Allied – Klädsam kostymromans i krigstid

Inlägg av Emil Viksell den 25 november 2016 i

Brad Pitt plays Max Vatan and Marion Cotillard plays Marianne Beausejour in Allied from Paramount Pictures.

År 1942 landar en fallskärmshoppare (Brad Pitt) i det Franska Marockos öken. En bil möter upp honom i ödemarken och han tilldelas den inkognito-identitet han ska agera under i landet. På plats i Casablanca väntar hon som ska vara hans ”fru”, Marianne Beauséjour (Marion Cotillard). De är där för att mörda Tredje Rikets ambassadör i staden. Kärlek växer fram mellan agenterna och när uppdraget är slutfört flyttar de till London och gifter sig. Men allt är inte vad det ser ut att vara. En hal agent i krigstid är ingen pålitlig livspartner …

Brad Pitt plays Max Vatan in Allied from Paramount Pictures.

Max (Pitt).

En Robert Zemeckis-film är en Robert Zemeckis-film. Man vet vad man får. Hans styrka och nästan enda uttryck är matinéfilmens. Sådana filmer som öppnar upp en fantastisk filmvärld och skänker sådana där episk vita duken-känslor. Sålunda, när konceptets själva kärnhus är Filmen, med stort F, blir det lite si och så med andra beståndsdelar. I detta romantiska drama blir Max Vatan (Pitt) och Marianne Beauséjour (Cotillard) mest två dockor att ställa in i det spionromantiska andravärldskrigsskåpet.

Men det är snyggt. Pitt är snygg. Cotillard är snygg. Casablanca är snyggt. London är snyggt. Och utstyrslarna är tidstypiskt genomsnygga. Sedan vet vi sedan gammalt, att när två snygga varelser möts på film så strävar de för eller senare gärna efter att ”bli en kropp”, ergo: knulla. Här i en älskogsscen som utmanar Titanic i kategorin sex-i-bil. Denna bil befinner sig dock inte på en båt utan i en sandstorm (!).

Marion Cotillard plays Marianne Beausejour in Allied from Paramount Pictures.

Marianne (Cotillard).

Det kryper fram, avslappnat småspännande i inledningen. Det dröjer en god stund innan det blir någon form av drag. Men å andra sidan känns det som rena frälsningen när k-pistarna börjar smattra och nassar börjar ta kulor i fejset. Och Brad Pitt går in i en roll som är mer lik dem han spelat i övriga andra världskriget-rullar som Inglourious Basterds och Fury.

Här sittligger man och är asfräsch.

Sedan blir frigång igen, när paret åker till England, gifter sig och försöker hantera tillvaron medelst ”Keep Calm and Carry On”-attityd – medan tyskarna bombar sönder London. En stor anledning till detta är att varken karaktären Max (Pitt) eller Marianne (Cotillard), eller deras relation, utvecklas särskilt långt. Marianne är franskt bohemisk och målar akvareller. Max är en jordnära och svärande kanadensare. Sedan är det inte mer med det. Istället ligger filmens styrka i inredning, kostymer och de få, men välkomna, scener som innehåller lite action.

Här står man och är asfräsch.

Filmen försöker snylta på Graham Greenes renommé genom att Max (Pitt) läser en av dennes böcker. Det är väl också ett slags blinkning: att Allied har vissa likheter med Greens alster. Men både Greenes böcker och de flesta filmatiseringar av dem är bättre än denna skildring. Med det sagt så är det en oerhört snygg film, I Casablanca-anda. Fullt duglig. Men kriget är ingenting annat än en kuliss. Och analogt med det är detta romantiska drama mest en kuliss. Men en väldigt fin sådan.

Allied har biopremiär 25 november.