Cold Pursuit – överraskat underhållande masslakt med Liam Neeson

Inlägg av Cissi Eriksson den 7 februari 2019 i

När man ska på en pressvisning och man vet att det är en actionfilm med Liam Neeson i spetsen springer man inte direkt benen av sig. Men sen finns det få ögonblick i livet när man blir glatt överraskad, Cold Pursuit är en av dessa. Liam Neeson som inte direkt gjort några minnesvärda roller de sista åren spelar Nels Coxman som ser till att det går att ta sig fram i det snöpackade landskapet med hjälp av sin massiva snöplog. Byn heter Kehoe och ligger i Colorado där Coxman precis blivit utsedd till årets medborgare, för utan honom hade Kehoe varit en gigantisk snödriva under vinterhalvåret. Den lyckliga idyllen slås snabbt sönder av att Coxmans son mördas och självklart vill han ta reda på vem den skyldige är. Detta skapar en snöbollseffekt och sedan är varenda karaktär du kan tänka dig inblandad i en våldsspiral som heter duga.

Jag förstår att det låter som en film ni redan har sett x-antal gånger med herr Neeson men låt er inte luras, detta är faktiskt bra! Skulle vilja påstå att det inte bara finns en huvudroll i denna film utan många fler och det är inte bara en actionfilm. Cold Pursuit är en remake av den norska filmen Kraftidioten vars regissör Hans Petter Moland även tagit sig an nyinspelningen. Detta var ett snilledrag i min bok. En snygg produktion, svart humor, action med masslakt av diverse skurkar där man även får veta ”exakt” vem som dör på ett roligt sätt jag inte vill spoila. Cold Pursuit kunde faktiskt lika gärna varit signerad en viss herr Tarantino för likheterna är många. Här är det inte bara fullt ös medvetslös utan det blandas med karaktärer man verkligen roas av, trots att de är ”onda” eller ”goda”. Det är ett mycket underhållande persongalleri och man bryr sig om dem allihop. Alltifrån superskurken Viking (Tom Bateman) som är spritt språngande galen på alla sätt du kan tänka dig, en lite smått aggressiv thailändska (Elizabeth Thai) som är oerhört underhållande till en våldsuppsökande polis (Emmy Rossum) som tröttnat på småstadens menlösa trafikförseelser.

Dialogen är strålande skriven av Frank Baldwin och enligt IMDB är detta hans första manus för en biofilm, inte dåligt pinkat som vi säger i Götlaborg. Tempot, vändningarna och att alla karaktärer får någonting smart att säga brukar ju vara en bristvara i actionvärlden. Baldwin har ju definitivt sett en hel del verk signerat Tarantino i sina dar men det gör ingenting när slutresultatet blir en såpass rolig och actionfylld film (Tarantino lånar själv hej vilt). Baldwin lyckas med konststycket att blanda komik med allvar och det skiftar snabbt mellan dessa utan att för den saken bli dråpligt. Trodde väl aldrig jag skulle rekommendera en actionfilm med Neeson men det får man tacka Moland för som defintivt inte gjort sin sista film i Hollywood i alla fall.

Cold Pursuit har biopremär den 8:e februari

Skrivet av Cissi Eriksson