Fuck you, Phillip Morris

Inlägg av Leiyah Rose Lindén den 10 juni 2010 i

"Jim, jag älskar både dig och din Playmobilfrisyr."

Efter att i månader iakttagit Monika Antonssons systematiska slakt av Liza Marklunds omnipotens, har min relation till proklamationen ”detta är en sann historia”, minst sagt fått en fnurra på tråden. Som blivande grävare har jag fått mer än vad jag bad om gällande min alltmer växande misantropi.

Precis när jag inte trodde att det kunde bli värre, visar det sig att Jim Carrey spelat in en ny film. Vi som kan vår kultur vet ju såklart om att Jims så kallade humor ligger och simmar med resterna av Estonia (och kan därmed konstatera att de båda gick på grund ungefär samtidigt.) Denna information verkar dock inte ha nått vare sig Jim eller bolaget Europacorp, med Luc Besson i spetsen. Herregud Luc, Jag finner inga ord. Ditt svek är djupt och oförlåtligt. Jag älskade dig. Nu är det slut för alltid och jag hoppas att du förstått att jag har skänkt alla dina filmer till Myrorna, Judas.

Vadan denna vrede kan man fråga sig? Det hela är mycket enkelt: ”I love you Phillip Morris” är en 102 minuter lång optisk diarré fylld av homofobiska fördomar och  infantila personskildringar. Det är ett enda långt lidande och man liksom sprutar från alla hål samtidigt samtidigt. Det är en film som väcker det djupaste av  avsmak. Jag känner mig besudlad på ett sätt som inte ens ”Johnny Mad Dog”-premiären lyckades frammana. Mest av allt är jag arg på mig själv för att mina undertryckta borderline-tendenser är så pass starka att jag ändå tvingar mig igenom hela filmen trots att jag fått visuell herpes redan vid förtexterna. Är inte detta ett solklart fall av självplågeri så är det i alla fall inte långt ifrån.

Finns det då inget positivt i denna film kan man fråga sig? Jodå.
 Den tar slut. Efter 102 minuter.

I Love You Phillip Morris finns att hyra på DVD

Skrivet av Leiyah Rose Lindén

Är ökänd för sin totala oförmåga att underordna sig sociala strukturer, men är i övrigt förtjusande. Student på Estetikprogrammet vid Södertörns Högskola där hon försöker få in lite mer hiphop. Föredrar dokumentärer men är ruskigt svag för independentfilm.

• Bi Puranen

Jag känner mig ungefär lika sugen på att se filmen som att läsa fler recensioner av dig efter att ha läst detta. Trist vinkel, skitnödigt språk.

• Leiyah Rose Lind&eac

språket hälsar att det inte gläds över att bli kallat för "skitnödigt", men att det finner förtröstan i att budskapet iaf gick fram.

• Underbar start Leiyah. Vi är här för att framkalla känslor. Bra jobbat.

• Jacques

Jag såg den på Gbg:s filmfestival, minns den som betydligt bättre. En god 3:a typ. Angående recensionen så vore det schysst med ingående förklaringar istället för fantasifulla synonymer för "dåligt", vad bestod de homofobiska fördomarna i och hur gestaltade sig de infantila personskildringarna?

• Leiyah Rose Lind&eac

Du har ju själv sett filmen, så du borde veta. Men för att visa god ton: Jag tycker att hans extremt kristna fru framställs som ett driftkucku(man behöver inte vara dum i huvudet bara för att man är religiös). Jag tycker att hans första pojkvän framställs som en stereotyp fjolla. Jag tycker att scenerna från fängelset, särskilt när de sitter i biblioteket och pratar är ytliga, platta och rent av obehagliga. Jag tycker att Jim Carreys rolltolkning är en katastrof. Nu har jag ju inte träffat mannen rollen är baserad på, men jag hoppas för hans skull att jag har rätt i att Jim totalfailar att mana fram en sanningsenlig bild. För om jag har fel måste jag tyvärr slå ihjäl Steven Russel med en trubbig påk. Filmen är platt, ointressant och ur ett cinematografiskt perspektiv, ett jävla skämt. Jag gillar inte hur den är filmad, jag gillar inte hur den är ljussatt, jag gillar inte de grälla färgerna i de fula kläderna. Kostymören borde ha ett kok stryk. Tillochmed fängelsekläderna ser ut som något som Teletubbis skulle dra på sig när de ska ut och jogga lite. Jag gillar inte hur man skildrar de andra fångarna i fängelset, jag gillar inte hur allt kretsar runt att suga kuk. Jag gillar inte hur alla utom Steven Russel framställs som timida och förståndshandikappade. Jag kan fortsätta i all evighet men jag anser mig ha gjort mitt för idag. Hoppas att du blir lite klokare nu iaf:)

• Fortsätter den här underbara dialogen måste jag nog se filmen.

• Leiyah Rose Lind&eac

Käre Kollega: Om du uppskattar humor helt befriad från all godtycklig värdighet, är detta definitivt en film för dig. (jag ville skriva pederast men insåg att även jag har min gräns)

• Jacques

Jag reagerade också på färgerna, det kändes lite underligt att köra med chock-skalan på allt tillgängligt där… Lite som om filmen utspelade sig på Legoland. Carrey var däremot skojig i åtminstone 70 % av filmen (det ÄR kul att kunna förställa rösten och agera som sina egna referenser så man kan bluffa sig till en anställning). Jag är absolut klokare efter kommentaren, ett mycket bättre sätt att närma sig en recension än att vara påhittig i hur man beskriver något som endast kasst eller fantastiskt. Tycker jag.

• Leiyah Rose Lind&eac

Jag inser givetvis att jag borde ha gått in mer på detalj. MEN: jag var i skrivandets stund så evinnerligt mentalt magsjuk, att jag inte hade kraft att gå in på detalj om allt som var fel. I mina kommande recensioner lovar jag att vara mer utförlig. Pinkie swear.