Senaste Kommentarer

Top Commenters

A Most Violent Year – Recension

Inlägg av Emil Viksell den 10 april 2015 i

Recensioner

amvy_day6-219.CR2

A Most Violent Year utspelar sig det nådens år som sägs vara New Yorks allra våldsammaste, 1981. Men den som stålsätter sig för en rejäl dos med köttigt våld gör nog bäst i att spara sådana förberedelser till andra rullar. J.C. Chandor (All Is Lost) har knåpat ihop en berättelse som skildrar en tid och plats i historien med ganska små medel. Liknelser med hans Margin Call (2011) blir oundvikliga. Också där användes små medel, mestadels replikskiften som tog plats inom skyskrapans fyra glasväggar, ”små” repliker som skildrade stora saker: ett globalt finansiellt sammanbrott. Berättandet är väl något mera frodigt i denna historia, men endast marginellt.

amvy_day15-343.CR2

Stek, anno 1981.

Abel Morales (Oscar Isaac) är en up-and-coming businessman inom branschen för eldningsolja (!). En herre som vill göra rätt för sig i en bransch och tillvaro där alla gör fel och blir rika just därför. Hans fru, Anna (Jessica Chastin), är dotter till en maffiaboss och sköter bolagets bokföring, mer eller mindre kosher. För att växa måste man ta risker, så lyder ju logiken. Abel tar risken genom att köpa mark för pengar han liksom inte riktigt ännu har, och betalningstidpunkten närmar sig allt snabbare. Under tiden kapar konkurrenterna hans oljefyllda lastbilar. Dessutom har han skattemyndigheten, med den nitiske Lawrence (David Oyelowo) i spetsen, ”breathing down his neck”. Den amerikanska drömmen är ingen lätt match.

Nej, Chandor tar verkligen inte ut några svängar. ”Jag älskar filmer där det inte händer något”, utbrast en vän till mig nyligen, angående Boyhood (2014). Och jag tänker att jag ska rekommendera den här rullen, och även serien Bloodline. Men där den senare ändå kommer med ett slags mysterium som blottas, bit för bit, är mysteriet i A Most Violent Year – vem som stjäl Abels lastbilar – inte relevant överhuvudtaget. Istället ligger fokus på att skildra, nedtonat och lågintensivt. Detta är New York innan Rudy Giuliani rensade och städade upp staden och gjorde den till det turistmecka det är idag. Detta är New York efter discon och före neonet. Beigt, brunt, kalt, kallt och glåmigt.

AMVY_8

Lawrence (Oyelowo) och Anna (Chastin), en stunds förtrolighet mellan bittra fiender.

Det är en egen konst det där, att göra filmer som rör sig utan att det händer särskilt mycket. Han balanserar på gränsen Chandor, men lyckas undvika de allra trögrörligaste markerna. Visst följs en klassisk dramaturgisk modell, framåtrörelse, till och med framgång, men den som väntar på traditionell förlösning väntar förgäves. Istället har Chandor så väl lyckats fånga framgångens pris och den tomhetskänsla som alltid hänger över framsteget. Och det är knappast en vacker tid vi får serverad. ”Protect my family”, ”protect”, ”protect, ”protect”, allt handlar om att skydda sig från samhällets vidrigheter, som rena vilda västern. Man behöver knappast vara särskilt radikal för att inse att en sådan inställning både föder och förutsätter ett rätt svajigt samhällsbygge.

amvy_day3-292.CR2

Ni vet, när man sitter på sin bokföring under verandan och grubblar över livets mening.

Skådespelarna gör ett exemplariskt jobb. Särskilt den dynamik som uppstår mellan Abel (Isaac) och Anna (Chastin) står ut. Han med sin, inte idealistiska inställning, men modesta rättfärdighet. Mot hennes mer pragmatiska, vilket i det här fallet givetvis innebär illegala, hållning. Mycket blir outsagt, och mycket rör sig generellt i undervegetationen i denna film. Men det görs så hantverksmässigt och stilfullt att filmen skänker en djup känsla av obehag och meningslöshet i dess mest positiva bemärkelse. Sällan har den kapitalistiska drömmen känts så värdelös. Samtidigt som man känner med Abel så starkt: I’ve always been more afraid for failure than of anything else.” I feel you, Abel, I feel you.

A Most Violent Year har biopremiär 10 april.

betyg4

 

Skrivet av Emil Viksell

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
  • LOSSA se

    En av de sämsta filmer någonsin. Totalt slöseri med tid!
    Får minus 10

  • Well… vår betygsskala saknar negativa tal. Står ändå fast vid en stadig fyra.

Fler onyanserade inlägg