Eric Stanze is one sick S.O.B.

Inlägg av Måns Lindman den 9 november 2011 i

För ett par dagar sedan damp det ner en obskyr box i brevlådan. Genom att slänga ett snabbt getöga på titlarna stod det snart väldigt klart att det inte var fråga om några date movies utan snarare att innehållet i denna DVD-samling skulle vara av ytterst våldsam natur. Eric Stanze – The Collection bjuder nämligen tittaren på följande härliga potpurri:

Savage Harvest 1 & 2, Ice From the Sun, Scrapbook, Deadwood Park och sist men inte minst, I Spit on Your Corpse, I Piss on Your Grave.

Så vad är den här Eric Stanze för lirare då? Jo, det är en 30-something, White Trash-snubbe från Missouri som genom att hävda att han gör film som konstform kommer undan med att spela ut sina sjuka morbida och destruktiva tankar i mängder av lågbudgetproduktioner, den ena sämre än den andra. Det hela är faktiskt så överjävligt dåligt utfört att jag blir förbannad på riktigt och känner för att stämma någon för kränkning, vem som helst faktiskt samt kräva en fet kompensation för de dryga 9 timmar hjärntvätt jag precis genomlidit. Skådespeleriet i filmerna utförs av Stanze och hans sunkiga skatepunkpolare som är så satans emo och trailer att man blir kräkfärdig. De har absolut ingenting framför en kamera att göra. Förutom bristen på skådespeleri är storyn oftast i det närmaste obefintlig och de chockerande och provocerande scenerna är filmade med en Super 8-kamera, förmodligen inhandlad alternativt snattad från Wal marts REA-avdelning. I sina bästa stunder känns det som Peter Jacksons tidigaste alster möter Front 242:s första försök att göra musikvideos. Förresten misstänker jag skarpt att hela avsikten med filmerna egentligen bara är en illa maskerad ursäkt för Stanze att filma lite oldschool videovåld kryddat med massor av T & A och komma undan med det genom att labla skiten som konst.

Stanze (t.v.) och hans entourage

Så här betygsätter jag innehållet, film för film:

Savage Harvest – Ett rörigt och riktigt uselt genomfört långfilmsprojekt om indianmytologi, demoniska väsen och ett gäng korkade ungdomar som campar. Filmen har enligt fodralet blivit klassad som en indieversion av Evil Dead vilket inte är något annat än en ren jävla lögn och en skymf. Det finns absolut ingenting i den här långdragna dyngan som kommer i närheten av den geniala mörka humor, den nerv och skräck som Evil Dead förmedlade. Savage Harvest kunde lika gärna vara gjord under roliga timmen av ett gäng skolungdomar, och så är förmodligen också fallet.

Savage Harvest 2, October Blood – Marginellt bättre än första filmen men fortfarande en smärtsam filmupplevelse. Tyvärr beror inte smärtan så mycket på skräck och rysningar genom kroppen som på ett pinsamt dåligt skådespeleri och en utebliven story. Faktum är att jag har sett bättre produktioner på Youtube. Filmens största behållning är en Sven Melander look-a-like som sitter och berättar om förhäxade stenar. Då är ni med på vilken nivå vi ligger på va?

Ice From the Sun – 2 timmar blinkande tortyr. Ice From the Sun är en flummig historia om… ja, säg det. Jag har faktiskt ingen aning men enligt boxen handlar filmen om ”en megalomanisk trollkarl och hans lärjunge som har skapat en egen dimension och rubbar balansen mellan himlen och helvetet. Färgfrenesi och originella bilddistortioner utmärker denna sinnesutvidgande upplevelse.” så i brist på bättre kör vi väl på det.

Scrapbook – Nu höjer vi ribban lite och det blir faktiskt uthärdligt, inte sevärt men uthärdligt. Scrapbook är storyn om samspelet mellan en seriemördare och hans sista offer. Tanken är väl att man skall tänka och känna något men det är svårt eftersom vi inte får uppleva något djup i karaktärerna. Varför är Leonard seriemördare och varför har han valt Clara som offer? Vad driver honom till hans gärningar? Visst, våldet och övergreppen är visuellt starka men det känns aldrig särskilt äkta. Om det beror på det usla skådespelet, den tunna storyn eller att man vid det här laget är rätt trött på att se fula människor ha förnedringssex kan jag inte avgöra men jag gissar att Stanze gick igång på detta i alla fall.

Scen ur Scrapbook

Deadwood Park – Boxens enda behållning är faktiskt en liten pärla bland svin som överraskar med både nerv och en härlig närvaro. Deadwood Park handlar om ett litet samhälle som en gång blomstrade tack vare ett mäkta populärt nöjesfält men när barn efter barn plötsligt började att försvinna för att sedan dyka upp döda på nöjesfältet blev man så småningom av med sin enda inkomstkälla och staden förvandlades till en spökstad. Hit återvänder Jake Richardson ett antal år senare för att finna sanningen om försvinnandet av hans bror. Jake börjar således sticka näsan i gamla hemligheter som förmodligen borde förblivit begravda. Känslan av att ha hoppat in som huvudkaraktär i TV-spelet Silent Hill är påtaglig och stämningen är riktigt rå och kall. Fotot i Deadwood Park är mästerligt och bilderna av det övergivna nöjesfältet är otäckt vackra och skulle kunna hålla liv i vilken fotoutställning som helst. Deadwood Park har egentligen allt man kan kräva förutom en sak, ett vettigt slut. Tyvärr fuckar man upp totalupplevelsen med ett riktigt töntigt slut. Synd.

I Spit on Your Corpse, I Piss on Your Grave – En depraverad historia om en kvinnlig hämnare som har fått utså både det ena och det andra och här blir inbjuden till att hämnas alla oförrätter. En ädel tanke som har använts tusen gånger tidigare, på smakfulla och mindre smakfulla vis. Här snackar vi definitivt det sistnämnda. I Spit…. är en uppvisning i dålig smak och ett smörgåsbord uppdukat med vedervärdigheter. Föreställ dig att du heter Eric Stanze och har 70 minuter på dig att få ur dig allt, alla de där sjuka tankarna som går genom ditt huvud. Du kämpar förmodligen varje dag med att inte låta tankarna och fantasierna förverkligas och än så länge hjälper filmmakeriet, så vad väljer du att ta med? Låt se nu, avföring och urin skall så klart vara med, lite uppkastningar, metervis med blodiga tarmar, en halshuggning på det och sedan avslutar jag med en anal våldtäkt och givetvis slänger jag också in en lång utdragen onaniscen med en sopkvast någonstans…. Over and out!

Nej du Eric Stanze, mig lurar du inte. Eller, förresten, det är ju just det du precis har gjort. Att ha låtit mig genomlida din avskyvärda ”filmkonst” i 9 timmar gör mig till idioten här. Kanske är det ändå tur att du har dina filmprojekt att lattja med för vem vet vad som skulle ske den dag du inte längre kan isolera dina sjuka fantasier till teverutan. Bäva månde mänskligheten.

Såvida du inte är en serial killer to be och behöver inspiration så gör du klart bäst i att undvika den här boxen! Vill du ha skräck och splatter så finns det riktigt bra titlar där ute. Satsa på dem istället!

Eric Stanze Collection släpps på DVD 9:e november 2011