Destroyer – Nicole Kidman borde ha fått ännu en Oscarsnominering

Inlägg av Anette Hamel den 29 januari 2019 i

Destroyer

Varför är inte Nicole Kidman Oscarsnominerad i år? Skandal. Det är faktiskt det enda jag kan tänka på när jag kommer ut från biosalongen. Fullkomligt obegripligt! Jag tänker mig henne inte som årets vinnare, men hon borde ha varit en av de fem som tävlar om statyetten. Kidman är nästan obehagligt övertygande i rollen som den trasiga LA-polisen Erin Bell.

I Destroyer får vi följa hur Erin återfår kontakten med det kriminella gäng hon för ca 20 år sen infiltrerade undercover tillsammans med partnern Chris. När hon nu möter gängmedlemmarna väcks traumatiska minnen och triggar den hämndlystnad som förföljt henne. Samtidigt försöker hon desperat att hålla sin tonårsdotter borta från fel sorts män.

Det märks att Kidman verkligen har gått in i sin karaktär. Hennes kroppsspråk är annorlunda och hennes förvandling näst intill oigenkännlighet räcker för att jag tycker att du ska se Karyn Kusamas kriminaldrama. Här finns inte ett spår av den vackra och glamorösa Hollywoodstjärna vi är vana vid att se. Makeupteamet har gjort ett enastående jobb. Det är omöjligt att missa vilket hårt, ohälsosamt och påfrestande liv Erin har levt. Det syns tydligt på hennes läderartade hud, nariga händer och risiga hår. Genom tillbakablickar möter vi henne även tjugo år tidigare. Där har de bland annat försett henne med fräknar och en annan frisyr, även detta ett bra och trovärdigt jobb. Synd att det inte blev någon Oscarsnominering för bästa smink. Märkligt nog brukar det av någon anledning bara vara tre nominerade i den kategorin.

Destroyer är en snygg och välregisserad film med ett bra manus, som dock inte bjuder på några större överraskningar. Denna film ser du främst för Nicole Kidmans skull, utan hennes storartade skådespelarinsats hade mitt betyg blivit en trea.

Kidman har varit fantastisk i en mängd olika roller; Timmarna, Moulin Rouge, Lion, Till varje pris, Eyes Wide Shut och Big Little Lies för att bara nämna några. Det var således föga förvånande att hon även skulle bemästra rollen som hård, sliten och alkoholiserad polis med bravur. Fyra Oscarsnomineringar har det blivit genom åren, varav en av dem (Timmarna, 2002) ledde till vinst. Jag misstänker att hon kommer att låta sig fortsätta att utmanas även framöver och att det således inte dröjer alltför längre tills hon är nominerad igen.

Destroyer har biopremiär fredag 1 februari.

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.