Exit Through The Gift Shop – Recension

Inlägg av Måns Lindén den 17 mars 2011 i

Banksy

I sitt försök att göra en dokumentär om gatukonstens hemliga värld, trodde aldrig den excentriske fransmannen Thierry Guetta att han skulle få möta självaste Banksy. Eller att han skulle misslyckas med sitt projekt – katastrofalt. Än mindre att Bansky skulle ta saken i egna händer, vända på kameran och sätta Thierry i centrum för produktionen…

En bit in i filmen får Banksy frågan om vad han tycker om den mediokra Thierry Guettas plötsliga uppsving i konstvärlden. Han svarar  uppgivet ”I don´t know who the joke´s on. I don´t know if there is a joke”

Citatet är inte bara en drypande ironi. Det är filmens undertext. För är det något den anarkistiske Banksy gör så är det att driva med oss som publik, med konstvärlden och inte minst med begreppet dokumentärfilm.

”Exit Through The Gift Shop” börjar som en traditionellt berättad dokumentärfilm om gatukonst. Huvudpersonen är den djupt enerverande franska filmaren Thierry Guetta. Fast egentligen är han ingen filmare. Han har bara med sig sin kamera överallt och rullar urskiljningslöst för att få hänga med dom han idoliserar. Han är en stalker och en kverulantiskt narcissist utan någon som helst avsikt att någonsin klippa ihop en film. Han vill bara sola sig i glansen av de som besitter talang.

När han väl får tag på gatukonstnärernas nestor – Banksy – blir Guetta eld och lågor och följer med den hemlighetsfulla konstnären under han nattliga räder. När Banksy till slut tröttnar på den efterhängsna fransmannen och börjar ana oråd, tvingar han honom att klippa ihop något av allt material. Resultatet är katastrofalt och Banksy beslagtar banden och vänder istället kameran mot Thierry Guetta som han nu hävdar ”är en mentalsjuk man som råkat fått tag på en kamera”

Och här får filmen, eller det utstuderade skämtet, ytterligare en dimension.

Thierry Guetta - "filmare" och "konstnär"

Guetta skapar nu ett alter-ego; ”Mr Brainwash” och börja skapa konst på egen hand. Tämligen omgående får Guetta storhetsvansinne. Han hyr en gigantisk lokal där och han anställer människor som på löpande band ska utföra och visualisera hans vagt formulerade idéer. Konsten som skapas är fantasilösa kopior av Warhol-verk men även verk som minst sagt är influerade av Banksys egen stil. Det mynnar ut i en utställning – ”Life is Beautiful” – som blir en enorm framgång. Allt blir sålt och den patetiska Guetta blir ny superstjärna på konstscenen och dessutom dollarmiljonär.

Men är historien sann? Eller är det tidernas mest utstuderade practical joke? Existerar Thierry Guetta? Eller har Banksy i Guetta skapat en ”konstnär” som helt utan egna idéer ändå skapar ”konst” som dessutom säljs för miljonbelopp. Är det kontexten eller konstnären som räknas? Alla har väl gått på museum och tänkt ”det där skulle jag också kunna göra!”

”Exit Through The Gift Shop” är filmen som driver den tesen i botten och av bara farten sliter av kejsarens alla kläder.

Banksy

I ”Exit Through The Gift Shop” blottlägger Banksy sanningen med hjälp av en lögn. Men exakt vad som är sant och vad som är falskt i den här filmen är omöjligt att veta, och det spelar faktiskt ingen roll. Huvudsaken är att den sätter igång en tankeprocess. Filmen visar hur lättlurade vi är och att skönheten alltid ligger i betraktarens öga. Trots att vi inte alltid vet vems blick vi följer och var skönheten kommer från. En sak är jag dock säker på; jag har aldrig blivit så underhållen av en film som så skamlöst vågar ställa den eviga frågan ”Vad är konst?”

Exit Through The Gift Shop har biopremiär den 18:e mars (finns även på import-DVD)

Trailer till Exit Through the Gift Shop från rstvideos trailerarkiv.

• Slim