Logga in

Little Deaths – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 14 juli 2012 i

Dvd Film Recensioner

Little Deaths

Little Deaths är en red light-orgie i sex och sadism som porträtterar förhållanden långt bortom romantik och röda rosor. De brittiska skräckregissörerna Sean Hogan, Andrew Parkinson och Simon Rumley vädrar relationers smutsigaste lakan med tre våldgästande berättelser.

Little Deaths är uppdelad i tre fristående episoder  – alla på temat sex och död. Filmen tänjer verkligen på gränserna och alla delar är mycket råa, obehagliga och sadistiska. Titeln är en klassisk brittisk understatement – om du är äckelmagad bör du välja bort den här rullen, men om du (likt mig) är avtrubbad och cynisk finns här bilder som du garanterat aldrig kommer glömma. Det är lite knepigt att betygsätta filmen som helhet – kortfilmformatet fungerar inte fullt ut, när dramat väl är etablerat får filmmakarna lite bråttom att komma i mål. Jag tror att varje enskild del hade vunnit på att broderas ut i långfilmsformat.

Den första delen, House and Home, slutar till exempel väldigt abrupt. Det känns lite som att idéerna tog slut efter den brutala uppbyggnaden och upplösningen känns lite spekulativ och enkel. Mutant Tool är visuellt intressant och gör anspråk på moralfilosofi, men är lite otydlig i berättandet. Det är många trådar som är lite väl vaga i konturerna och jag har lite svårt att hitta den med röd kulör. Bitch som avslutar dödspaketet är den mest välspelade delen. Det dysfunktionella parets relation är kolsvart skildrad och maktspelet dem emellan suger tag i magtrakten och finalen är så obehaglig att jag var tvungen att ta fram kudden. Och det var inte en skämskudde. Kort och gott är det här en studie i sadism, mänsklig förnedring och destruktivt beteende. Om det låter som din tekopp finns det i Little Deaths en välfylld samovar att ösa ur.

Little Deaths släpps på DVD 11:e juli

House and Home

House and Home