Boy Erased – Engagerande drama om trångsynthet

Inlägg av Anette Hamel den 13 november 2018 i

Boy Erased

Filmen är baserad på Garrard Conleys självbiografi Boy Erased: A Memoir från 2016. Som 19-åring outades han som homosexuell för sina fundamentalistiskt kristna föräldrar. Han ställdes då inför valet att antingen förskjutas av familjen eller delta i kyrkans konversionsterapi för att omvända honom till heterosexuell. I huvudrollen ser vi Lucas Hedges. Nicole Kidman och Russell Crowe spelar hans föräldrar.

Den här berättelsen engagerade mig till max! Jag lämnade kyrkan för många år sedan och Boy Erased fick mig att ifrågasätta religion ännu mer. Märkte att jag skakade på huvudet och knöt näven hårt flera gånger under filmens gång. Så oerhört frustrerad kände jag mig. Att det ens kan finnas människor som på fullt allvar tror att man kan ”bota” homosexualitet, eller för den delen vill göra det, är för mig en gåta. Nästan omöjligt att ta in. I verkliga livet har Nicole Kidman två vuxna barn som är scientologer och hon hoppade själv av rörelsen för väldigt länge sedan. När man känner till hennes historia blir några av scenerna mellan henne och Hedges ännu mer laddade.

Boy Erased - Lucas hedges och Nicole Kidman

Lucas Hedges och Nicole Kidman

Oscarsvinnarna Nicole Kidman och Russell Crowe är liksom övriga skådespelare väldigt bra i sina roller, men det här är helt klart Lucas Hedges film. Det är faktiskt bara en tidsfråga innan han också får en Oscar. Han var fantastisk i Manchester by the Sea, är tydligen lysande i Ben is Back och i Boy Erased bevisar han återigen att han är en av de mest intressanta skådespelarna i sin generation. Personligen hoppas jag dock att Oscarstatyetten dröjer något år. Bästa manliga huvudroll 2019 bara måste vinnas av Rami Malek för hans enastående insats som Freddie Mercury i Bohemian Rhapsody. Allt annat vore fel.

Troye Sivan har skrivit väldigt vacker musik till filmen (blir inte förvånad om även den får en nominering) och har även en roll i filmen. Ytterligare en musikreferens återfinns genom att Flea, basist i rockbandet Red Hot Chili Peppers, gör en minst sagt osympatisk karaktär.

Boy Erased

Flea utför konversionsterapi.

Boy Erased är en mycket genomtänkt film ner i minsta detalj. Redan i filmens förtexter ser vi att bokstäverna i filmens titel försvinner. Enkelt, men smart och effektfullt. Det är ett starkt och välregisserat drama som engagerar. Anledningen till att jag inte ger en femma i betyg är för att filmen aldrig riktigt överraskar. Men det är en stark fyra, för Boy Erased gör mig heller aldrig besviken. En mycket viktig och sevärd film.

Boy Erased har biopremiär 16 november

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.