American Horror Story: Hotel

Inlägg av Embla Sue Panova den 8 februari 2016 i

hotel

Ni som följt serien American Horror Story har vid det här laget fattat upplägget. (Och har ni inte det kanske någon lite enklare tittning är att rekommendera, typ Walking Dead?) Samma skådisar spelar olika roller i olika skräckhistorier som är förlagda till olika och perfekt designade scenerier. Men hur håller den sista säsongen, skräcksagan som utspelar sig på ett hotell?

Min entusiasm inför varje ny säsong av AHS har tyvärr minskat lite inför varje gång. Första säsongen var helt briljant, nästa (Asylum, som utspelade sig på ett mentalsjukhus) var också mycket bra men tappade lite på slutet. Den efter det (Coven, som handlade om häxor i amerikanska södern) hade tappat ganska mycket av det som är speciellt för serien, men ok, det fanns ändå något i stämningen. Ytterligare tapp gjorde serien i och med Freak Show (som på pappret hade enorm potential). Det var så pass illa att jag inte ens tittade färdigt.

hotel5

Inge fler namnlekar för Lange. Trist!

Nu är det alltså ett hotell som utgör arenan för skräckigheterna, men med den STORA skillnaden att Jessica Lange plötsligt inte längre är med i serien. Istället har hon ersatts, om man nu kan säga så när ingen nånsin spelar samma roll, av Lady Gaga (som vann en Golden Globe för sin insats i serien – men det återkommer vi till).

Serien börjar i lobbyn på ett gammalt art deco-inrett hotell och min allra första impuls är att googla om mitt minne stämmer och mönstret på heltäckningsmattan verkligen är samma som den i The Shining. Och ja, det är en stor flirt till Stephen Kings klassiska hotellskräckis. Okej, jag gillart redan.

hotel4

Redrum.

Jag ska inte avslöja för mycket om plotten, men det är givetvis inget giveaway att det kommer vara freakigt värre bakom de numrerade dörrarna i de evighetslånga korridorerna på skräckhotellet som får Overlook att verka som ett dagspa.

Det negativa… Vampyrer, typ, är i alla fall en del av den här seriens karaktärer och här måste jag lägga in mitt veto mot denna sjukligt trötta kategori monster. För ärligt talat: hur ofta får man se vampyrer verkligen DRICKA blod ur någons pulserande hals? Nej, det är alltid erotiskt och det handlar alltid mest om att smeta lite med blodet runt munnen på ett sexigt vis. JÄSP på den. och när vi ändå är inne på jäspningar: det är på tok för mycket sex. Alltså jag säger det helt utan nyanser. Jag har sett Lady Gagas arsel mer än jag nånsin sett mitt eget. Leka med maten och ligga dramatiskt är en otroligt tröttsam kombination som jag tycker är lite under AHS kreativitet.

hotel3

Hej vi lever forever och har inget annat att fördriva tiden med än att ligga med drama.

Fortfarande inne på det dåliga med serien. Jag sa ju att vi skulle komma tillbaka till det där med Lady Gaga och jag ska ju erkänna att en stor del av behållningen jag haft av serien har ju varit att se Jessica Lange. Ladyn kan tyvärr inte mäta sig med åratal av skådespelarerfarenhet – för att inte nämna den pondus Lange har. Vad priset kom ifrån vet jag inte alls, för även om hon faktiskt inte suger (no pun intended för ja, hon är såklart en av blodsugarna i serien) så är hon knappast värt något pris för sin insats. Och det tyckte tydligen inte Leonardo DiCaprio heller, kolla här:

I övrigt börjar serien bra. Riktigt bra till och med. En polis hamnar på hotellet där ingen checkar ut och har en egen historia av att ha fått sitt barn bortrövat. Little did he know att ungen är inlåst i källaren på hotellet, efter att ha blivit ”smittad med viruset som gör att man inte åldras”. Vid sidan av att han bosätter sig på hotellet jagar han en mördare som lämnar minst sagt bisarra lik efter sig.

På plussidan är absolut att Kathy Bates är strålande i sin roll som bitter receptionist men framför allt gör Denis O’Hare en helt magisk roll som allt-i-allon Liz Taylor. För hennes skull skulle jag till och med kunna stanna och ta en drink i hotellbaren även om det skulle kosta mig livet!

hotel2

Iris och Liz – duon man bryr sig om i serien.

Ett vanligt problem AHS alltid har är att runt avsnitt 7 tappar det både fart och fokus. Rejält. Och Hotel är inget undantag. Jag är nära att ge upp men tack vare Liz och Iris (Kathy Bates) kollar jag klart för att se hur det ska gå. Och ja, trots alldeles för många spår och lösa trådar (och en del kuddtittning) tycker jag nog att det är ett värdigt slut.

Jag vet inte vad jag ska våga hoppas på inför nästa säsong, men jag ångrar inte att jag tittade och tror att den som är en vän av horrorn kommer få 12 i genomsnitt rätt så spännande avsnitt att sluka med hull, hår – och en liten gnutta blod.

Skrivet av Embla Sue Panova

Copywriter som älskar zombiefilm, superhjältar och nästan vad som helst från det brittiska imperiet. Är i princip uppvuxen på en biograf, men har inte fått särskilt förfinat smak av det. Här blir det alltså inga texter om svåra smalfilmer – om de inte kommer från britannien, förstås!