Gook – Vänskap och rasism bland kaos

Inlägg av Emil Viksell den 24 januari 2018 i

Filmskaparen Justin Chon är nog mest känd för sin birollsinsats i Twilight-filmerna – men låt inte detta avskräcka er. Gook har väldigt lite med den magiska ungdomssagan att göra.

Filmen utspelar sig under upptakten till kravallerna i området South Central i Los Angeles 1992, som följde när samtliga poliser inblandade i den brutala misshandeln av Rodney King frisläpptes. Eli (Justin Chon) och Daniel (David So) driver en inte alls storsäljande skobutik i ett område som till övervägande del består av svarta invånare. Duon utvecklar en otippad vänskap med den 11-åriga svarta flickan Kamilla (Simone Baker). En vänskap som måste döljas från Kamillas familj. Den utsatthet som Eli (Chon) och Daniel (So) upplever i området spetsas till ju mer gatuoroligheterna ökar.

”Gook” är en nedsättande benämning på koreaner i USA. Men som alla pejorativa termer har det kommit att gälla alla som på något sätt ser ut att komma eller härstamma från Östasien. Det har ju varit lite sisådär med medvetenheten om rasism mot just östasiater, både i USA och Sverige.

Det Chon gör bra är att han inte förtar sig. Detta är ingen svulstig hjältehistoria om hur någon reser sig mot rasismen. Istället har Chon komponerat en enkel film där kravallerna 1992 fungerar som fond till den, så att säga, lilla människans villkor. Enkelt, snyggt, rått och varmt. Inte minst det fantastiska fotot gör sitt till. Filmen är svartvitt och bilderna har kvaliteter som både är dokumentära och samtidigt filmiskt vackra.

Den skildrade tiden och den avslappnade tonen för tankarna till slackerklassikern Clerks (1994). Och inte helt oväntat påminner Gook delvis om Beasts of the Southern Wild (2012). Scenerna glider sömnlöst in i varandra medan människorna bara försöker leva sina liv i den miljö de kastats in i.

Tumskruvarna dras åt ju längre filmen lider och Chon kan inte riktigt hantera filmens konflikter på ett helt tillfredställande sätt. Filmen bleknar när den tar steget ut ur Clerks-lunken och in i tvisternas klimax. Det som hänger kvar i efterhand är scenerna där Eli (Chon) och Kamilla (Baker) bara hänger, sorglöst, medan världen runtomkring dem kastas in i kaos.

Gook hade biopremiär 19 januari.