Greta – Klaustrofobisk skräckthriller

Inlägg av Anette Hamel den 21 april 2019 i

Greta

Den godhjärtade servitrisen Frances (Chloë Grace Moretz) hittar en kvarglömd handväska i New Yorks tunnelbana och tar med den hem till ägarinnan, pianolärarinnan Greta (Isabelle Huppert). Frances mamma har nyligen dött varpå hon snabbt blir vän med den ensamma änkan som också nyligen har förlorat någon. När hon sedan inser att hon inte är den enda godtrogna tjej som lockats in i Gretas tillvaro förstår hon att denna vänskap är en väldigt dålig idé. Därefter börjar mardrömmen.

Jag kom på mig själv vid mer än ett tillfälle att önska att det här var en annan typ av film. Åh vad jag hade velat se exakt dessa skådespelerskor i en relationsdrama i ungefär samma miljö – men med en helt annan stämning. Känslan av att inte kunna lita på någon är otroligt jobbig och utnyttjas här verkligen till max.

Vissa scener är nog menade att vara så galna att de ska vara lite kittlande obehagliga, men samtidigt roliga. Jag är fel målgrupp. Jag skrattar inte. Drar inte ens på smilbanden. Med all skit som händer i världen och det faktum att människor som Greta faktiskt existerar, hur osannolikt det än kan låta, kan jag bara inte göra det. För mig är filmen bara obehaglig och jobbig. Där finns dessutom ett par scener som känns sjukt realistiska. Här syftar jag främst på samhällets totala minimala möjligheter att hjälpa Frances mot en psykopat som Greta. Filmen fick mig att känna mig uppgiven.

För oss som blev vettskrämda av filmen Farlig förbindelse på slutet av 80-talet finns här några liknande saker att rysa över. Greta bjuder på ett par skrämselscener, en del halvsega partier och en bra slutscen. Skådespeleriet är bra, men jag har sett både Chloë Grace Moretz och Isabelle Huppert spela betydligt bättre och mer intressanta roller förut. Chloë Grace Moretz är en personlig favorit och jag hoppas på att få se henne oftare framöver!

För regin står Neil Jordan, kanske mest känd för filmerna The Crying Game och Michael Collins. Det var ett par år sedan han senast regisserade, men jag tror tyvärr inte att Greta lär vara en film som folk kommer att minnas framöver.

För vem?

Har du inga problem att skilja på fiktion och verklighet? Gillar du att skratta åt hemskheter? Vill du se en välgjord skräckthriller med en helgalen Isabelle Huppert? Då tror jag att du kommer att gilla Greta. Filmen tillför inget direkt nytt i genren, men är ändå sevärd tack vare de fantastiska skådespelerskorna. En gång i tiden tänkte jag omedelbart på Glenn Close när jag föreställde mig en kvinnlig psykopat, numera är Huppert den första jag tänker på. Hon är verkligen makalös när det gäller att gestalta karismatiska och kyliga kvinnor på gränsen till nervsammanbrott.

Greta har biopremiär 26 april.

.

Skrivet av Anette Hamel

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden.