Biutiful – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 26 november 2010 i

Javier Bardem - döende och pressad

Alejandro González Inárritu är en visionär regissör med ett stort hjärta. Inget snack om den saken. Dessvärre har han haft en stadig nedåtgående formkurva enda sen den strålande debuten ”Älskade Hundar” från 2000. År 2003 kom supersnyftaren ”21 gram” som genererade Oscars-nomineringar för både Sean Penn och Naomi Watts. Men många störde sig på den upphackade kronologin och yrade om yta före innehåll. Dessa gnällspikar med bristande abstraktionsförmåga hade såklart fel, ”21 gram” var en mycket bra film, om än inte lika bra som debuten. 2006 kom så ”Babel”. Det var en episkt berättad historia över alla kontinenter på temat fjärilseffekten. Brad Pitt var gråhårig och väldigt bekymrad. ”Babel” var bra men inte så fantastisk som det ville vara och det kändes som att Alejandro gick lite vilse när han valde att jobba med den bredare penseln.

Lite otippat visade han prov på humor när han regisserade Nikes reklamfilm ”Write the future” som kom i samband med VM i fotboll 2010. Kanske var detta en indikation att formkurvan äntligen börjat peka uppåt?

”Biutiful” är hans senaste långfilm och den tokhyllades i Cannes tidigare i år där Javier Bardem kammade hem skådespelarpriset. Hans namn har även nämnts i Oscars-sammanhang och filmen är ett av de stora dragplåsterna på Stockholm Filmfestival. ”Biutiful” är en berättelse om botgörelse, liv och död. Inte direkt några obekanta teman för Alejandro González Inárritu och i den här, för omväxlings skull, rakt berättade historien gör han det med besked.

Fortfarande döende och pressad

Om ”Babel” var en film som tog sig an globaliseringsfrågan på makronivå så gör ”Biutiful” det med mikrolins. Uxbal är en hustler på Barcelonas bakgator som jonglerar illegala kinesiska byggarbetare, senegalesiska piratgodsförsäljare, droghandlare och korrumperade poliser. Han är kriminell, men med ett sentimentalt hjärta. Han visar empati med de som utnyttjas och behandlar dom som människor och inte som förgängliga spelpjäser på kapitalismens schackbräde. När han får reda på att han har en dödlig sjukdom och läkarna ger honom ett par månader att leva, söker han desperat ett bokslut på sitt trassliga liv. Han har en manodeppressiv ex-fru som sliter och drar i deras barn som Uxbal har vårdnaden över, och kontrollen av hans kriminella inkomstkällor börjar rinna honom ur händerna. Tiden är inte på hans sida. Många lösa trådar hänger i luften och han blir mer och mer desperat.

”Biutiful” är en svårpenetrerad film, mycket på grund av dess kompakta mörker. Humorn som han visade upp ”Write the future” går inte att hitta någonstans i det här svarta dramat. Det tar rätt lång tid innan jag kommer in berättelsen fullt ut, men väl där är jag fast och då är belöningen gyllene. Javier Bardem gör den ytterst komplexa karaktären Uxbal helt enastående.

Att Bardem var bra visste jag sen tidigare, men att han var så här bra kom faktiskt lite som en överraskning. Han spelar nuförtiden i en helt egen division och borde prenumerera på alla pris som går att vinna. Med sitt outgrundliga ansikte och hopsjunkna kroppsspråk gör han ett hjärtskärande porträtt av en man med hela världen på sina skuldror. Fotot är mästerligt och intimt, i synnerhet i lägenhetsscenerna där Uxbal umgås med sina barn. Det är då som Alejandro González Inárritu visar vilken mästare han är på personregi. Det är sån otrolig värme och subtilt spel att man sitter och ryser.

”Biutiful” är vacker och rörande, men också en svår film i ordets bästa bemärkelse.

Biutiful har biopremiär den 26:e november

DN: 4 av 5 SvD: 3 av 6 Aftonbladet: 4 av 5 Expressen: 5 av 5