A Music Story – Ambitiös, men ojämn musikal

Inlägg av Anette Hamel den 11 juni 2019 i

AMusicStory

Musikfilmer och musikaler är bland det bästa jag vet. Svenska musikfilmer växer tyvärr inte på träd, så självklart såg jag fram emot att se A Music Story – tyvärr blev jag inte imponerad.

Filmen handlar om 11-åriga Moa (Victoria Rönnefall) och hennes familj. När pappan (Anders Widmark) som är pianist får sparken som kapellmästare i tv föreslår Moa att han kan skriva en musikal, tillsammans med mamma Elisabet (Helen Sjöholm) som är sångerska. Moa bestämmer sig att i smyg, mot sin pappas vilja, anmäla sig till en låtskrivartävling. Att lyckas komponera musik i hemlighet blir inte lättare av att pappa har lämnat hennes piano till pantpanken.

Den grammisbelönade pianisten och låtskrivaren Anders Widmark har skrivit manus och musik till filmen. Claes Malmberg spelar pappans agent och Ace Wilder sjunger låten ”Like an American Idol”. Duetten ”Gravity” med Helen Sjöholm och Victoria Rönnefall är filmens största behållning. Väldigt fin. Tycker överlag att dessa två är bra filmen igenom, båda sjunger fantastiskt och gör trovärdiga karaktärer. Även Malmberg passar bra i sin roll.

A Music Story_Victoria Rönnefall

Victoria Rönnefall spelar Moa

I en musikal driver sång- och dansnummer handlingen framåt, och låttexter är såklart en viktig pusselbit. Det här är en film som kan ses av hela familjen, men det känns som att den främst vänder sig till en publik som är i 8-12 årsåldern och älskar Idol och TikTok. Det känns märkligt att låtarna är på engelska, för när skådespelarna pratar på svenska och sedan börjar sjunga på engelska känns det krystat. Jag förstår inte riktigt hur man har tänkt. Texten går lätt förlorad och det blir mer musikvideo än musikal.

Det är också alltför mycket fokus på pappan och det märks emellanåt tydligt att Widmark inte är skådespelare. Filmen hade mått bra av att tona ner pappans berättelse för att istället ge mer utrymme åt Moa. Jag hade gärna adderat ett par låtar med henne eller något mer med Ace. A Music Story är ett ambitiöst, men spretigt projekt, där musiken fungerar bättre än storyn.

A Music Story har biopremiär 14/6

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.