En oväntad vänskap – Recension

Inlägg av Embla Sue Panova den 9 mars 2013 i

Det var ett tag sen En oväntad vänskap gick på bio och häromdagen släpptes den på DVD/Blu-ray. Jag inser att ingen av oss recenserade den när den gick upp, så det är väl hög tid nu när den åter är aktuell.

Såhär beskrivs handlingen: Driss, en ung kille från förorten som precis kommit ut från fängelset, anställs genom en händelse som personlig assistent till den oförskämt rike, men också mycket ensamme aristokraten Philippe som blivit förlamad efter en skärmflygolycka.

Det här är en film jag hade extremt stora förväntningar på. Och ni vet hur det lätt blir då. Skit. Förväntningar är verkligen filmupplevelsernas värsta fiender. Och de filmer som passerar ett sånt ”test” måste anses som riktigt, riktigt bra. Första gången jag hörde talas om filmen var när mina svärföräldrar pratade sig mer än varma om den efter att ha sett den i Frankrike. När den sen kom till Sverige fullkomligt exploderade de goda recensionerna och jag var bland de sista som fick se den. Som gjort för att det inte skulle hålla med andra ord. Men tvärtom blev jag både hänförd och förförd av den charmiga och varma berättelsen om vänskapen mellan två män som är så olika två människor kan vara. Eller? Jamen för precis som namnet avslöjar utvecklas en vänskap som man kan tycka är mer eller mindre oväntad, för sådär jävla olika visar det sig förstås att de inte är.

Det här är rena superknarket om man är ute efter en film i feelgood-genren. Jag älskar hur de här två udda typerna finner varann och jag vill liksom fortsätta hänga med dem. Vissa scener är såna som man aldrig kommer glömma.

Visst finns det saker att störa sig på. För mig är det när de bägge herrarna köper sig lite sex sådär som man tydligen gör. Det känns inte som ett inslag man vill se i en sån där hopklippt ”vi-har-haft-en-så-härlig-dag”-scen. Filmen har också fått kritik för att vara rasistisk, vilket jag inte kan hålla med om alls. Jag tycker inte att det finns något i filmen som visar på att någon är mer värd en någon annan, snarare tar den ju kål på fördomar man kan ha gentemot andra.

Ska ni bara se en feelgood film i år, välj En oväntad vänskap!

Skrivet av Embla Sue Panova

Copywriter som älskar zombiefilm, superhjältar och nästan vad som helst från det brittiska imperiet. Är i princip uppvuxen på en biograf, men har inte fått särskilt förfinat smak av det. Här blir det alltså inga texter om svåra smalfilmer – om de inte kommer från britannien, förstås!