The Happytime Murders – skruvat snusk med muppar

Inlägg av Cissi Eriksson den 23 augusti 2018 i

Melissa McCarthy och hennes mupp till ex-partner.

Som barn tyckte jag mycket om mupparna och deras olika upptåg. Som lite äldre har min humor gått käpprätt åt det skruvade och mörka hållet istället, ju mer skruvat desto mer skoj i mitt tycke. I filmen The Happytime Murders har regissören Brian Henson (son till mupparnas skapare Jim Henson) skruvat den som Beckham. Skådespelarna från en populär 80-tals serie blir mördade en efter en i Los Angeles. Muppen Phil Philips är en före detta polis som p.g.a. tjänstefel är en bitter privatdeckare som måste börja samarbeta med sin tidigare kollega Connie Edwards (Melissa McCarthy) från kåren för att lösa morden. Det är ett samhälle där mupparna inte anses lika mycket värda som människor och man behöver inte vara sociolog för att se rasismen och segregationsproblematiken belysas här. Kan vara lättare för vissa människor att känna sympati med dockor och få upp ögonen för att dessa problem faktiskt existerar även utanför biosalongen.

Phil Philips och Junkyard (båda rösterna görs av Bill Barretta).

Den som rynkar på näsan och förknippar mupparna med barnfilm kan fortsätta läsa för den är allt annat än tillåten för våra minsta. Mupparna knarkar, svär och har mer sex än vad som troligen är tillåtet att visa i en biofilm utan att bli klassat som porr. Det är oerhört skruvat, knäppt, pubertalt, snuskigt och riktigt roligt på sina ställen. Henson kommer hela tiden med små överraskningar och han lånar ohämmat från andra filmer och trycker även in några minnesvärda parodier. Det bästa med The Happytime Murders är den lekfullhet och självdistans som genomsyrar handlingen. Den tar sig helt enkelt inte på så stort allvar och det märks att man har haft roligt under inspelningen, både bakom och framför kameran (missa inte filmens eftertexter). Tycker att det är lite av en ”crime noir” känsla över mordhistorien som kittlar behagligt.

Maya Rudolph som sekreterare i en något knepig situation.

Det är en förutsägbar och något tunn handling där det känns som att det hade kunnat bli ännu galnare. Filmen hade även vunnit på att vara några minuter längre, kändes lite genomstressat på sina ställen där manusförfattarna hade kunnat gå in lite djupare. Man har ändå gått så långt som man har gjort, varför inte trycka galenskaps-pedalen helt i botten? Är förmodligen någon filmbolagschef med rädsla för repressalier från de prydas riksförbund eller dylikt som tryckt ned bromspedalen istället. En viss sexscen mellan två muppar resulterar i en smått överdriven sats som får dekorera privatdetektiv Philips kontor är en av filmens roligaste scener, här driver man helt klart med porrindustrins besatthet av ”sprut”.

Joel McHale och Phil Philips (rösten görs av Bill Barretta).

Det är skådespelarna som är filmens behållning och man har fått ihop ett begåvat gäng som kan komedi. Melissa McCarthy är lika rolig som hon var i Bridesmaids för tyvärr har hon inte gjort så mycket annat bra under de senaste åren. Här kommer hon till sin rätt och hennes kollega från nämnda film, Maya Rudolph är härlig som Philips sekreterare med en talang för att dyrka upp lås. Joel McHale som FBI-agent är komiskt torr men tyvärr är han inte med i så många scener. Skådespelarna som gör rösterna till mupparna är minst lika bra, lätt att glömma när man bara hör dem leverera repliker ur en blå filtdocka. Kom på mig själv att tänka efter filmen ”hoppas det kommer en tvåa”. Med samma team och med gasen i botten på galenskapen kan det bli ännu knäppare än vad det redan är. Hoppas!

The Happytime Murders har biopremiär den 22:e augusti

Skrivet av Cissi Eriksson