Christoffer Robin & Nalle Puh – Finstämd familjefilm med Ewan McGregor

Inlägg av Anette Hamel den 27 februari 2019 i

Christoffer Robin & Nalle Puh

Det är 50-tal och Christoffer Robin (Ewan McGregor), den lilla pojken som en gång i tiden älskade att ge sig ut på äventyr i Sjumilaskogen, har blivit vuxen. Han har problem på jobbet och tiden räcker inte till för att vara den pappa och make han vill vara. Han känner sig vilsen i vuxenvärlden. Plötsligt återförenas han med sin gamle vän Nalle Puh och tillvaron förändras!

Det var länge sedan jag såg en så vacker film. Miljöerna är förtrollande. London gör sig som vanligt väldigt bra på film. Scenerna som utspelar sig i den engelska huvudstaden är vackra, men det är scenerna i Sjumilaskogen som får mig att tappa andan. Det är en lågmäld, filosofisk och emellanåt tämligen sorgsen film. Den bör inte jämföras med spralliga och charmiga Paddington, även fast det är nallebjörnar i båda. Tankarna går snarare mer till Finding Neverland och för regin står Marc Foster, som tidigare bl.a. har regisserat just denna.

Christopher Robin & Nalle Puh

Ewan McGregor är utmärkt i huvudrollen. Rollen passar honom helt perfekt. Han har varit min favoritskådespelare ända sedan jag såg honom i Trainspotting och hade det inte varit för honom hade jag nog troligtvis inte kommit mig för att se denna film. Det vore synd, för detta är en högst behaglig film med välmående i fokus. Jag tycker om Puhs visdomsord. Har alltid gjort. Denna charmiga och underbart naiva lilla filosof kommer med flera klokheter under filmens gång. Om man har tappat bort sig själv eller när man känner sig vilsen då kan man behöva en liten björn, oavsett om man är ung eller gammal.

Animeringen av dessa gosedjur är otroligt välgjord och specialeffekterna enastående. Christoffer Robin & Nalle Puh var en av filmerna som i år tävlade om en Oscar för Bästa specialeffekter, motståndet var dock hårt och statyetten gick till First Man.

Själva storyn har de flesta sett många gånger förr och den erbjuder tyvärr inget nytt. Det är väldigt förutsägbart, men jag tyckte inte att det spelade så stor roll. Betyget blir en trea, om än en stark sådan. Det är en behagfull berättelse och jag uppskattade som sagt verkligen stämningen och miljöerna i denna finstämda film. Mina brorsdöttrar (10 och 12 år) tyckte båda mycket om filmen. Om du letar efter en fin och trivsam film att se ihop med barn i olika åldrar kan jag rekommendera denna. Filmen har någon enstaka scen som eventuellt skulle kunnas uppfattas lite skrämmande för de yngsta barnen.

Christoffer Robin & Nalle Puh finns nu på iTunes & DVD

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.