Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile – Zac Efron skrämmande bra som seriemördare

Inlägg av Anette Hamel den 10 maj 2019 i

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile

Det här är berättelsen om Ted Bundy, USA:s kanske mest ökända seriemördare. Under 60- och 70-talet våldtog, misshandlade och mördade han över 30 unga kvinnor. Den ensamstående mamman Liz (Lily Collins) föll för Ted Bundy (Zac Efron) och vägrade tro på sanningen om hans brott. Detta lågmälda rättegångsdrama är baserat på verkliga händelser. Manuset bygger delvis på flickvännens roman om deras liv tillsammans.

Skådespeleriet är A och O i denna film och det funkar överlag utmärkt. Zac Efron övertygar verkligen! Han är rent ut sagt skrämmande bra. Charmig och vältalig, men verkar hela tiden vara på gränsen till att flippa ut och avslöja sitt andra jag. På pappret är detta en väldigt annorlunda roll för Efron. Samtidigt inte alls. Han har ju gjort sig en karriär på att spela killar som charmar tjejer. Att nu låta honom spela denna seriemördare var ett genidrag. Även Lily Collins känns mycket passande i rollen som Liz. Hon är älskvärd, sårbar och trovärdig. Jag känner starkt för henne filmen igenom.

Zac Efron och Jim Parsons

Zac Efron och Jim ”Sheldon” Parsons

I övriga roller ser vi bland annat Jim Parsons och John Malkovich. Det var tyvärr länge sedan jag såg Malkovich i en film och han är utmärkt i sin roll som domare. Även Jim Parsons är bra, men tyvärr har jag ändå lite svårt att låta bli att se honom som Sheldon Cooper. Han är så otroligt starkt förknippad med Sheldon för alla oss som följer The Big Bang Theory (som nu i maj tar slut efter 12 säsonger) att han nästan skulle behöva sättas ett tag i karantän, eller totalt byta utseende, för att funka i någon roll. Här ser han ut som en uppklädd Sheldon och det räcker liksom inte. Eller så gör det faktiskt det. Osäker. Kom hursomhelst på mig själv med att önska att han ändå skulle visa sig vara Sheldon och att han skulle börja läxa upp den odrägliga Ted Bundy där i domstolen.

Först blev jag överraskad över hur lite fokus det var på morden och någon slags förklaring eller bakgrund till varför Ted Bundy utförde dem. Vi får här istället följa berättelsen om honom och Liz, hans livs stora kärlek. Det är ett intressant och annorlunda sätt att skildra en seriemördare på. Jag gillade det. Allt kom plötsligt så obehagligt nära och det kändes nästan ännu mer skrämmande än att få ta del av bestialiska vansinnesdåd. Det här sättet att berätta framkallar en annan slags obehag. Mycket effektfullt.

Zac Efron som Ted Bundy

Domaren beskrev Bundy som ”extremt syndfull, chockerande ond och vidrig”, därav filmens titel. Seriemördare verkar obehagligt nog vara något som mänskligheten aldrig slutar att fascineras över. Det senaste året har vi försetts med flera bildsköna psykopater från förr både på bio och tv. En av dessa är ”Dödsängeln” i den bioaktuella filmen El Angel som Emma recenserade igår. Tankarna går även till Andrew Cunanan, en annan tvålfager galning. I miniserien Mordet på Gianni Versace spelades han av Darren Criss, som välförtjänt både belönades med en Emmy och en Golden Globe för sin rolltolkning.

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile finns på Netflix.

Vill du veta mer om Ted Bundy? Filmens regissör Joe Berlinger har även skapat dokumentärserien Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes. Den hittar du också på Netflix.

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.