borde vinna också. Det är sällan såhär långa filmer inte känns sega och Leonardo är fantastisk – det är i och för sig kanske inte Martin Scorseses förtjänst, men det kan ju knappast ha skadat att han regisserade heller.

Ingrid: En svår kategori att definiera på nåt sätt, precis som Lindén säger så känns det som att bästa film/bästa regi hänger ihop. Så även här är det 12 Years a Slave och Steve McQueen som verkar mest rimliga som vinnare.

Christopher: Håller helt med Lindén. Bästa film och regi borde naturligtvis höra ihop och just därför kommer Steve McQueen vinna.

Emil: Mina kollegor ovan har ju givetvis rätt, 12 Years a Slave vinner. Även om jag personligen tycker att det bildspråk McQueen jobbade med innan denna rulle är något mer intressant ur ett driva-filmmediet-framåt-hänseende.

Lindman: Här tror jag faktiskt att Alfonso Cuarón vinner. Även om jag som sagt var inte köper Gravity rakt av så har han redan lagt beslag på de tidigare tunga utmärkelserna och går därmed hem med sin första Oscar.

The Wolf of Wall Street

”Cash rules everything around me C.R.E.A.M. get the money, dolla-dolla bill y’all.”

Borde vinna:

Lindén: Vad är ”bästa regi”? En definition är att bedöma filmen rent hantverksmässigt och då är det två filmer som sticker ut. Martin Scorsese visar mästarklass i The Wolf of Wall Street och styr den spretiga ensemblen med stadig hand och gör en film på tre timmar som aldrig hämtar andan. Det är mycket imponerande. Men den värdigaste vinnaren är naturligtvis Alfonso Cuarón. Gravity är en visuell fest som inte liknar något man har sett förut och är en upplevelse som påminner en om varför man överhuvudtaget behöver biografer i en era där uppspelningsalternativen är många.

Ingrid: What Lindén said.

Christopher: Jag anser att Philomena förtjänar bästa regi. Det är nämligen inte helt lätt att få Steve Coogan nedtonad och ”lagom” rolig.

Emil: Det känns närmast blasfemiskt att nämna The Wolf of Wall Street efter en sådan film som 12 Years a Slave. Det är ju en fars i jämförelse. Men Martin Scorsese har med denna buskis-meta-voice-over-douche-porn-”based”-on-a-true-story-film skapat ett konstverk som underhåller under nästan lika lång tid som en cricketmatch i T20-format varar. Dessutom är de där överteatraliska scenerna från Stratton Oakmonts broker-golv något av det häftigaste jag sett, så infernaliskt vackra och samtidigt otäcka. Men, 12 Years a Slave borde givetvis vinna ändå.

Lindman: Jag sällar mig till ovan ensemble och säger The Wolf of Wall Street. En film som egentligen har allt. Humor, allvar, skådespel, karaktärer, citat, fart, innovation. Ja, Wolfen är tamejfan bland det roligaste jag har haft med kläderna på.

Philomena

Dench och Coogan i Philomena.

NOMINERADE FÖR BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL: Amy Adams (American Hustle), Cate Blanchett (Blue Jasmine), Sandra Bullock (Gravity), Judi Dench (Philomena), Meryl Streep (En familj – August: Osage County)

Kommer vinna:

Lindén: Judi Dench. Hennes porträtt av den naiva Philomena är både hjärtskärande och roligt. Det är en kombination som juryn finner oemotståndlig. En värdig vinnare!

Eduardo: Jag får ofta höra ”kom med något bättre själv” när jag kritiserar något och jag önskar ofta att jag kunde det men kritik behöver inte alltid ha svaren utan ibland räcker det med frågorna. Så nu ställer jag frågan: Amy Adams och Sandra Bullock = Oscar? Måste missat något stort eller helt enkelt så missade jag något litet för det var knappast Oscarmaterial jag tänkte på när jag förnöjt satt och kollade på deras prestationer i biosalongen. Det som däremot svider är att jag inte kan komma på några bra ersättare.

Embla: Jag tror att Cate eller Meryl vinner. Fråga mig inte varför, men de känns som självklara val på något vis. Vilket i sig gör att det blir lite trist.

Ingrid: Ja, Cate, Meryl och kanske också Judi Dench, känns som typiska Oscarsvinnare här. Men å andra sidan skulle det inte heller vara konstigt om Sandra Bullock prisades för att i stort sett ensam ha stått för skådespeleriet i Gravity, som jag till skillnad från Eduardo dessutom tyckte hon gjorde riktigt bra.

Christopher: What Lindén said.

Emil: Meryl Streep kammar hem sin fjärde statyett.

Lindman: Cate Blanchett lär inte ha några som helst problem att plocka hem en guldgubbe. Hennes roll i Blue Jasmine är en vinnare i var mans bok. Värt att nämna är att det här faktiskt blir hennes andra Oscar för en nerkrökad kvinna på gränsen till sammanbrott.

Philomena

Philomena (Judi Dench).

Borde vinna:

Lindén: Att Cate Blanchett kunde spela var det väl ingen som tvivlade på. Men trots det har hennes karriär har aldrig riktigt lyft. I Blue Jasmine är hon helt oemotståndlig som den svårt traumatiserade före detta lyxhustrun som tvingas lära sig att leva som en vanlig människa igen.

Eduardo: Cate Blanchett i Blue Jasmine. För mig är detta en dussinrulle ifrån Woody Allen med varierande kvalité men Blanchetts karaktär var väl en av de få som erbjöds ett extra djup och en extra sorglöshet däri. Likt en dement fågel Fenix resor hon sig och faller. Igen och igen. Det klockrena valet om ni frågar mig.

Embla: Amy Adams gör en grym roll i American Hustle, men nu vann hon ju en Golden Globe. Dessutom har jag en soft spot för Cate så vinner någon av dem blir jag glad.

Ingrid: Älskar Amy Adams i American Hustle också, så egentligen är nog alla lika värdiga vinnare här.

Christopher: Jag hoppas av hela mitt hjärta att Amy Adams tar det.

Emil: Meryl Streep sportar ett väldigt utlevande skådespeleri i En familj. Det är knappast lika lyhört som de andra prestationerna. Men det spelar ingen roll, hon är fantastisk som pillerknapprande och vidrig matriark.

Lindman: Jag har en soft spot för nerkrökade kvinnor på gränsen till sammanbrott så jag tror på mitt tips.

Blue jasmine

Jasmine (Cate Blanchett).

NOMINERADE FÖR BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL: Christian Bale (American Hustle), Bruce Dern (Nebraska), Leonardo DiCaprio (The Wolf of Wall Street), Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave), Matthew McConaughey (Dallas Buyers Club)

Kommer vinna:

Lindén: Hollywoods förkärlek för skådespelare som dramatiskt ändrar sitt utseende för roller är vida känd. Och väljer man det spåret är det hugget som stucket mellan Christian Bale och Matthew McConaughey. Båda når karriärtoppar och väl värda ett pris. Men. Ingen kommer vinna över Chiwetel Ejiofor. Han är enastående i 12 Years a Slave och agerar ut hela sitt register. Inte sällan säger hans ögon mer än tusen repliker.

Eduardo: Leonardo DiCaprio gör sitt livs bästa roll i the The Wolf of Wall Street Dock inte Oscarmaterial. Matthew McConaughey har minst sagt haft en sämre kvalitétstämpel på sig sen han stapplade in i Hollywood men på senare året verkligen exploderat. Tveksam om detta kommer ge honom en Oscar (årets feel good moment?). Nej istället är det Chiwetel Ejiofor som kommer hämta hem denna.

Embla: Chiwetel Ejiofor. Av samma anledning som jag tror filmen kammar hem priset.

Ingrid: Ja, Chiwetel Ejiofor känns ganska given här, trots att det som Lindén säger egentligen är Bale och McConaughey som står för den klassiska Oscars-omgörningen.

Christopher: Håll i er, det här tar Matthew McConaughey. GO GIT IT MA MAN!

Emil: Ja, det blir nog Chiwetel Ejiofor. Jag tror överlag att 12 Years a Slave kommer att rensa ganska rent bland statyetterna.

Lindman: McConaughey såg ut att få en tuff konkurrens när racet började men i takt med att världen har börjat bli alltmer “McConaugheyiserad” så tror jag faktiskt att han sopar hem det hela. En Golden Globe, SAG , Critic’s choice Award och nu en Oscar för sin roll som Ron Woodroof i Dallas Buyers Club. Vem hade trott det för fem år sedan?

A disheveled Matthew McConaughey gets arrested in scenes for 'The Dallas Buyers Club' in New Orleans

Ron Woodroof (Matthew McConaughey).

Borde vinna:

Lindén: Leonardo DiCaprio är The Wolf of Wall Street. Han fullständigt äger den här filmen och har aldrig varit bättre.

Eduardo: Nu kommer jag få skit men jag tyckte Hugh Jackman var grymt bra i Prisoners. Han borde inte vinna men jag ger honom en shoutout ändå (blir så jobbigt när han läser detta annars). Bale gör bra roll på bra roll men inte denna. Chiwetel Ejiofor borde och kommer vinna denna.

Embla: Jamen mitt val står mellan Leonardo eller Christian Bale. Leo för att han är så jävla grym i allt han gör, men att gå upp som Bale har gjort och visa sig så sjukt ful med klistrad frisyr… Min tumme hålls för Bale!

Ingrid: Även om jag teoretiskt sett tycker att Chiwetel Ejiofor ska vinna så vill jag egentligen att Matthew McConaughey ska ta hem priset. Han fångar mig ännu mer helt enkelt, och gör en extremt nervig och övertygande insats i Dallas Buyers Club.

Christopher: Grattis Chiwetel Ejiofor! Hur kommer du fira?

Emil: Christian Bale. Inte så mycket för övervikten som för det oroliga lugn han fyller Irving Rosenfeld med. Den typen av nedtonade och noggranna skådespel som är så svårmanövrerat, och samtidigt pricksäkert när det levereras korrekt.

Lindman: Så mycket som jag har häcklat McC under åren och till och med plockat ut honom till ”Världens Sämsta Filmstjärnor” så förtjänar karln en gubbe! Han har visat att man kan tvätta bort en dålig stämpel, resa sig och slå tillbaka. Jag applåderar!

American Hustle

Irving Rosenfeld (Christian Bale).

NOMINERADE FÖR BÄSTA KVINNLIGA BIROLL: Sally Hawkins (Blue Jasmine), Jennifer Lawrence (American Hustle), Lupita Nyong’o (12 Years a Slave), Julia Roberts (En familj – August: Osage County), June Squibb (Nebraska)

Kommer vinna:

Lindén: Jennifer Lawrence som den aningslösa hustrun till Christian Bale balanserar på gränsen till överspel men hon klarar det med bravur. Kanske är rollfiguren för komisk – men när det kommer till biroller brukar juryn överraska. Man kan se det som ett tröstpris till filmer som missar de tunga kategorierna.

Eduardo: Jennifer Lawrence vann ju en för The Silver Linings Playbook förra året så det vore kul om hon vann igen även om jag ställer mig tveksam till hennes prestation (eller tveksam till hela filmen) i American Hustle. Scenen ”I don’t like change” är dock Oscarmaterial helt klart. Lite kul att Sally Hawkins är nominerad för sin roll i Blue Jasmine – en i raden av Woody Allens svaga projekt enligt mig och en blek karaktär.

Embla: Borde och kommer vinna: Jennifer fucking Lawrence. Hon är fantastisk – on and off screen!

Ingrid: Verkar ju som att Jennifer Lawrence är storfavorit här, så kanske vinner hon två år i rad. Och hon gör verkligen rollen bra, men för mig utstrålar det inte riktigt Oscarsnivå ändå.

Christopher: Årets BOMB! Inside information har meddelat mig att den här vinns av June Squibb! In och betta!

Emil: Jäkla klurig kategori detta. Men Jennifer Lawrence och Julia Roberts ligger säkert bra till. Och måste jag välja får det bli Julia Roberts.

Lindman: Det står mellan två grymma unga skådisar. American Hustle‘s Jennifer Lawrence och 12 Years a Slave‘s Lupita Nyong’o, som väl har vunnit andra pris tidigare om jag inte minns helt fel men jag känner på mig att det är Lawrence tur nu.

12 Years a Slave Lupita

Patsey (Lupita Nyong’o).

Borde vinna:

Lindén: Jennifer Lawrence. Utan tvekan.

Eduardo: Av de nominerade? Jennifer Lawrence. Det enda som väger emot är att hon vann en Oscar förra året.

Ingrid: Lupita Nyong’o som ofattbart nog gör sin första filmroll i 12 Years a Slave. Och det är inte direkt en enkel roll heller. Hon gör det jävligt bra och förtjänar verkligen en Oscar.

Christopher: Utan tvekan. Jennifer Lawrence.

Emil: Av någon anledning finns inte Julianne Nicholsons insats i En familj med i nomineringarna. Så, ja, jag får köra det utlevande spåret igen och säger Julia Roberts.

Lindman: Egentligen vilken som av de jag tidigare nämnde. Båda är vinnare.

Jennifer Lawrence American Hustle

Rosalyn Rosenfeld (Jennifer Lawrence).

NOMINERADE FÖR BÄSTA MANLIGA BIROLL: Barkhad Abdi (Captain Phillips), Bradley Cooper (American Hustle), Michael Fassbender (12 Years a Slave), Jonah Hill (The Wolf of Wall Street), Jared Leto (Dallas Buyers Club)

Kommer vinna:

Lindén: Jared Leto vann en Golden Globe för sin roll som den avmagrade transsexuella Rayon, men någon Oscar blir det inte. Den här statyn är vikt för Michael Fassbender som den sadistiske slavdrivaren i 12 Years a Slave. Allt annat vore ett rån.

Eduardo: Som Lindén säger så kommer Fassbender vinna. Det är rätt roll, rätt tillfälle och rätt film. Att han briljerar i allt han medverkar i är det inget tal om men nu är det rätt tillfälle absolut. Jag gillade Jonah Hill i The Wolf of Wall Street men det finns inte en suck att en sån roll kommer rå på Fassbender här. Jag är dock förvånad över Bradley Coopers nominering, visst ingen dålig roll men Oscar? I think not.

Embla: Jag tror på Barkhad Abdi eller Fassbender. Det är något med en vanlig dödlig som kanske till och med kan smälta Oscarsjuryns hjärtan?

Ingrid: Michael Fassbender. Han är så jävla bra i allt han gör så man nästan glömmer bort att uppmärksamma det numera.

Christopher: Den här vinns av Michael Fassbender. Vidrigare och bättre rollprestation har jag icke skådat sedan Christoph Waltz i Inglorious Basterds.

Emil: Michael Fassbender.

Lindman: Jared Leto förtjänar verkligen en gubbe för sin känsliga roll som AIDS-patient i Dallas Buyers Club. Finns det någon rättvisa i världen så vinner Leto den här kategorin.

12 Years a Slave Fassbender

Edwin Epps (Michael Fassbender).

Borde vinna:

Lindén: Barkhad Abdi är sensationellt bra som den somaliske piratledaren i Captain Phillips. Han ger en nyanserad bild av en av världens mest missförstådda konflikter och i ett parallellt universum skulle han vara en given vinnare.

Eduardo: Jag har ju snöat in på Rush (recension kommer i början av februari) en av förra årets mest underskattade rullar, helt klart en av mina topp 3-rullar förra året om inte nummer 1. Filmen var otroligt bra och bäst var Daniel Brühl som Niki Lauda – en prestation som är otroligt stark baserat på otroligt stark karaktär. Om inte han så skall Matthew McConaughey ha cred för årets bästa scen i The Wolf of Wall Street.

Embla: Barkhad Abdi.

Ingrid: Michael Fassbender både borde och kommer vinna, tror jag.

Emil: Jag beundrar allt Michael Fassbender gör, och har gjort, helt villkorslöst.

Lindman: Som sagt, finns det någon rättvisa i världen så vinner Leto den här kategorin.

Barkhad Abdi

Muse (Barkhad Abdi).

NOMINERADE FÖR BÄSTA ANIMERADE FILM: Croodarna, Dumma mej 2, Ernest & Celestine, Frost, The Wind Rises

Kommer vinna:

Eduardo: Gäsp. Dumma mej 2? Jag har alltid varit en stor förespråkare för animerad film men inte sett ens hälften på denna lista. Antingen har jag blivit vuxen eller låtsas i alla fall. Eller så har animerad film blivit sämre med åren. Dumma mej 2 var dock helt ok.

Embla: Jamen Dumma Mej 2! På allas läppar, verkligen. Liten som stor.

Emil: Ser ingen annan utväg än att Dumma Mej 2 kammar hem priset.

Lindman: Kanske inte så mycket här på våra breddgrader men Amerika har Frozen frenzy och det här kommer bara att bli ännu ett stjärna i Disneys segerbanér.

Dumma mej 2

Dumma mej 2

Borde vinna:

Eduardo: Gjordes inte Lejonkungen i en UHD variant eller något? Låt den vinna då. Den svenska versionen med Rickard Wolff. Den enda riktiga versionen. Finns säkert Lejonkungen 5 vid det här laget, låt den vinna.

Embla: Dumma mej 2 – jag älskar att man kan göra film som både tilltalar vuxna och barn!

Emil: Som Embla säger, Dumma mej 2 tilltalar ung som gammal. Och jag faller pladask för de där  ”minionerna” och deras infall.

Lindman: Jag håller med föregående talare och säger Dumma mej 2 trots att jag har oerhört svårt för den där stavningen.

NOMINERADE FÖR BÄSTA ICKE ENGELSKSPRÅKIGA FILM:  The Broken Circle Breakdown (Belgien), The Missing Picture (Kambodja), Jakten (Danmark), La grande bellezza (Italien), Omar (Palestina)

Embla: Älskar allt danskt så Jakten är det lätt att hålla tummarna för.

Lindén: The Broken Circle Breakdown är en nästan perfekt film. Det är också en av filmhistoriens allra finaste kärleksskildring. Den måste vinna. Annars avgår jag.

Christopher: Jag sätter mina pengar på Omar.

Lindman: Jag tror på att juryn kommer att ge statyetten till The Broken Circle Breakdown. Det är mest en känsla men så är det. Personligen hade jag gärna sett Jagten som segrare. Sällan har jag mått så dåligt av en så bra film.

Jakten1

Mads Mikkelsen i Jakten.

NOMINERADE FÖR BÄSTA MANUS: American Hustle, Blue Jasmine, Dallas Buyers Club, Her, Nebraska

Embla: American Hustle – för porträtteringen av kvinnorna.

Lindén: Her – för ett modigt manusgrepp som faktiskt funkar hela vägen.

Ingrid: American Hustle, för att karaktärerna var så nyanserade och bra skrivna, och inte så förutsägbara som det ofta är i den genren.

Emil: Tycker som Lindén om manusgreppet i Her, även om jag inte riktigt håller med honom om att det bär riktigt hela vägen. Alla kreativa grepp ska belönas, bara för sakens skull räcker.

Lindman: Även om jag inte håller med så tror jag på Her.

NOMINERADE FÖR BÄSTA MANUS EFTER FÖRLAGA: Before Midnight, Captain Phillips, Philomena, 12 Years a Slave, The Wolf of Wall Street

Lindén: Captain Phillips – årets mest spännande film måste ju i alla fall vinna något pris tycker jag.

Ingrid: Kanske 12 Years a Slave – men det var ändå något jag tyckte var lite för konventionellt i berättandet där. Hade ju varit kul om Before Midnight vann, det är onekligen ett manus som är väldigt viktigt för hur filmen är, med tanke på de fantastiska dialogerna. Men den kommer inte vinna.

Lindman: Det kommer ju aldrig att hända men ge Wolfen gubben. Pretty please, with some sugar on top.

NOMINERADE FÖR BÄSTA DOKUMENTÄRFILM:  The Act of Killing, Cutie and the Boxer, Dirty Wars, The Square, 20 Feet from Stardom

Lindén: Dirty Wars var en besvikelse. Jag gillar verkligen Jeremy Scahill, men han gör sig bäst som skrivande journalist. Årets bästa dokumentär, utan konkurrens, är givetvis The Act of Killing. En märklig, obehaglig och fullständigt surrealistisk film som skrämde Werner Herzog från vettet.

Emil: Jepp, håller med Lindén. The Act of Killing är antagligen det mest gripande och samtidigt surrealistiska jag sett i rörlig bild.

Lindman: +1

Act of Killing

The Act of Killing

NOMINERADE FÖR BÄSTA FOTO: The Grandmaster (Phillipe Le Sourd), Gravity (Emmanuel Lubezki), Inside Llewyn Davis (Bruno Delbonnel), Nebraska (Phedon Papamichael), Prisoners (Roger A. Deakins)

Kommer vinna:

Ingrid: I The Grandmaster var det väl i stort sett fotot som var värt att se, för övrigt var den tyvärr riktigt tråkig. Men den kommer inte vinna. Gravity sticker ju verkligen ut visuellt, jag tror på den.

Eduardo: Gravity. Den rör sig i ett helt annat rum och en annan dimension än dom andra och fotot tillsammans med ljudbilden gör det till en otrolig skapelse. Prisoners har vackert foto men det är inte nyskapande.

Lindén: What Eduardo said.

Emil: Okej, dags att erkänna nu. Jag har ännu inte sett Gravity. Litar på mina kollegors omdöme.

Lindman: Det är ju här Gravity sopar mattan med all konkurrens. Solklar vinnare!

Borde vinna:

Eduardo: Gravity.

Lindén: Prisoners var en av förra årets mest överskattade film, men JÄVLAR vad snyggt foto det var. Iskalla bilder från rostbältet signerade den gamle mästaren Deakins. Han vann inte för Skyfall, men nu är det banne mig dags.

Ingrid: Prisoners överskattad – oh yes. Jag tänkte inte ens så mycket på fotot… Men jag håller på Gravity här.

Emil: What Lindén said. Pennsylvania har aldrig sett så Pennsylvania-aktigt ut. Men samtidigt vill jag lyfta fram Inside Llewyn Davis. 60-tals New York har aldrig sett så 60-tals-New-York-aktigt ut. Fotot är ytterligt snyggt.

Lindman: Som sagt. Det är ju här Gravity sopar mattan med ALL konkurrens.

Oscarsgalan sänds på Kanal 9 för den som orkar hålla sig vaken. Såhär ser deras schema ut: 

22:20 Vägen till Oscarsgalan

23:00 Oscarsgalan – röda mattan

01:00 Nedräkning till Oscarsgalan

02:30 Oscarsgalan 2014

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg