Contraband – Recension

Inlägg av Måns Lindman den 30 maj 2012 i

Det finns få skådespelare som kan se så bekymrade ut som Mark Wahlberg. När han rynkar pannan sådär som bara han kan och tittar in i kameran sina stora ledsna hundögon känner man verkligen hur killen bär hela världens problem på sina axlar. Det är något i hans sätt att agera som gör att han känns som en liten nallebjörn som behöver tröst. Paradoxalt nog är han nästan alltid vältränad i sina filmer men trots att muskelmassan sväller rejält under den tighta t-shirten är Mark rätt menlös och småtrött ända tills någon i hans närhet hotas eller råkar illa ut. Där och då sker nämligen förvandlingen och man kan faktiskt bara imponeras över hur snyggt han gör övergången från nallebjörn till bad-ass vigilante. Det här är en rolltolkning Mark Wahlberg behärskar till 100 %, som han numera kan utföra i sömnen och här får han nu chansen att briljera igen i nya actionthrillern Contraband.

Contraband är en amerikansk remake av den isländska thrillern Reykavik – Rotterdam som kom för ett par år sedan. Det är en typiskt schablonmässig story som inte lär få någon att ramla av stolen men Contraband har andra kvaliteter.
Chris Farraday (Wahlberg) är en gammal smugglare av rang. Det fanns inget han och hans farsgubbe inte lyckades smuggla från punkt A till punkt B, droger, pengar, bilar. Ingen uppgift var för svår för en Farraday. Numera har han dock tagit sig i den berömda kragen och satsat på familjen. Med en vacker fru, spelad av Kate Beckinsale och välskapta barn lever han ett lugnt och tillbakadraget liv utanför New Orleans. Chris har vant sig vid ett enklare men tryggare liv och har också startat upp ett litet företag där han åker omkring och installerar larmsystem i stadsdelens medelklassvillor. Allt går fint ända tills hans idiot till svåger, Andy lyckas reta upp de lokala kriminella elementen. Människor som Chris sedan länge vänt ryggen och som numera tillhör det förflutna. Ondskefulla personer som inte ger upp förrän de har fått vad de vill. Hänsynslösa förortsgangsters som inte tvekar att trycka en pistolmynning mot ett försvarslöst barns panna. För att rädda sin familj tvingas Farraday nu åter liera sig med sitt gamla gäng, plocka fram smugglarskillsen en sista gång, mönstra på och dra till Panama för att smuggla hem ett megaparti förfalskade sedlar.

Plötsligt händer det!

Med sig på resan har han även roten till allt det onda och orsaken till den prekära situation han nu befinner sig i, Andy. En person som kan reta gallfeber på vem som helst med sina korkade beslut och sin naiva personlighet. Det är fler än en gång man vill kasta något hårt mot TVn när pojkvaskern åter förstör planeringen med ett mindre genomtänkt agerande vilket tvingar Chris till plan B. Contraband är en stressig film. Det är mycket tidspress och sista-sekunden-scener. Trots ett ganska lågt tempo under perioder så är Contraband ändå både underhållande och spännande från början till slut och trots att varenda kotte innerst inne vet att hur pressat schemat än är så kommer givetvis vår hjälte alltid att hinna precis innan katastrofen är ett faktum, så sitter man likt förbannat där och småbiter på naglarna och skriker ”men skynda dig då!” En känsla som ytterligare förstärks av den snabba och skakiga kameratekniken i vissa scener som starkt påminner om exempelvis The Shield.

Under tiden Chris hänger i nedgångna lagerlokaler i ett stekhett och svårt korrumperat Panama så är hans familj ett fritt villebråd. För maximal trygghet har Chris bästa polare och gamla vapendragare Sebastian (Ben Foster) utsetts till livvakt och utgör egentligen enda skyddet mot den bindgalne Tim Briggs (Giovanni Ribisi) och hans hejdukar. Farraday har två dagar på sig att ordna 700 000 dollar annars kan familjen plocka ner skylten för gott.

Contraband är inte den mest originella film du kommer att se i år men det är en njutbar åktur med en ömsom bekymrad, ömsom skitförbannad Mark Wahlberg i centrum. Det här är helt enkelt en soft dag på jobbet för Marky Mark och det är hans show. Contraband är en film som han världsvant bär på sina breda axlar.

Contraband släpps på DVD och Bluray 25 juli i år.

Orkar du ändå inte se filmen kan du alltid nöja dig med trailern, den visar det mesta.