Baywatch – slow-mo spring i röda shorts

Inlägg av Gästrecensent den 1 juni 2017 i

baywatch2

Den här recensionen är skriven av vår gästrecensent Johan Stavsjö.

Baywatch är en ny komedifilm baserad på en TV-serie från 80-talet med samma namn. Filmen följer den hängivna livräddaren Mitch Buchannon (Dwayne ”The Rock” Johnsson) som blir påtvingad den nya rekryteringen  Matt Brody (Zac Efron), tidigare tvåfaldig olympisk guldvinnare i simning. Matt som trott att detta skulle vara ett enkelt gig där han mest kunde arbeta på sin solbränna måste snabbt tänka om när han inser att på den här stranden finns en vardaglig kamp med liv och död. Samtidigt får Mitch uns om drogverksamhet som pågår på hans strand, vilket han bestämmer sig för att sätta stop för genom the baywatch. Detta är för Victoria Leeds (Priyanka Chopra) har planer över att ta över alla tomter på stranden för starta ett drogimperium. Matt tycker att Mitch och de andra borde lämna över det till polisen men Mitch bestämmer för att ta det i egna händer.

baywatch3

Baywatch är precis vad man kan vänta sig av en Baywatch film. Attraherande skådespelare som kämpar för att försöka fånga en publik i två timmar. När man ser på en film från genre komedi kommer det med ett flertal konventioner. Man vet att filmen inte är meningen att tas seriöst som en ny Martin Scorsese film, utan den är gjord för att få publiken att skratta. Baywatch hade alla de rätta ingredienserna för en skön underhållande sommarkomedi med bra skådespelare, en regissör (Seth Gordon) som gjort en rolig komedi tidigare (Horrible Bosses) och en miljö som ska få en på gott humör under en regnig sommardag. Dock faller den vid mållinjen.

baywatch4

Det känns som detta var ett tappert försök att återskapa en succé som 21st Jump Street. Båda är baserade på en TV-serie från 80-talet med en blandning av action och komedi. Personligen känner jag att den var fokuserad för mycket på ”action”-delen. Där det blev mycket en polisfilm (som 21st Jump Street) och för lite med att faktiskt få oss att skratta. Redan vid öppningsscenen, som bör sätta tonen på filmen, är det vackra solnedgångar med imponerande bilder på havet. Om jag skulle sätta mig i salongen utan att veta vilken film och se denna öppning skulle jag inte gissat action-komedi utan istället romantisk-drama. Skådespelaren Jon Bass kämpar heroiskt som the comic-relief i filmen samt publikens ögon och hjärna i denna orealistiska fartfyllda dödsstrand. Johnsons karaktär ska ha räddat hundratals liv vilket får en att fråga varför folk fortsätter komma dit.

Det finns dock underhållande stunder. Den lyckas få en att skratta vid flera tillfällen och om detta är en genre man uppskattar så kommer man uppskatta filmen med. Efron och Johnson har en stark karaktärskemi som skiner när de är i bild tillsammans. Karaktärernas skilda syn på jobbet funkar bra i filmens gång och är roande i sig. Kärlekshistorien mellan Bass karaktär Ronnie och Kelly Rohrbachs karaktär CJ är faktiskt gullig och ger en ett leende på läpparna. Alexandra Daddario gör ett bra jobb med sin karaktär som inte känns helt fullarbetad.

baywatch5

Om det regnar i sommar och man vill få ett gott skratt från bioduken så är Baywatch ändå ett bra val. Jag tror att det fanns potential att vara roligare och en bättre film om de inte hade gått med paint-by-the-number från 21st Jump Street. Men i slutändan är det en skön, dum actionkomedi som fungerar bra för att stänga av hjärnan i två timmar och för ett flertal klassiska slow-motion spring på stranden.

Baywatch har biopremiär 2:a juni.

betyg2_5

Skrivet av Gästrecensent