Senaste Kommentarer

  • Embla on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Men gud vad spännande! Visste inte detta. Ja alla dokumentärer borde sluta som Jinx egentligen, men för de som inte...
    Posted 12 juni, 2018
  • Lindman1 on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Körde precis igenom denna på Netflix och redan par avsnitt in kände jag igen storyn men kunde först inte riktigt...
    Posted 11 juni, 2018
  • Embla on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Eh, hur fasen kunde jag skriva fel? 2 ggr dessutom. Skäms som en HUND. :D
    Posted 10 juni, 2018
  • Daniel S on Svt Play-tips: Dödsfallet

    Finns på Netflix också! Och han heter ”Peterson”. :)
    Posted 8 juni, 2018
  • Lindman1 on Deep Blue Sea 2 – Hajar som pajar

    En helt rimlig frågeställning. Jag har alltid plats för hajar, dinosaurier, seriemördare och rymdvarelser. En härlig blandning men tyvärr också...
    Posted 4 juni, 2018

Top Commenters

The Death of Stalin – Svart satir om ett mörkt historiskt kapitel

Inlägg av Ingrid Forsberg den 8 februari 2018 i

Recensioner

Skotten Armando Iannucci är mästare på det här med politisk satir. I serien The thick of it (med den märkliga svenska titeln Trist herr minister) är det maktspel och spinn i de brittiska regeringskorridorerna, i filmen In the loop är det politiska spelare från Storbritannien och USA som försöker förhindra ett krig mellan de två länderna, och i serien Veep zoomar Iannucci in på Washington och Vita huset.

Nu har Iannucci gjort sin andra långfilm som regissör, och den politiska satiren är kanske ännu mer hejdlös än tidigare. Han har lämnat nutidspolitiken – kanske för att verkligheten just nu nästan överträffar dikten? – och ger oss istället en svart komedi om maktkampen efter Josef Stalins död, baserad på en fransk serieroman, med brittiska och amerikanska skådisar i rollerna. Ett upplägg som låter både helt omöjligt och potentiellt briljant.

Steve Buscemi som Nikita Chrusjtjov och Jeffrey Tambor som Georgy Malenkov

The Death of Stalin handlar om förvirringen och maktvakuumet som uppstår när den allsmäktige diktatorn som alla hela tiden måste förhålla sig till går och trillar av pinn. Och gör riktigt svart komik av det sjukt skruvade i ett totalitärt system, där ingen någonsin vet var de har någon annan, alla smider ränker mot varandra, ingen vågar säga emot ledaren eller göra fel, och man vet aldrig vem som lever när nästa dag gryr.

Rollistan är helt lysande. Steve Buscemi som en neurotisk Nikita Chrusjtjov med Brooklyn-dialekt, Rupert Friend (Homeland-Quinn!) som Stalins alkoholiserade och oberäkneliga son Vasilij som har hand om ishockey-landslaget men försöker mörka att i stort sett hela laget har omkommit i en flygolycka, och Jeffrey Tambor som den lite fumliga och obeslutsamma Georgy Malenkov som får ta över ledarskapet över Kommunistpartiet. Och det är en ren njutning att se och höra favoriten Jason Isaacs som marskalk Georgij Zjukov, som pepprar varannan mening med ett fokkin’ på Yorkshire-dialekt. Bara för att nämna några.

Jason Isaacs som Georgij Zjukov

Det är mörkare än vad trailern ger sken av, men samtidigt väldigt väldigt roligt. Sådär att man sätter skrattet lite i halsen. Det är inte så att Iannucci bara visar de skruvade delarna som går att göra komiska, utan vi ser också ohyggligheterna som pågår. Räderna där säkerhetstjänsten åker runt och samlar in människor som står på avrättningslistorna, folk som slängs in i fängelseceller och torteras och förhörs. Men det sker mer i bakgrunden, utanför bild. Man hör till exempel pistolskott men ser inte när folk faktiskt blir skjutna. Det, och att alla pratar engelska utan krystad rysk brytning, gör mycket för att hemskheterna ska funka ihop med humorn. För Armando Iannucci lyckas med tonen och balansen i filmen, det blir inte osmakligt.

Det är kanske överflödigt att påpeka – men The Death of Stalin är inte en hundraprocentigt historiskt korrekt skildring,  utan en slags satirisk version av helt sjuka saker som har hänt i verkligheten. Dialogen är rapp och pepprad med citatvänliga rader som ”I can’t remember who’s alive and who isn’t” ,och ”You’re the good guy now? You locked up half the nation”, många citat som lika gärna hade kunnat vara en del av något annat av Iannuccis verk. Går det egentligen att skämta om vad som helst, som ett sånt här fruktansvärt politiskt styre med miljontals liv på sitt samvete? Ja, vi kan nog konstatera att svaret är ja, om man gör det på rätt sätt, som Armando Iannucci.

The death of Stalin har biopremiär 9 februari.

 

 

Skrivet av Ingrid Forsberg

Gillar mat, handarbete och vampyrer. Får gåshud av introt till HBO-serien Angels in America och när Billy Elliott dansar sin argdans till ”A town called Malice”. Är stammis på Göteborgs Filmfestival och planerar att i framtiden även bli det i Cannes.

Är du också onyanserad? Dela med dig.
bloglovin
Fler onyanserade inlägg