Ben is Back – Spännande familjedrama med fantastiskt skådespeleri

Inlägg av Anette Hamel den 3 februari 2019 i

Ben is Back

Filmen med Julia Roberts och Lucas Hedges som mor och son träffade mitt i prick i denna känsliga och ängsliga tonårsmammas hjärta. Från bildruta ett och ända fram till slutscenen var jag otroligt engagerad. När eftertexterna kom kände jag mig faktiskt helt slut.

Jag var mer än nöjd med filmen, men inte alls redo att lämna familjen Burns och deras historia. Som så många andra är jag storkonsument av tv-serier och där har vi som bekant förmånen att kunna följa våra huvudpersoner under en längre tid. I filmens värld skiljs vi åt så himla abrupt. Jag har tänkt på Ben is Back många gånger sedan jag lämnade biosalongen.

Filmen utspelar sig i en amerikansk småstad under ett dygn. Den 19-åriga Ben Burns (Lucas Hedges) lämnar rehab och återvänder oväntat hem till sin familj på julaftonsmorgon. Bens mamma Holly (Julia Roberts) är lättad och välkomnar honom, men samtidigt är hon djupt oroad över risken att han ska ta droger igen. Det blir ett intensivt och turbulent dygn.

Skådespelarna

Julia Roberts är helt fantastisk i rollen som Bens mamma. Vi får tämligen sällan se henne på vita duken numera. Det är verkligen synd. Holly är omtänksam, handlingskraftig, försöker förstå och kan konsten att lyssna. Precis den sorts mamma jag strävar efter att vara, vilket inte är det lättaste. Roberts lyckas få mig att förstå alla de motstridiga känslor hennes karaktär genomgår. Lucas Hedges gör en minst lika fantastisk rolltolkning. Samspelet dem emellan är underbart att se. Skådespeleri när det är som allra bäst, för det känns inte alls som att de spelar. Det mor och son upplever tillsammans under detta dygn önskar jag inte att någon behöver vara med om.

Varför denna film helt har förbisetts av Oscarsjuryn har jag väldigt svårt att förstå. Roberts och Hedges borde åtminstone ha nominerats. Hedges har dessutom gett oss två fantastiska skådespelarprestationer under det senaste året, för han var minst lika bra i Boy Erased. Nåväl, det är bara en tidsfråga tills denna exceptionellt talangfulla 22-åring belönas med en Oscarsstatyett. I Ben is Back regisserades han av sin pappa Peter Hedges, som även har skrivit ett väldigt bra manus.

JuliaRoberts_LucasHedges

En annan av filmens skådespelare som jag kommer att hålla koll på framöver är Kathryn Newton som spelar Bens yngre syster. Lillasystern tar på sig rollen som den duktiga flickan som inte vill orsaka familjen några bekymmer. Newton är mycket trovärdig. Det är faktiskt tredje gången Newton och Hedges spelar mot varandra och det får de gärna fortsätta med. Vi har tidigare sett dem ihop i Lady Bird och Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Härnäst återser vi Newton i säsong två av serien Big Little Lies. Det ser jag verkligen fram emot! Är säker på att vi kommer att få se mycket mer av henne framöver.

Tonåringar och droger

Tidigare i vintras hade Beautiful Boy biopremiär. Det är inte konstigt att tankarna går till denna då båda filmerna skildrar hur tonåringars drogmissbruk påverkar deras familjer. Skådespeleriet är mästerligt i båda filmerna, men själva berättelsen i Ben is Back engagerar mig av någon anledning mer. Kanske är det för att den tar vändningar jag inte hade förväntat mig eller så är det för att jag lättare kan identifiera mig med Roberts karaktär. Jag vet faktiskt inte. Båda filmerna är hursomhelst mycket sevärda.

Jag tycker att alla borde se dessa filmer, särskilt de som har barn eller ungdomar i sin närhet. Filmerna beskriver hur lätt det är att få tillgång till narkotika och hur otroligt svårt det är att bli av med ett missbruk. En överdos är numera den vanligaste dödsorsaken för amerikaner under 50 år. Statistik visar att fyra av fem av dagens opioidmissbrukare har börjat med värktabletter. Fruktansvärt skrämmande! Förhoppningsvis bidrar Ben is Back och Beautiful Boy till att fler får en större insyn i detta enorma problem, som vi måste få bukt med.

Ett dygn med denna familj gick väldigt fort. Jag skulle gärna fortsätta att följa dem i flera dagar, månader eller år. Är hursomhelst väldigt tacksam att jag fick ta del av deras intensiva julafton, men hoppas innerligt att jag aldrig behöver uppleva en sådan. Filmen får högsta betyg!

Ben is Back har biopremiär fredag 15 februari.

betyg5

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.