The Act – brutalt och spännande om en dysfunktionell mor-dotter relation

Inlägg av Cissi Eriksson den 11 maj 2019 i

Recension Serier & TV

Relationen mellan mor och dotter är ett kapitel för sig inom film, tv-serier och i verkligheten. Tror bestämt att jag har hittat den allra värdigaste vinnaren till förstapriset i ”Årets värsta mamma” kategorin som det berättas om i tv-serien The Act. Detta är en fruktansvärd historia som till råga på allt jävelskap är sann. HBO släppte dokumentären Mommy dead, and dearest 2017 som det nu har gjorts en tv-serie av med en helt otroligt obehaglig Patricia Arquette (hon överträffar sig själv på alla nivåer) som Dee Dee Blanchard. En kvinna som lyckades lura otaliga läkare, sjuksköterskor, socialsekreterare och grannar att tro att hennes dotter var allvarligt sjuk, både fysiskt och kognitivt.

Ett foto på den verkliga Gupsy Rose och hennes hemska mor Dee Dee.

Blanchard lider av Münchhausen by proxy som är en komplicerad form av barnmisshandel, ett syndrom som innebär att någon simulerar eller orsakar sjukdom hos ett barn för att få uppmärksamhet, sympati och i detta fall få ekonomisk kompensation. I 98 procent av fallen är förövarna mammor och offren är deras egna barn. Mysigt… Handlingen hoppar fram och tillbaka under en tioårsperiod och vi får genast veta att det har skett ett mord där Blanchard är offret med x-antal knivhugg liggandes i sin säng. Dottern Gupsy Rose (Joey King är enastående i rollen) står inte att finna någonstans.

Patricia Arquette och Joey King utgör en enastående duo.

The Act är en mordhistoria som lika gärna kunnat vara en skräckhistoria skriven av Stephen King eller Dean Koontz. Likt en skräckfilm sitter jag på helspänn, adrenalinet pumpar trots att det är långsamma scener och jag vill bara stänga av för det är så fruktansvärt obehagligt. Men likt en bilkrasch i slowmotion kan man inte sluta stirra, knappt blinka då det är makalöst bra. Avsnitt 3 som innehåller ämnet tänder (lämnar detta mysiga avsnitt åt er) gjorde mig fysiskt illamående av skräck och kommer för alltid sitta kvar på min näthinna.

Det är en mycket skicklig och snyggt producerad serie det kommer hagla priser över om det finns någon rättvisa kvar i världen vill säga. Tyckte Arquette var fantastisk i Escape at Dannemora men likt Usain Bolt går kvinnan från klarhet till klarhet med ett skådespel som borde göra självaste Meryl Streep galen av avundsjuka! Hon borde testas för doping då hon fullständigt krossar allt motstånd i sin gren. Samspelet mellan Arquette och King uppvisar oräkneliga nyanser av djup som är svårt att beskriva, det måste  upplevas med egna ögon. King som Gupsy är inte bara en kopia utseendemässigt, hon lyckas imitera den riktiga Gupsy Roses pipiga röst exakt. Jobberbjudandena kommer kastas efter dessa två fantastiska skådespelare, var så säker. Missa inte!

The Act finns att streama hos HBO Nordics

Skrivet av Cissi Eriksson