Deadpool 2- bättre än sin föregångare

Inlägg av Cissi Eriksson den 15 maj 2018 i

Även om det pågår en värmebölja nu trippade jag med glädje in i biosalongen för att se Deadpool 2 med en extra karismatisk Ryan Reynolds i sitt esse. Inte sedan castingen av Christian Bale som Batman har en skådespelare varit så klockren i en roll som Reynolds. Han ger sin karaktär Deadpool, eller Wade Wilson som hans riktiga namn är, en cynisk charm som aldrig verkar sina utan bara blir bättre med åren. Hur karismatisk kan en människa bli frågar jag mig ett antal gånger under filmen.

Filmen inleds med att Deadpool blivit mer ”internationell” och förvaltar sin odödlighet då han slaktar skurkar från olika världsdelar med sina sylvassa samurajsvärd. Han och kärleken Vanessa (Morena Baccarin) lever i sin nygifta bubbla och pratar om att föröka sig. I en romantisk (!) scen när de firar bröllopsdag får Deadpool en ask med Vanessas spiral som förklarar att ”the baby factory is open”. Men säg den lycka som varar för evigt och ärligt talat, hur bra är en film där en superhjälte är lycklig? Efter att hans liv har slagits i spillror ger sig Deadpool ut efter hämnd och trots allt dödande han ägnar sig åt går det alltid att rättfärdiga och hans hjältegloria hamnar aldrig på sned. Deadpool försöker ta livet av sig på ett raffinerat vis men eftersom hans superkraft är självläkning går det inte så bra. Hans vän, en gigantisk rysk plåtman vid namn Colossus (vars röst görs av Stefan Kapicic), tar med honom till Professor Xaviers egendom för att bli en trainee och så småningom bli en X-man. Går väl sådär men roligt är det.

På ett av sina övningsuppdrag träffar han tonåringen Russell (Julian Dennison) som behandlats mycket illa av personalen på Dickensians hem för unga mutanter. Denna kille med eldkastande superkrafter börjar jagas av den tidsresande soldaten Cable (högaktuella Josh Brolin) som kommer från framtiden. Cable har såpass avancerade vapen med sig som får dynamit att framstå som kinapuffar och Deadpool inser att han behöver hjälp från annat håll. Rekryteringen av X-force som han kallar sitt gäng, går väl inte direkt bra men han lyckas få med sig härliga Domino (Zazie Beetz) vars superkraft är ”tur”. Deadpools självutnämnda taxichaufför Dopinder (Karan Soni) är självklart med på ett hörn och hans subtila humor är fantastisk. Tyvärr är inte T.J. Miller med i så många scener (kan ha att göra med att han fått sparken från fortsatta Deadpool filmer) men han är väldigt bra i munhuggandet med Reynolds.

Det är fullt ös rakt igenom, specialeffekterna var förmodligen svindyra  och det syns för det är vansinnigt snyggt. Manuset skrivet av huvudrollsinnehavaren Reynolds, Rhett Reese och Paul Wernick är rappt och proppfullt med filmreferenser varav Basic Instinct flörten är vansinnigt rolig. Jag skrattade mig igenom ca 80 procent av filmen och manusförfattarna lyckas med konststycket att inte tippa över kanten till det flamsiga. Det är många referenser till DC och Marvel och när Deadpool kallar Cable för Thanos gapflabbas det i biosalongen. Josh Brolin är nämligen dubbelt skurk-aktuell i vår som Thanos i Avengers: Infinity war. Soundtracket prickar verkligen rätt och i en överraskande fin scen i filmen hörs en akustisk version av A-ha´s ”Take on me”. För ovanlighetens skull är faktiskt en uppföljare bättre än sin föregångare. Ett hett tips är att vara uppmärksam på inledningen av filmen då Celine Dions vackra stämma ljuder (det har aldrig varit så roligt att läsa vem som har gjort en film) och res dig inte med en gång när filmen är slut. Om du orkar skratta mer vill säga för ännu är det inte slut på skojigheterna. Det går bra nu Marvel!

Deadpool 2 har smygpremiär idag och officiell premiär är imorgon den 16:e maj

Skrivet av Cissi Eriksson