Happy End – Recension

Inlägg av Ingrid Forsberg den 23 september 2011 i

Ann Petrén

Jonna (Ann Petrén) är körskollärare, och får extra bra kontakt med eleven Mårten (Peter Andersson), som blivit av med sitt körkort efter att ha kört rattfull, och nu måste ta lektioner igen. Peter (Gustaf Skarsgård) är Jonnas son, han är konstnär och har psykiska problem. Efter att ha försökt ta sitt liv blir han lämnad av sin flickvän, och flyttar in hos sin mamma. Katrin (Malin Buska) lever ihop med den extremt lättretade Asger (Johan Widerberg) som slår henne. Efter ett misslyckat försök att driva café är Asger nu skyldig stora summor pengar, och indrivare är ute efter honom. Katrin städar hemma hos andra för att få in pengar, bland annat städar hon hos Jonna. Peter, som är hemma på dagarna, träffar Katrin och börjar teckna av henne.

Där har ni upplägget på Björn Runges nya film Happy End, där mötena mellan de här personerna får betydelse för vilken riktning deras liv ska ta. Det handlar om att få kontroll över sin egen tillvaro på olika sätt, och att det ibland kan gå överstyr. Man kan redan innan filmen börjar ana att titeln inte ska tolkas allt för bokstavligt.

Happy End är i första hand en film med väldigt bra skådespeleri. Johan Widerberg gör Asger till ett riktigt vidrigt as till pojkvän. När han efter att ha gett sin flickvän en örfil för att hon log för mycket vid matbordet smeker henne över håret och med mild stämma säger ”Det var bara en liten hurring, det är inte stryk eller hur?”, får jag rysningar för att det är så jävla obehagligt.

Johan Widerberg & Malin Buska

Ann Petrén är lika bra som alltid i rollen som Jonna, som först inte riktigt vill erkänna hur sjuk hennes son är, och sedan nästan går för långt i sin vilja att hjälpa honom. Gustaf Skarsgård får med små medel verkligen fram den starka åtrån mellan Peter och Katrin (och ja, det bjuds på lite full frontal nudity för den som är intresserad). Men framför allt är det filmdebuterande Malin Buskas (hon har tidigare främst spelat teater) som imponerar som Katrin.

Jag blir berörd, men ändå inte riktigt så mycket som jag hade förväntat mig, och jag har lite svårt att se filmens helhet. Jag lämnar salongen med en känsla av att inte riktigt veta vad resultatet blev – vad handlade det här om egentligen?

Happy End from Film&TV-Producenterna on Vimeo.