Billions säsong 1 – Skabrös maktkamp utan skrupler

Inlägg av Måns Lindman den 30 april 2016 i

Billions1

Zugzwang. När en schackspelare plötsligt inser att det inte längre finns några bra drag kvar att göra men ändå måste göra nästa drag även om det innebär att man förlorar spelet.

Det har nu gått ett par veckor sedan Bobby Axelrod och Chuck Rhoades lämnade oss mitt i kaos och ovisshet och i väntan på en ny säsong har det blivit dags att ställa frågan, har jag fått någon avkastning på min investering? Billions var serien som kanske var lite för smart för sitt eget bästa men jag kunde ändå inte sluta att investera mina surt förvärvade TV-timmar i den snyggaste maktkampen sedan Dallas storhetstid.

Billions5

The bold and the beautiful

Hela serien var skräddarsydd för att passa två tungviktskungar in i minsta detalj och visst kämpade man med trovärdighetsproblem och en ständig obalans i karaktärsgalleriet men en sak stod hela tiden i fokus, någonting som många glömmer i den här typen av ”premium-cable dramas” nämligen att ha kul under tiden. När allvaret hänger tungt i luften och ett affärsimperium bara är ett telefonsamtal iväg från att rasa kan man alltid dra på Metallicakonsert istället och hänga backstage med James Hetfield. ”What do you do to relax?” ”I just play man, i just play.”
När the Wolf of Wall Street möter Sopranos vet man att det blir åka av och känslan av att inte veta vart man är på väg eller vad som väntar i nästa avsnitt var konstant under hela säsongen.

Ett litet misstag, gamla synder och nya. Makt har en förmåga att rinna ägaren ur händerna likt sanden i ett timglas när den inte förvaltas rätt och turerna var många. När snaran precis var på väg att dras åt vändes fördelen plötsligt åt andra hållet och det är fortfarande helt omöjligt att säga vem som kommer att vinna den här kampen. Det brukar ju sägas att det goda alltid vinner men vad händer när det inte finns någon godhet? När det bara finns makt, korruption, lögn och falskspel? Vad händer när maktens korridorer är fyllda till bredden av osympatiska män med gudskomplex?

Billions3

Äh, det här caset är ju dyngkört. Vi kan lika gärna köra lite produktplaceringar.

Advokaten Chuck Rhoades nästan maniska försök att sänka hedgefond-miljardären Bobby Axelrod, oavsett konsekvenser bäddade för en säsong full av överraskningar och minnesvärda citat, sällan har en TV-serie bjudit på en sådan briljant dialog och i mitten stod en kvinna med sympatier på båda sidor. Wendy slets ständigt mellan sin roll som företagsskrynklare och advokathustru. En position som gick att upprätthålla till en viss gräns där det mest mynnade ut i lite smågnabb men det är klart att förr eller senare skulle skiten nå den berömda fläkten och det kan man väl lugnt säga att det gjorde i finalen. Omedvetet gav hon de båda titanerna tillräckligt mycket bensin för att sätta allt i brand och i den här serien tar vinnaren allt. Det finns ingen plats för second best och frågan är vilken sida hon kommer att stå på när röken väl har lagt sig.

Billions4

Then again, what’s the point of having fuck you money if you never say fuck you? – Bobby Axelrod

Billions är långt ifrån den första produktionen som kretsar kring big business, kontraspionage, smutsiga pengar och mäktiga advokatsamfund men där de flesta tenderar att bli långdragna rättegångsdramer med politiska undertoner tryckte Billions på ”all-in-knappen” och struntade i dina värderingar. Här var det lika okej att ha sina sympatier hos Axe som hos Chuck. Det här handlar inte om rättvisa eller politik, det handlar om att ha kul så länge det varar och den som hade mest kul under säsongen var givetvis Axe. Visst har han mest pengar och kan därmed unna sig en privatjet och spontant skänka bort sportbilar till sina anställda men framför allt är han fri. Trots att det är han som granskas och ständigt utsätts för Chucks list så glömmer han inte bort att leva. När Chuck lägger all sin vakna tid på att smida planer och ränker umgås Axe med sin familj, håller välgörenhetsgalor och drar in ännu ett par hundra miljoner dollar. När ångesten och mörkret omger Chuck sitter Axe i bubbelpoolen och dricker skumpa. När Chuck uppsöker ännu en BDSM-klubb för att tämja sina demoner avnjuter Axe en sjurätters och när Axe på morgonen glider in på sitt ljusa inglasade kontor i sneakers, hoodie och bandtisha stänger Chuck in sig på sitt mörka trista ämbetsverk iförd tredelad kostym och slips.

Billions2

It’s on like Donkey Kong!

Billions är en produktion där skådespelarna är seriens bread and butter. Levererar inte Giamatti & Lewis så levererar heller inte Billions. Nu gäller väl det de flesta filmer och serier men här blev det väldigt tydligt då storyn fick nöja sig med att spela andrafiol. Visst fanns det också mängder av biroller som gjorde sitt jobb där framför allt Axelrods högra hand Wags stack ut men i slutändan handlade det här om fyra personer. Serien var som sagt skapad kring Paul Giamatti och Damien Lewis, det här var deras show, det är inget snack om det men ju längre in i säsongen vi kom fick Maggie Siff och Malin Åkerman allt mer utrymme. Under tiden alfahannarna Axe och Chuck ägnade sig åt kukmätning växte Maggies Wendy ut till seriens mest komplexa karaktär och den katalysator serien behövde för att utvecklas. Åkerman fick inte lika mycket att jobba med men hennes nästan djuriska instinkt att skydda familjen, oavsett vad var som klippt och skuren för henne och trots att hon visste sanningen vek hon inte en tum.

Spelplanen är lagd och pjäserna är på plats. Statsanställda jurister och pengahungriga fondmäklare kommer att tvingas fortsätta agera bönder, enkla offer i ett brutalt schackparti där kungarna gör upp om den slutgiltiga makten ständigt skyddade av sina drottningar. Det återstår att se vem som faller, för inte slutar det väl i remi?

Billions säsong 1 finns tillgänglig via HBO Nordic