Barnsligt bra barnprogram: Ruskiga Rim.

Inlägg av Embla Sue Panova den 27 januari 2019 i

Jag hade ett annat intro till den här texten, men medan jag gjorde min research läste jag spaltmeter om hur föräldrar har rasat mot den här filmen. Det är alltid roande, tycker jag, eftersom många inte har något emot att tvinga sina barn att äta upp mat eller hitta på konstiga straff när barnet gör något som inte är önskvärt etc – men när det kommer till att någon säger snippa i tv eller som här, där Rödluvan har pistol, då går larmet. Jag förstår faktiskt inte en sekund av kritiken mot denna helt magiskt fina och roliga film.

Okej, nu kommer mitt riktiga intro.

När man har barn och ska se barnfilm är det ju ungefär som att vara packad och försöka se en serie och förstå något: man får se om och om och om och igen. Då är det bara att hoppas att det som ska gå dygnet runt är riktigt bra. Ett sånt exempel är Ruskiga Rim.

För att slippa se Frost ytterligare en gång (vi har haft perioder av Nightmare before christmas, Home, Hotel Transylvanien osv (bra saker, men det behövdes helt enkelt lite variation) letade jag snabbt igenom iTunes nyheter. Jag fick se filmen Ruskiga Rim och blev så såld av omslaget att vi köpte den direkt.

Sagooostuuuuund med vargen och Snövits barn. Allt är i sin ordning. Eller?

Det första som möter mig är att den är baserad på en bok av Roald Dahl. Då vet man ju att det blir bra. Sen kommer en lång rad brittiska skådespelarnamn som gör röstrollerna i filmen. Inget vi hade någon nytta av eftersom i valde den svenska versionen, men ändå någon slags garant att skådespelare som Dominic West, Tamsin Grieg, David Walliams, Rob Brydon och Rose Leslie velat vara en del av produktionen.

Men den svenska casten går absolut inte av för hackor och om någon nu har missat detta faktum så är inte ”vi pratar svenska” längre något att fnysa åt. Faktum är att dubbning är ett jobb som görs med samma precision som annat skådespel. Det visar inte minst Johannes Bah Kuhnke som gör Vargens röst. Han är hypnotiskt lugn och samtidigt läskig på ett helt oemotståndligt sätt. Faktum är att jag föredrar Johannes röst över Dominic West, och det säger väl en del. Han lyckas nämligen med konststycket att läsa rim utan att det låter som rim, vilket alltid sabbar innehållet lite annars. Och det fixar inte ens Dom.

Snövit och Rödluvan. Snövit är ju egentligen blond.

Filmen är en rolig och alternativ tolkning av berättelserna från bröderna Grimm, skrivet på rim. Här träffar vi Snövit, Rödluvan, Askungen och Jack med bönstjälken. Och historierna går inte riktigt som vi är vana vid att höra dem. Det är nämligen Vargen som berättar med sitt perspektiv. Dessutom får vi följa Snövit och Rödluvan och se vad som händer när de blir stora. Det här är en rolig film för oss vuxna som vet hur det brukar låta, det finns referenser som kanske bara vi fattar och samtidigt är det spännande för de små. Den är dessutom fantastiskt fint animerad och varenda bildruta känns som ur en magisk dagbok.

Vad händer när vargarna berättar?

Men tillbaka till kritiken. Det blir knasigt när vi vuxna stoppar in våra referenser och tror att barn tänker likadant. Det här är inte mer brutalt än jägare som skär upp magar, som i originalberättelserna. Det är bara en annan take, som kanske är lite mer relevant idag. Dessutom är det ingen som tvingar sig på en sovande kvinna på slutet, vilket i så fall verkligen kan ses som ett ”problem”. Det värsta som kan hända är väl att barnen börjar heja på vargen och det, om något, är det väl högt tid för.

Se den här nu, redan idag! Poppa lite popcorn, kryp upp i soffan och njut av berättelserna man trodde att man var trött på. Du ser den på SVT Play C More, SF Kids och på köpe-dvd såklart!

GENUSFRITT: Ja, här är kvinnorna starka (särskilt Snövit som är mycket renegade)
FREDLIGT: Nej inte helt. Men ändå mycket subtilt.
SENSMORAL: Ja.
SNABBA KLIPP: Nej.
VUXENHUMOR: 5 (1-5)
FÖRTROLLANDE FÖR LITEN TITTARE: 5 (1-5)

Skrivet av Embla Sue Panova

Copywriter som älskar zombiefilm, superhjältar och nästan vad som helst från det brittiska imperiet. Är i princip uppvuxen på en biograf, men har inte fått särskilt förfinat smak av det. Här blir det alltså inga texter om svåra smalfilmer – om de inte kommer från britannien, förstås!