My brilliant friend – en neorealistisk fest jag gärna deltar i

Inlägg av Emma Stormdal den 18 november 2018 i

Det är inte utan att tanken på Rossellini och hans likar dyker upp när man ser de två första avsnitten av My brilliant friend – de smutsiga gatorna, kvinnorna i städrockar som skvallrar högljutt med varandra när de hänger tvätt på balkongerna, barnen i skoluniformer som springer så sandalernas klapprande ekar i gränderna. Det är en italiensk neorealistisk dröm. Det är smart gjort – Min fantastiska väninna av Elena Ferrante, den första romanen av fyra som serien bygger på, är en uppväxtskildring som tar sin början i efterkrigstidens Neapel, samma tid som  neorealismens storhetstid.

I de två första avsnitten möter vi Elena och den till synes orädda Lila som små. Elena, vars synvinkel vi ser allt ifrån. Hur den speciella och nära vänskapen mellan dem växer fram och hur de reagerar eller oftare gestaltar hur de försöker dölja sina reaktioner på samhället de befinner sig i. Det är en svår uppgift att gestalta, men Ludovica Nasti (Lila) och framför allt Elisa del Genio (Elena) gör det med sådan finkänslighet och nerv att en glömmer bort att de är barn och egentligen inte borde kunna spela så många lager på samma gång.

My brilliant friend utspelar sig under efterkrigstiden i ett arbetarkvarter i Neapels utkanter. Ett litet mikrosamhälle där fattigdom, desperation och hotet om våld är ständigt närvarande i folks medvetanden. Där alla känner alla och specerihandlaren står över skomakaren. Där utbildning är en lyx få förunnat och där en intelligent flicka måste slåss och också förvänta sig slag – bokstavligt – för att få studera vidare efter småskolan. Men det är också ett samhälle som minns fascismen, även om ingen pratar om det. Ett samhälle som under de sista decennierna var glömt i västeuropa, men som kanske vi får se återtågandet av framöver.

My brilliant friend bygger som sagt på Elena Ferrantes Neapelkvartett – fyra romaner om Elena och Lila följer deras vänskap och liv från barndom till vuxen. Det här är HBOs första icke-engelskspråkiga serie och jag bara hoppas att det är en trend och inte ett enstaka infall. Pretty please, we need it!

–  att HBO valt att ha den engelska titeln när romanen som allt bygger på har en svensk titel

+ ALLT annat.

My brilliant friend har premiär på HBO 19 november