The Dirt – Underhållande, tragiskt och skitigt om Mötley Crüe

Inlägg av Anette Hamel den 23 mars 2019 i

The Dirt

Historien om det helvilda partybandet Mötley Crüe upphör aldrig att fascinera. Jag har inte läst Neil Strauss bok som filmen bygger på, men om du liksom jag gillar att lusläsa nöjestidningar är det nästintill omöjligt att ändå inte veta det mesta om detta otroligt skandalomsusade band.

Jag är larvigt svag för musikfilmer och denna är både välgjord och bra. Den lär inte gå till filmhistorien, men The Dirt är hursomhelst både underhållande, sorglig och sevärd. Att låta bli att tänka på Oscarsbelönade Bohemian Rhapsody (min favoritfilm 2018) när man ser The Dirt är svårt. Några statyetter lär det inte bli till denna film, men jag är ändå positivt överraskad. Skådespelarna är väldigt bra, särskilt Douglas Booth som spelar Nikki Sixx och rapparen Machine Gun Kelly som spelar Tommy Lee och historien berättas på ett underhållande och engagerande sätt.

Uppskattar verkligen greppet att låta de fyra bandmedlemmarna turas om att kommentera händelseförloppet rätt in i kameran. Är extra förtjust i en mycket minnesvärd scen där ett vanligt dygn i Tommy Lees liv på turné skildras. Genialiskt!

Detta band har ägnat en hel karriär åt att leva så extremt som möjligt. Hur dessa omogna killar (och dess omgivning) orkade med att leva detta galna liv så länge är en gåta. I filmen säger bandets manager ”Jag har varit manager för Scorpions, Bon Jovi, Skid Row, Kiss. Jag hade släpats ner i den djupaste skiten av allsköns störda människor, men jag hade aldrig varit med om det Mötley Crüe utsatte mig för.”

Trots att hårdrock aldrig varit min musikstil gillar jag flera av Mötley Crües låtar – särskilt låten ”Home Sweet Home” som verkligen är fantastisk, om än inte inte särskilt representativ för dem. Jag hade gärna sett mer fokus på musiken, nu är det mycket sex och droger – vilket såklart inte är ett dugg konstigt – men musiken hamnar tyvärr lite i skymundan. Det känns som att de medvetet valt att inte låta filmen bli för lång, vilket är synd för här finns en hel del – både musik och skandaler – som utelämnas eller saknar fördjupning. Hade velat se mer!

I den sista delen tappar filmen tempo och är tyvärr inte längre fullt lika engagerande. Jag är dock ändå nöjd och rekommenderar den varmt, även om boken förmodligen är ännu bättre. Blev väldigt sugen på att läsa den.

Missa inte filmens eftertexter!

The Dirt hade premiär på Netflix fredag 22 mars.

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.