Senaste Kommentarer

Top Commenters

Cairo 678 – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 8 mars 2012 i

Recension

Cairo 678 är filmen som tar upp det kontroversiella ämnet sexuella trakasserier av kvinnor i Egypten. Regissören Mohamed Diab plockar här upp en riktigt het potatis, ett gigantiskt problem ingen vill kännas vid eller eliminera.

Vi får följa tre centrala karaktärer, arbetarklassens Fayza (Bushra), överklassfrun Seba (Nelly Karim) och den lovande stå-upp komikern Nelly (Nahed El Sebai). Alla har de någon gång upplevt sexuella trakasserier i olika former. Fayza tar bussen varje dag och det här är verkligen bussen från Helvetet. Den är till bristningsgraden överfull vilket ger männen ett ypperligt tillfälle att vara där och pilla när alla står som packade sillar. Man har till och med utformat en metod som kallas ”citrontricket”. Om en kvinna nu, mot all förmodan faktiskt skulle reagera på den okända mannens närmande stoppar mannen helt enkelt snabbt citronen i fickan och skyller på att det var den och inget annat kvinnan kände trycka på bak över. Nelly blir attackerad på öppen gata med massor av vittnen som står med händerna i fickorna och skrattar och Seba blev en gång i tiden utsatt för en brutal gruppvåldtäkt.

De här kvinnorna har nu fått nog av att alla tittar bort eller lägger skulden på kvinnorna varje gång det händer och det händer varje dag, på varje gata, butik och framför allt på Buss 678. Nelly bestämmer sig därför att göra landets första anmälan vilket inte faller i god jord. Problemet är att när en kvinna i Egypten anmäler ett brott av denna karaktär så drar hon skam över sin familj. Det är bättre att mörka allt, skratta bort det eller sopa problemet under mattan. Då kan alla gå vidare med sina liv och ingen behöver lida. Hon tvingas nu till ett antal svåra beslut som kommer att påverka hennes karriär, familjeband och förhållandet med pojkvännen Omar (Omar El Saeed). Fayza börjar att attackera alla som gör närmanden på bussen och Seba driver sedan ett tag tillbaka en självförsvarsskola för kvinnor där hon försöker få sina elever att öppna sig och berätta om sina fruktansvärda upplevelser, dock utan framgång. När de tre kvinnornas liv en dag korsas uppstår en gemenskap och man börjar ta lagen i egna händer.
Tyvärr går inte dåden obemärkta förbi och en polisutredning startar, ledd av den korpulente, sarkastiska men samtidigt förstående kommissarie Esam (Maged El Kedwany)

Cairo 678 är tänkt att beröra och ifrågasätta, vilket man lyckas väl med. Filmens absoluta styrka ligger i dess intima undersökning av hur djupt rotad kulturen faktiskt är och hur skev balansen mellan könen har blivit. Filmens största problem är å andra sidan att den är lite ojämn. Första delen är fasansfull och gripande och man äcklas verkligen av det manliga släktet och dess beteende. Andra delen av filmen handlar mest om de tre kvinnornas egna lilla medborgargarde och Esams försök att springa omkring och leka Kojak. Han är dessutom ingen ängel själv. När hans höggravida fru klagar på smärtor är han både otrevlig och ointresserad. Han vill hellre hänga på polisstationen eller glida runt och fråga ut offren.

Mitt i denna hemska skildring har Diab smugit in en rejäl dos av vass humor och då jag fick den stora äran att stanna kvar och ställa några frågor till regissören så fick jag svaret att han kände sig tvungen att ”lätta upp” stämningen lite då ämnet är så overkligt och brutalt. Att bara rada upp elände skulle kännas för jobbigt, både för honom själv och för publiken. Han berättade också att han flugit hit, inte bara för festivalen utan också för att deltaga i de många demonstrationer som just nu pågår runt om i landet på grund av den allmänna situationen i Egypten och han passade givetvis också på att håna oss för vårt klimat.

Cairo 678 är inte prickfri men den är väl värd ett besök, inte minst för att få upp ögonen och inse att världen utanför vårt trygga folkhem är i behov av stöd för trots Nelly’s anmälan är mörkertalet fortfarande enormt  och det är fortfarande skamligt för en kvinna i Egypten att utsättas för sexuella trakasserier.

Cairo 678 har biopremiär 9:e mars

Skrivet av Måns Lindman

Missförstådd kverulant, född i fel århundrade. Det finns inga gråzoner, allt är svart eller vitt, fast mest svart. Njuter av lidelse, yta och syntpop. Den vackraste komplimang jag fått är "subtilt hämndlysten och underbar."

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
  • TalkingHead

    ”Tyvärr går inte dåden obemärkta förbi”

    Haha! Say what!?

Fler onyanserade inlägg